یک مقام دولتی:
عملکرد موفق ۸ ساله کارت سوخت نباید به راحتی کنار گذاشته شود
مدیرکل دفتر مبارزه باقاچاق سوخت با اشاره به عدم امکان اجرای طرحهایی مانند برندسازی جایگاههای سوخت در صورت حذف سامانه هوشمند سوخت، گفت: قیمت بنزین در کشورهای همسایه، 2 تا 5 برابر قیمت بنزین در ایران است.
به گزارش فارس، قاسم خورشیدی، در برنامهای در رادیو اقتصاد درباره سامانه هوشمند سوخت گفت: من فکر میکنم باید به این سامانه و کارکردها و ضرورتهای آن توجه جدی و دقیقی صورت گیرد.
خورشیدی با اشاره به اینکه راهاندازی سامانه هوشمند سوخت در سال 1386 براساس مطالعه ده سالهای در کشور بود، افزود: راهاندازی این سامانه چندین هدف داشت؛ یکی از این اهداف مدیریت مصرف سوخت در بخش حمل و نقل کشور بود که این هدف همچنان به قوت خود باقی است زیرا ما همچنان الگوهای مصرف مناسبی در بنزین نداریم و با الگوهای موجودمان نمیتوانیم شرایط مناسبی را بر مصرفمان حاکم کنیم، حتما اصلاحات اساسی باید اتفاق بیفتد.
مدیرکل دفتر مبارزه باقاچاق سوخت با اشاره به تفاوت قیمت بنزین فوب خلیج فارس و قیمت این فرآورده نفتی در کشورهای همسایه گفت: الان قیمت بنزین در کشورهای همسایه 2 تا 5 برابر قیمت بنزین در داخل کشور است، بنابراین حتما ظرفیت قاچاق این فرآورده نفتی وجود دارد؛ اگرچه گفته میشود، قاچاق الان مقرون به صرفه نیست، بله نسبت به گذشته مقرون به صرفه نیست، ولی اینکه بگوییم مطلقا قاچاق بنزین وجود ندارد، حرف چندان دقیقی نیست.
وی تصریح کرد: قاچاق در نتیجه یک مجموعه فرآیندهایی تا حدودی مدیریت شده است، ولی اینکه کلا از بین رفته باشد، این گونه نیست و همچنان متناسب با این اختلاف قیمت بنزین با کشورهای همسایه قاچاق وجود دارد.
خورشیدی افزود: یک سامانه که با ۱۰ سال کار مطالعاتی ایجاد شده و میلیاردها تومان هزینه راه اندازی آن شده است و امروز هم جمع آوری آن، میلیاردها تومان هزینه دارد، مجموعه آمار و اطلاعات دقیقی در اختیار برنامه ریزان کشور قرار میدهد که صرفنظر کردن از این آمارها به هیچ عنوان به صلاح کشور نیست.
خورشیدی افزود: بنابراین بطور طبیعی سامانه هوشمند سوخت نیاز کشور نه تنها فقط برای مدیریت مصرف و مقابله و پیشگیری از قاچاق بلکه بنا بر ضرورتهای متعدد دیگر است و در نتیجه باید این سامانه حفظ شود و مطالعه ده ساله و عملکرد موفق هشت ساله این سامانه نباید به راحتی کنار گذاشته شود.
وی در پاسخ به پرسشی با این مضمون که در صورت حذف کارت سوخت با استفاده از چه روشهایی میتوان آمار و اطلاعات مصرف بنزین را بدست آورد، گفت: تنها دستاورد استفاده از این کارتها، برآورد حجم مصرف بنزین نبود بلکه ما دقیقا میتوانستیم بفهمیم که از هر کدام از انواع خودروها، چه تعدادی در سطح کشور داریم، با چه سن و سالی و با چه میزان مصرفی و با چه سقف نیازی. این آمار و اطلاعات به ما قدرت برنامهریزی در حوزه حمل و نقل کشور را میداد.
خورشیدی افزود: در شرایط کنونی در صورت حذف کارت سوخت، به اینگونه اطلاعات به هیچ وجه نمیتوانیم دسترسی پیدا کنیم و عملا برنامه ریزان کشور در آشفته بازار آماری کشور، این آمار دقیق و قابل استناد که توسط این سامانه هوشمند تولید میشد، را از دست خواهند داد.
وی ادامه داد: این در حالی است که ابتداییترین نیاز برنامهریزی در کشور، داشتن آمارهای دقیق و مستند است و بنابراین از دست دادن این مجموعه آمارهای متنوع که سامانه هوشمند سوخت میتواند در اختیار کشور بگذارد، به هیچ عنوان صحیح نیست و نباید این آمارها را به راحتی کنار بگذاریم.
جایگزینی برای سامانه هوشمند سوخت وجود ندارد
مدیرکل دفتر مبارزه باقاچاق سوخت در پاسخ به این پرسش که در صورت حذف کارت سوخت با استفاده از چه روشهایی میتوان این آمارها را بدست آورد، گفت: ما راهی برای جایگزینی این سامانه نداریم زیرا سامانه هوشمند سوخت، مجموعه بیبدیلی است. بهترین پیشنهاد که مورد حمایت کارشناسان است، ایجاد شرایطی است که مردم رغبت پیدا کنند از کارت سوخت شخصی خود برای دریافت سوخت از پمپ بنزینها استفاده کنند.
خورشیدی اضافه کرد: شیوهای که برای این کار میتوان استفاده کرد و ما فکر میکنیم موفق است، شیوهای است که در حال حاضر، برای ناوگان دیزلی استفاده میشود.
وی توضیح داد: در ناوگان حمل و نقل دیزلی، کل مصرف مورد نیاز ناوگان با قیمت 300 تومان در اختیارشان قرار میگیرد ولی کارتهای محدودی در اختیار جایگاهداران قرار دارد که هزینه سوختگیری با این کارتها، 600 تومان است. این شرایط و فرآیند در کشور عملیاتی شده است و اتفاقا اطلاعات مربوط به ناوگان حمل و نقل دیزلی بعد از اجرای این روش، به شدت دقیقتر و قابل استنادتر شده است.
مدیرکل دفترمبارزه باقاچاق سوخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی کارشناسان اعتقاد دارند با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت و فرآوردههای نفتی، قاچاق بنزین به صرفه نیست و نیازی به استفاده از سامانه هوشمند سوخت نیست، گفت: به نظر من با توجه به اتفاقات روزهای اخیر و قیمتهای پیشبینی شده توسط موسسات جهانی، قیمت جهانی نفت روند صعودی پیدا خواهد کرد.
وی افزود: علاوه بر این، قیمت جهانی نفت و به تبع آن قیمت فوب خلیج فارس با قیمت بنزین در کشورهای همسایه متفاوت است. در حال حاضر، قیمت هر لیتر بنزین در کشور ترکیه 5500 تومان، در کشور افغانستان 2600 تومان، در کشور پاکستان 2300 تومان و حتی در عراق 2200 تومان فروخته میشود، لذا به صورت طبیعی قاچاق به این کشورها مقرون به صرفه است. بنابراین قیمت بنزین در کشورهای همسایه ما همین الان که قیمت جهانی نفت حدود 30 دلار است و قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس حدود 30 سنت میشود، با قیمت بنزین در کشورمان کاملا متفاوت است و 2 تا 5 برابر قیمت بنزین در ایران است.
خورشیدی افزود: اگرچه من هم معتقد هستم که قاچاق بنزین و بخصوص قاچاق گازوئیل و نفت کوره کاهش داشته است ولی معنی این موضوع این نیست که قاچاق بنزین اصلا اتفاق نمیافتد. به علاوه، دلیل کاهش قاچاق فرآوردههای نفتی صرفا قیمتی نیست بلکه ما اقدامات نسبتا وسیعی در حوزه مدیریت و کنترل توزیع و تسهیم این فرآوردهها انجام دادهایم که آن اقدامات منجر به کاهش قاچاق بنزین شده است.
مدیرکل دفترمبارزه با قاچاق سوخت با تاکید بر اینکه ما معتقدیم سامانه هوشمند سوخت باید حفظ شود زیرا نیاز به شفافیت وجود دارد و این سامانههای الکترونیکی ایجاد شفافیت میکنند، گفت: بهترین راه حل برای اینکه سامانه هوشمند سوخت را در اختیار داشته باشیم و بتوانیم از مزایای بیشمار این سامانه برای برنامه ریزان کشور، بهره مند شویم، این است که ما قیمت سوخت با قیمت پایین تری در اختیار افرادی قرار بگیرد که از کارتهای سوخت شخصی خود استفاده میکنند.