kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۶۴۸
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰

کوتاه از سراسر جهان


عربستان
شبکه امارات: «ویلیام هارتونگ» محقق آمریکایی گفته صادرات اسلحه به عربستان سعودی در پنج سال گذشته 300 درصد افزایش یافته است. به گفته این محقق، سلاح‌های آمریکایی نقش اساسی در جنگ یمن بازی می‌کنند و ادعای آمریکا برای تقویت امنیت منطقه نیز دروغی بیش نیست!
سومالی
خبرگزاری فرانسه: براثر وقوع دو حمله انتحاری در جنوب غرب سومالی دست کم 30 تن کشته و 60 نفر هم زخمی شدند. گروه تروریستی الشباب مسئولیت این حملات را پذیرفته است. الشباب روز جمعه نیز در یک حمله انتحاری دیگر 10 نفر را کشت و 25 نفر را زخمی کرد.
بحرین
العالم: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی از «سرکوب»، «شکنجه» و «اعدام» مخالفان در بحرین ابراز نگرانی و اعلام کرده این کشور حقوق بشر را نقض می‌کند. در این گزارش درباره استقلال دستگاه قضایی در بحرین نیز ابراز تردید شده و اقدام این دستگاه در «اعدام‌های بی‌محاکمه و شکنجه» را زیر سؤال برده است.
آمریکا
قدسنا: دولت باراک اوباما با درخواست رژیم صهیونیستی مبنی بر افزایش کمک‌های نظامی به ارتش این رژیم به مبلغ چهار میلیارد دلار موافقت کرده است. دولت آمریکا شرط افزایش کمک‌های سالانه خود به ارتش رژیم صهیونیستی را عدم ارجاع مجدد این درخواست به کنگره آمریکا توسط تل‌آویو اعلام کرده است.
لیبی
فارس: وزارت دفاع آمریکا مدعی شده حمله هوایی روز یکشنبه به حومه شهر «سرت» لیبی کار جنگنده‌های این کشور نبوده است. واشنگتن دو هفته قبل ساختمانی را در شهر «صبراته» لیبی هدف حمله هوایی قرار داد و عده زیادی را به قتل رساند با این حال می‌گوید اطلاع ندارد این حملات را چه کشوری انجام می‌دهد؟ دولت لیبی آمریکا را به انجام این حمله متهم کرده است.
افغانستان
تسنیم: منابع نظامی انگلیسی از کشته شدن دو سرباز این کشور توسط یک نیروی پلیس محلی افغان در منطقه «نهر سراج» ولایت هلمند در جنوب افغانستان خبر دادند. این نظامیان انگلیسی از اعضای لشگر یورکشایر بودند که مردی با لباس پلیس محلی که تظاهر می‌کرد زخمی شده وارد پایگاه نظامی شده و آنها را می‌کشد.
روسیه
ایسنا: سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته، روابط ترکیه و روسیه تنها زمانی به وضعیت عادی باز می‌گردد که آنکارا اعتراف کند سرنگونی جنگنده روسیه یک فاجعه بوده است. وی این اظهارات را در واکنش به اظهارات هفته گذشته رئیس جمهور ترکیه که گفته بود «روسیه دوستی همچون ترکیه را به دلیل اشتباه دو خلبانش از دست داد» مطرح کرد.
ترکیه
خبرگزاری فرانسه: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته، هیچ احترامی برای تصمیم اتخاذ شده از سوی دادگاه عالی این کشور در خصوص آزادی دو روزنامه‌نگار که به اتهام افشای اسرار دولتی بازداشت شده بودند قائل نخواهد بود. این دو روزنامه‌نگار به اتهام افشای اخباری مربوط به ارسال سلاح توسط ترکیه برای تروریست‌های سوری بازداشت شده‌اند.