kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۳۱۲
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۵
کارشناس ضدتروریسم وزارت اطلاعات در نشست خبری:

برادر ریگی در یکی از کشورهای همسایه دستگیر شد

یک کارشناس ضدتروریسم وزارت اطلاعات با اعلام خبر دستگیری یکی از برادران ریگی در یکی از کشورهای همسایه اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران در حال مذاکره برای بازگرداندن این تروریست به کشور و محاکمه او در ایران است.


به گزارش فارس، علی بهمنش کارشناس اصلی پرونده دستگیری عبدالمالک ریگی در وزارت اطلاعات در نشست خبری با خبرنگاران گفت: برادر ریگی در یکی از کشورهای خارجی دستگیر شده است و تلاش داریم او را به کشور بازگردانیم. امروز تروریسم جدیدی در منطقه مطرح می‌شود که رویکرد خشنی را دارد.
کارشناس اصلی پرونده دستگیری عبدالمالک ریگی با اشاره به اینکه امثال مالک ریگی هیچ حد و حدودی نداشت و حقیقتا پرورش یافته مکتب طالبان در افغانستان بود، گفت: وقتی با گروه تروریستی که پایگاهش خارج از کشور است بخواهی مقابله کنی کار سخت می‌شود چرا که کشور مقابل باید همکاری کند، که در این مورد بسیاری از کشورها با ما همکاری نکردند که هیچ راهی نمی‌ماند جز اقدامات پیچیده اطلاعاتی، یعنی یک کار عمیق و نفوذی انجام داد.
وی افزود: مرزها را نمی‌شود بست و باید روابط دوسویه وجود داشته باشد لذا مرزها را امن کردیم و به سراغ کارهای اطلاعاتی رفتیم. هدف ما در کارهای اطلاعاتی این است که کمترین آسیب را مردم غیرنظامی ببینند.
کارشناس اصلی پرونده دستگیری عبدالمالک ریگی گفت: وقتی قرار بود مالک از دوبی به قرقیزستان برود همان روز مطلع شدیم که نماینده آمریکا در افغانستان وارد قرقیزستان شده که با دستگیری مالک او بدون هیچ تماس و دیدار با کسی قرقیزستان را ترک کرد.
بهمنش با بیان اینکه برخی کشورها می‌توانند از تروریست به عنوان ابزار در برابر رقبای خود استفاده کنند، گفت: به بسیاری از کشورهای اروپایی گفتیم موقعی که طالبان با ما درگیر می‌شد او را تروریست نمی‌دانستید  اما وقتی با شما درگیر شد به او تروریست گفتید. امروز هم در قضیه داعش اشتباه کرده‌اند و داعشی که ساخته‌اند از کنترلتان خارج شده است. وی گفت: مالک ریگی موقع دستگیری شروع به گریه کردن کرد، در یک جلسه به او گفتم تو هم مثل ما هستی. ما هم مسلمان هستیم و تو هم مسلمانی اما تو مدام در بیابانها آواره بودی و می‌خواهم تو را از آوارگی دربیاورم و او بلافاصله گریه کرد.
بهمنش تصریح کرد: خیلی وقت‌ها مالک ریگی را پیدا می‌کردیم و تلفنی با او صحبت می‌کردیم تا او را آرام کنیم که دیگر آدم نکشد. ما از هر روشی استفاده می‌کردیم که آدم نکشد. برای او جالب بود که پس از دستگیری کسی در مقابل او قرار داشت که قبلا با او تلفنی صحبت کرده بود.
وی افزود: مالک انسان خودشیفته‌ای بود. می‌گفت باهوشترین روحانی اهل سنت هستم، او اعتقاد داشت که شیعه کافر است و مسلمان نیست اما با صحبت‌هایی که ما کردیم در نهایت قبول کرد که اشتباه می‌کند. ما فیلم‌هایی از جنایت مالک داریم که نمی‌توانیم پخش کنیم.
کارشناس اصلی پرونده دستگیری عبدالمالک ریگی گفت: ادعا کردند که ریگی با آمپول صحبت کرده است اگر قرار بود با آمپول کسی صحبت کند که الان در گوانتانامو همه باید صحبت می‌کردند. ما سبک اخلاق اسلامی را در برابر تروریست‌ها اجرا می‌کنیم و چنین سبکی هیچ کجای دنیا رایج نیست.
به گفته وی، مالک می‌گفت که ایران مخالف بلوچ است اما منطقه بلوچ برای ما مهم است و ما اجازه دادیم که طلاب آنها تحصیل کنند.
کارشناس اصلی پرونده دستگیری عبدالمالک ریگی گفت: تمام کسانی که در گروه ریگی بودند یا فامیل اصلی او بودند متاسفانه کشته شدند گروه او ضعیف شده است. بهمنش گفت: یکی از بستگان مالک با اسرائیل در ارتباط است. عربستان متاسفانه از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند. عربستان سعودی هیچگاه با شیعیان تندرو و یا همان شیعیان انگلیسی مقابله نمی‌کند چون فهمیدند که روش ما باعث وحدت می‌شود اما روش آنها باعث شکاف.
‌بهمنش در پایان از همکاری شورای عالی امنیت ملی، ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی هوایی ارتش در به زمین نشاندن هواپیمای عبدالمالک ریگی تشکر و قدردانی کرد.