kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۶۵۲
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸

درخواست سوریه از سازمان ملل برای اعزام نیرو به قطیف عربستان

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل به این سازمان و کشورهای اسلامی پیشنهاد داد، برای حمایت از مردم ستمدیده استان «قطیف» عربستان، به این کشور نیرو اعزام کنند.



به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «بشار جعفری» طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: «سازمان ملل و کشورهای عربی و اسلامی باید برای حمایت از شهروندان مظلوم استان «قطیف» عربستان، به این کشور نیرو اعزام کنند.»
وی با اشاره به عربستان و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که خواستار اعزام نیرو به سوریه شده‌ بودند، گفت: «کشورهایی  نسبت به سوریه ابراز حزن و اندوه می‌‌کنند که خود درگیر جنگ مذهبی و قومی در درون هستند و نمی‌توانند شرایط را کنترل کنند.»
بشار جعفری گفت: «این کشورها حتی اجازه سخن گفتن از دموکراسی و حقوق بشر در داخل را به کسی نمی‌دهند، اما آزادی و دموکراسی را برای مردم سوریه طلب می‌کنند.»
به گفته «جعفری» کشور سوریه صفت «جمهوری عربی» و نه «اسد» را با خود دارد، ولی عربستان صفت «سعودی» را دارد که نام یک خانواده است.
«جعفری» در ادامه ضمن انتقاد از کشورهایی که از تروریست‌ها حمایت تسلیحاتی می‌کنند، گفت که «این اقدام باعث نابودی تاسیسات خدماتی، بهداشتی و خطوط انتقال نفت و گاز شده  است.
نقض آتش‌بس
مسکو اما اعلام کرده که،‌ نظامیان ترکیه 100 تروریست را از خاک این کشور وارد سوریه کرده‌اند. «سرگئی کورالنکو» رئیس مرکز روسی هماهنگی نظارت بر آتش‌بس، ضمن اعلام این خبر، اقدام فوق را «مغایر با آتش‌بس» پذیرفته شده در سوریه دانست.
در ارتباط با تلاش ترکیه برای بر هم زدن شرایط موجود در سوریه (آتش‌بس)، پایگاه خبری «المانیتور» نیز نوشت که «آنکارا بسیاری از مزیت‌های خود را در عرصه بین‌‌المللی از دست داده است و روند تحولات در سوریه برخلاف منافع ترکیه پیش می‌رود.» المانیتور این را هم اضافه کرد که «ترکیه به گروه‌های مسلح در سوریه دل بسته بود، اما اکنون شکست مفتضحانه‌ای در این زمینه خورده است.»
با توجه به تحولات جاری، به نظر می‌رسد که منافع آتش‌بس بیش از همه به دولت و مردم سوریه می‌رسد و همین مسئله ممکن است دشمنان را وادارد در روند آتش‌بس اختلال ایجاد کنند. در نبرد علیه گروه‌های تکفیری نیز، دیروز ارتش سوریه توانست ارتفاع راهبردی «الحمام» در استان حلب را به طور کامل از دست تروریست‌های داعش پاکسازی کند.
گروه تروریستی داعش نیز برای این که شکست‌های خود را پنهان کند، افراد غیر نظامی را در برخی مناطق به بهانه جدایی از این گروه، اعدام و منازل آنها را غارت کرد.
سایر رویدادها
* سازمان ملل برای امدادرسانی به 154 هزار شهروند سوری تحت محاصره طی پنج روز آینده اعلام آمادگی کرد.
* دولت کویت ده‌‌ها سوری را به بهانه‌های واهی، از این کشور اخراج کرد.