kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۶۴۵
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹
کنگره بزرگداشت شهید دکتر رهنمون برگزار می‌شود

آشتی پزشک و بیمار با یادآوری دوران شکوه اخلاق

معاون امداد و درمان سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور گفت: ۱۲ اسفند چهارمین آیین اعطای جایزه ملی شهید رهنمون و تکریم از هشت شهید نخبه عرصه سلامت کشور در استان خوزستان برگزار می‌شود.


 روح‌الله قائد امینی در حاشیه برگزاری یادواره شهید دکترمحمدعلی رهنمون از شهدای بسیج جامعه پزشکی و 10 شهید دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یادواره شهید دکترمحمدعلی رهنمون از شهدای بسیج جامعه پزشکی و 10 شهید دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با عنوان «پروازی در قنوت عشق» در بوشهر برگزار شد.
وی با بیان اینکه بسیج جامعه پزشکی 4 هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده افزود: بسیج جامعه پزشکی کشور بیش از 120هزار عضو پزشک، پیراپزشک و پرستار دارد.
معاون امداد و درمان سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور راه‌اندازی بیمارستانی صحرائی و ارائه خدمات رایگان به مردم محروم را از برنامه‌های مهم این نهاد دانست و بیان کرد: سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور امسال تا پایان دهه فجر بیش از 70 بیمارستان صحرایی و ثابت در نقاط محروم کشور برپا و خدمات تخصصی و رایگان درمانی ارائه کرده است.
قائد امینی افزود: در 10 ماه امسال بیش از 70 تیم تک تخصصی و بیش از شش هزار تیم پزشکی به مناطق محروم برای ارائه خدمات درمانی اعزام شده‌اند.
وی گرایش اصلی خدمات بسیج جامعه پزشکی را ارتقا شاخص‌های سلامت در مناطق محروم دانست و گفت: احساس بسیجی بودن و جهادی در عرصه‌های مختلف خدمات خالصانه را افزایش می‌دهد که در این راستا مسئولان بهداشت و درمان در سطح ملی و استانی خدمات گوناگونی عرضه می‌کنند.
معاون امداد و درمان سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت‌های زیادی در حوزه سلامت مغفول مانده گفت: با کار جهادی و بسیجی باید در این راستا در ارائه خدمات به جامعه هدف گام برداشت.
قائد امینی از برگزاری چهارمین آیین جایزه ملی شهید رهنمون در استان خوزستان خبر داد و بیان کرد:  12 اسفند چهارمین آیین جایزه ملی شهید رهنمون و تکریم از هشت شهید نخبه عرصه سلامت کشور در استان خوزستان برگزار می‌شود.
شهید رهنمون پس از چندین سال تلاش شبانه روزی در خدمت به مردم خوزستان، در اوایل سال 1360 با کمک جمعی کوچک از فارغ‌التحصیلان پزشکیِ همفکر و همسنگر خود در تهران به عضویت بهداری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمد و از همان روزهای نخست در تشکیل و ساماندهی این نهاد همت گماشت.
 وی در راه اندازی و تجهیز و پذیرش مسئولیت اولین بیمارستان متعلق به سپاه نقش به سزایی داشت. در اوایل سال 1361 به منطقه جنوب بازگشت و در اداره و تجهیز بیمارستان صحرایی شهید کلانتری در منطقه اندیمشک و بیمارستان شهید بقایی اهواز همت گماشت.
بازگشت به اخلاق پزشکی و نفی پول‌پرستی
شهید دکتر رهنمون، در عملیات‌های جنوب و غرب کشور مسئولیت بیمارستان‌های صحرایی را در آن مناطق عهده‌دار بود و سرانجام در سپیده دم روز ششم اسفند ماه سال 1362 در عملیات غرور‌آفرین خیبر در سنگر همیشگی خود در بیمارستان صحرایی خاتم الانبیا (ص) در منطقه طلائیه در حال ادای فریضه نماز صبح به سجده خونین نشست و با ذکر یازهرا، به لقاءالله شتافت.
بزرگداشت شهید دکتر رهنمون، به عنوان اسوه «اخلاق حرفه‌ای اسلامی» و از خودگذشتگی برای دستیابی به رضایت الهی، در شرایطی که در بخشی از بدنه نظام پزشکی کشور «اخلاق» رنگ باخته و سبب بروز نارضایتی گسترده در جامعه گشته، می‌تواند آغازگر تحولی بزرگ در ساختار علوم پزشکی ایران باشد. ساختاری که هم اکنون در بخشی از موارد حتی از سیستم سکولار غربی نیز عقب مانده و بعضا «پول‌پرستی» را جایگزین «تقدس روپوش سفید طبابت» کرده است.