kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۳۱۳
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۶
جان کری در جلسه استماع سنا:

ایران پس از برجام حدود 50 میلیارد دلار پول نقد دریافت می‌کند

در حالی که پیش از این مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا رقم پول‌های آزاد شده ایران پس‌از برجام را 100 میلیارد دلار اعلام کرده بودند، جان کری وزیر امور خارجه این کشور این رقم را کمتر از 50 میلیارد دلار عنوان کرد.


«جان کری» وزیر خارجه آمریکا در نشست استماع مجلس سنا گفت: به دلیل وجود بازرسی‌هایی که ایران با آنها موافقت کرده است، تهدید ایران مسلح به سلاح هسته‌ای کاهش یافته و متحدان ما امن‌تر هستند، همان‌طور که خود ما امن‌تر هستیم.
کری افزود: حتی «گادی ایزنکوت» رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، تأثیرات برجام را در بهبود امنیت این رژیم تأیید کرده است.
وی در ادامه گفت: میزان پولی که ایران در نتیجه اجرای برجام به آن دست خواهد یافت کمتر از 50 میلیارد دلار خواهد بود.
گفتنی است پیش از این مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که رقم کل آزاد شده برای ایران، پس از اجرای برجام 100 میلیارد دلار خواهد بود.
 در حاليکه اجراي تعهدات آمريکا درخصوص آزادسازي پول‌هاي بلوکه شده ايران براساس برجام هنوز آغاز نشده است، مقامات اين کشور براي اين پول‌ها نقشه کشيده‌اند. در حقيقت با اين روند، وعده هاي نسيه آمريکا در برابر اقدامات نقد ايران يک به يک نقض مي شود.
به گزارش فارس، بیش از 30 نفر از رهبران شرکت‌های تجاری در آمریکا در نامه‌ای به کنگره این کشور خواستار ابطال قوانین تبعیض‌آمیز ویزای ورود به آمریکا برای شهروندان برخی از کشورها، از جمله ایران شدند.
قانونی که کنگره آمریکا چند ماه پیش به تصویب رساند، شهروندان 38 کشور دنیا را ملزم می‌کند در صورت سفر به کشورهای ایران، عراق، سوریه یا سودان برای صدور روادید ورود به آمریکا اقدام می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، نهاد تحقیقاتی وابسته به کنگره آمریکا در گزارشی مدعی شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انجام وظایف محوله در توافق هسته‌ای با کمبود منابع مالی و انسانی رو به رو خواهد بود.
مطابق این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خود برآورد کرده‌ برای راستی‌آزمایی «برجام» در 15 سال جاری بودن این توافق، تقریباً سالانه به 10 میلیون دلار بودجه اضافه بر بودجه‌های پادمانی این نهاد سازمان ملل نیاز خواهد داشت.