kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۶۵۷
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹
ساندی تایمز پیش‌بینی کرد

شورش حزب حاکم انگلیس علیه دیوید کامرون

روزنامه انگلیسی ساندی تایمز در گزارشی عنوان کرد نخست‌وزیر انگلیس، به دلیل اصرار بر ماندن این کشور در اتحادیه اروپا با خطر برکناری از قدرت و اخراج از سوی حزب محافظه‌کار روبرو شده است.


پس از سه سال چانه‌زنی انگلیسی‌ها با اتحادیه اروپا، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس موفق شد تا با رهبران 27 کشور اروپایی در جریان نشست اخیر بروکسل بر سر مفادی که به این کشور همچنان «موقعیت ویژه‌ای» را در این اتحادیه می‌دهد، به توافق برسد.
اما توافق دیوید کامرون با رهبران اروپایی و اعلام برگزاری همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در خرداد ماه آینده، سبب آشکار شدن شکاف و دودستگی عمیق در میان اعضای کابینه و حزب محافظه‌کار انگلیس بر سر ادامه حضور این کشور در این اتحادیه شده است. شش تن از اعضای کابینه دولت انگلیس رسما حمایت خودشان را از کمپین حامی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت)، اعلام کرده‌اند.  ساندی تایمز  در گزارشی با اشاره به این تحولات می‌نویسد: «اعضای ارشد حزب محافظه‌کار هشدار داده‌اند در صورتی که دیوید کامرون دست از تهدید نمایندگان محافظه‌کاری که حامی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هستند، برندارد، وی را از رهبری حزب برکنار خواهند کرد.»
 به گزارش ایرنا، این روزنامه انگلیسی نوشته: «دیوید کامرون نیز پیش‌تر اعضای ارشد حزب محافظه‌کار را تهدید کرده بود در صورتی که از ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا حمایت نکنند، از کار برکنارشان خواهد کرد.»
ساندی تایمز افزود: «همچنین گفته می‌شود کامرون با نهادهای مدنی انگلستان تبانی کرده تا دسترسی سیاستمداران انگلیسی به اسناد مرتبط با اتحادیه اروپا، شامل توافق اخیر دیوید کامرون با این اتحادیه را محدود کند.»
در ادامه گزارش این روزنامه می‌خوانیم: «حالا نمایندگان ارشد حزب محافظه‌کار که کاسه صبرشان به سر آمده می‌گویند که اگر کامرون دست از دشمنی‌هایش برندارد صلاحیت رهبری وی را به رأی خواهند گذاشت.» ساندی تایمز به نقل از یک نماینده ارشد حزب محافظه‌کار نیز نوشت که «حتی اگر کامرون در همه‌پرسی پیروز شود اما بخواهد به این کارهایش ادامه دهد موقعیت کاری‌اش به خطر خواهد افتاد. جمع کردن 50 اسم کار زیادی ندارد. براساس قوانین داخلی حزب محافظه‌کار، چنانچه 15 درصد نمایندگان پارلمانی حزب، خواهان تجدید نظر در صلاحیت رهبر حزبشان شوند دوباره برای انتخاب رهبر این حزب رای‌گیری خواهد شد.»  قرار است همه‌پرسی جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا در دوم تیر ماه سال آینده برگزار شود. طبق آخرین نظرسنجی‌ها درصد موافقان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در این کشور از مرز 50 گذشته و این مسئله به شدت کشورهای اروپایی را به وحشت انداخته است.