kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۳۰۰
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱

خبرهای انتخاباتی


پیامک انتخاباتی روحانی روی تلفن همراه مردم ایران
دعوت برای شرکت در انتخابات یا تبلیغ برای یک جناح خاص؟!
تلفن‌های همراه شهروندان، دیروز  میزبان پیامک‌های تبلیغاتی حسن روحانی بود؛ پیامک‌هایی که هنوز منشأ هزینه‌های آن برای افکار عمومی شفاف نیست.
تلفن همراه شهروندان این روزها لبریز از پیامک‌های تبلیغاتی کاندیداهایی است که گاهی مخاطبان حتی اسم آنها را نیز نشنیده‌اند.
دیروز اما پیامکی از یک چهره آشنا برای مخاطبان ارسال شد؛ سامانه پیامکی با عنوان رئیس جمهور برای مخاطبان تلفن همراه پیامکی خاص ارسال کرده بود.
متن پیام این بود «مردم عزیز ایران؛ کشور امروز به رای شما نیاز دارد. جمعه 7 اسفند، آینده پر امید ایران را رقم بزنیم. حسن روحانی رئیس جمهور»؛ پیامکی که در آستانه انتخابات و در شرایطی که حسن روحانی نیز به عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات خبرگان رهبری در گردونه انتخابات حضور دارد، عجیب به نظر می‌رسید.
ارسال پیامک انبوه از سوی یکی از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری آن هم با استفاده از عنوان رسمی خود در آستانه انتخابات سوالاتی را برای افکار عمومی ایجاد؛ سوالاتی که کمترین آن تبلیغی بودن این پیامک‌ها (که ظاهرا برای دعوت به شرکت در انتخابات ارسال شده) برای یک جریان خاص است.
نکته قابل تامل دیگر هزینه ارسال این پیامک‌های انبوه است؛ با توجه به ارسال این پیامک‌ها در حجم وسیع قطعا هزینه چنین ارسال پیامک گسترده‌ای با یک حساب ساده به دست خواهد آمد.
در این میان افکار عمومی با کنار هم قرار دادن ارسال انبوه این پیامک و اظهارات مقامات دولتی درباره انتخابات، نسبت به بی‌طرفی دولت در انتخابات با دیده تردید نگاه می‌کنند.
روز سه‌شنبه نیز سید محمود علوی وزیر اطلاعات در همایش صدای ملت تاکید کرد که «باید حامیان اعتدال راهی مجلس شوند»؛ اظهاراتی که مشابه آن چندی پیش از زبان تعداد زیادی از چهره‌های دولتی نظیر یونسی و نوبخت شنیده شده بود.
به گزارش فارس، ارسال پیامک‌های انبوه از سوی رئیس جمهور برای مشترکان تلفن همراه در ایام سال نو نیز سابقه داشته است؛ در همان ایام نیز هزینه‌های ارسال این پیامک‌ها از سوی افکار عمومی مورد انتقاد جدی قرار گرفت.
البته در آن زمان محمد رضا صادق مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور در مصاحبه‌ای مدعی شد که «هیچ یک از اپراتورها وجهی از نهاد ریاست جمهوری بابت هزینه ارسال پیامک دریافت نخواهند کرد و همه آن‌ها به صورت اسپانسر این کار را انجام داده و می‌دهند».
حال با ارسال مجدد این پیامک‌های تبلیغاتی دوباره این سوال برای افکار عمومی ایجاد می‌شود چه کسانی و با چه هدفی این‌بار اسپانسر ارسال پیامک‌های تبلیغاتی برای رئیس جمهور شده‌اند؟

با لغو همایش اصلاح‌طلبان
اختلافات کارگزاران و اصلاحات دوباره سر باز کرد
گردهمایی اصلاح‌طلبان که قرار بود ظهر دیروز در ورزشگاه شهید شیرودی تهران برگزار شود، توسط مسئولان برگزارکننده همایش لغو شد.
به گزارش فارس، همایش اصلاح‌طلبان در ورزشگاه شیرودی در حالی دیروز لغو شد که اصلاح‌طلبان بر سر سخنرانی هاشمی رفسنجانی و رئیس دولت اصلاحات دچار اختلاف شده بودند.
پیش از این اعلام شده بود که خاتمی یا هاشمی سخنران اصلی این همایش هستند و در حالی که تبلیغات گسترده‌ای برای این همایش صورت گرفته بود در نهایت به دلیل اختلافات برگزاری این نشست انتخاباتی لغو شد.
برخی سران این جریان مخالف حضور رئیس دولت اصلاحات و سخنرانی وی بودند و از سویی دیگر برخی اصلاح‌طلبان هم معتقد بودند در صورت حضور هاشمی ‌رفسنجانی وی مواضع تندی اتخاذ خواهد کرد.
در نهایت حزب کارگزاران نیز که حمایت مالی برگزاری برنامه‌ را برعهده داشت، به دلیل عدم حضور هاشمی برای سخنرانی، این همایش را لغو کرد.
آیت‌الله شاهچراغی: انتشار نام بنده در هر لیست دیگری
جز جامعتین مورد تأیید نیست
آیت‌الله شاهچراغی نامزد انتخابات خبرگان رهبری تأکید کرد: انتشار نام بنده در هر لیست دیگری جز لیست ارائه‌شده از سوی جامعتین مورد تأیید نیست.
به گزارش فارس، آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی، نامزد انتخابات خبرگان رهبری و نماینده فعلی مردم استان  سمنان در این مجلس با صدور بیانیه‌ای تصریح کرده ‌است که انتشار نام وی در هر لیست دیگری جز لیست ارائه‌شده از سوی جامعتین مورد تأیید نیست.
در بیانیه آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی، نامزد انتخابات خبرگان رهبری آمده است: «به اطلاع می‌رساند با عنایت به درج نام اینجانب سیدمحمد شاهچراغی در لیست جامعتین به‌منظور انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان سمنان، انتشار نام بنده در هر لیست دیگر مورد تأیید نیست».
بیانیه آیت‌الله شاهچراغی، نامزد انتخابات خبرگان رهبری در حالی صادر می‌شود که طی روزهای اخیر تشکل‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی به ویژه گروه‌های اصلاح‌طلب حمایت خود را از این نامزد انتخاباتی اعلام کرده‌ بودند.
حزب کارگزاران سازندگی استان سمنان در این راستا با صدور بیانیه‌ای از آنچه به عنوان کاندیدای جبهه اعتدال ایران در مجلس خبرگان استان سمنان نام برده‌ بود، حمایت کرد؛ در بند پنجم این بیانیه آمده است: حضرت آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی به‌عنوان کاندیدای اصلح مورد حمایت ما در مجلس خبرگان رهبری خواهد بود.

میرکاظمی: باید بعد نظارت مجلس تقویت شود
نماینده مردم تهران با اشاره به تشکیل فراکسیون وحدت اصولگرایان در مجلس دهم گفت: فراکسیون وحدت اجازه حرکت‌های زیگزاگی را تحت لوای اصولگرایان نمی‌دهد و مجلس قوی با نظارت قوی شکل خواهد گرفت.
به گزارش فارس، مسعود میرکاظمی درخصوص علت عدم توفیق مجلس نهم درخصوص نظارت بر دولت یازدهم گفت: علی رغم اینکه اکثریت مجلس نهم اصولگرا هستند از ابتدا اصولگرایان به دو دسته تقسیم شدند.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: فراکسیون رهروان و فراکسیون اصولگرایان در مجلس نهم حتی در موقعیت‌هایی در مقابل هم قرار گرفتند و اصلاح‌طلبان از این تزلزل نمایندگان اصولگرانما استفاده کردند.
وی گفت: موضع فراکسیون رهروان کاملا مخالف دولت قبل و در حال حاضر نیز کاملا موافق دولت فعلی است که این امر نشان می‌دهد شاخص و معیاری در این زمینه وجود دارد.
میرکاظمی اظهار داشت: اگر عملکرد برخی افراد را بررسی کنیم می‌بینیم که این افراد در مجلس ششم به اصلاح‌طلبان نزدیک بودند و با روی کار آمدن دولت نهم به دولت نزدیک شدند و با بالا گرفتن اختلافات رئیس مجلس و رئیس جمهور سابق در کنار رئیس مجلس نقش اپوزیسیون دولت قبل را بازی کردند.
وی ادامه داد: این افراد هم اکنون در فهرست اصلاح‌طلبان هستند که از جانب انگلیسی‌ها حمایت می‌شود.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید بر اینکه نمی‌توان این افراد را معتدل نامید تصریح کرد: این اقدامات نوعی نامتعادل بودن افراد را ثابت می‌کند که هیچ پایه، اساس و چارچوبی برای حرکت‌هایشان ندارند و هرجا منفعتشان حکم می‌کند، حرکت می‌کنند.
میرکاظمی با اشاره به نقش مهم فراکسیون‌ها در جهت‌دهی به اقدامات نمایندگان گفت: باید افرادی در راس فراکسیون‌ها قرار گیرند که معتقد و پایبند باشند تا دچار تزلزل نشوند زیرا وقتی آنها متزلزل می‌شوند گروهی از نمایندگان نیز از آنها تبعیت می‌کنند که این امر ممکن است منافع معیارها را از منافع ملی و منفعت مردم به سمت منفعت برخی افراد ببرند.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: با توجه به ائتلاف اصولگرایان ایجاد فراکسیون قوی وحدت اصولگرایان در مجلس آینده می‌تواند از دو دستگی اصولگرایان و قرار گرفتن آنها در مقابل هم جلوگیری کرده و قدرت نقد و مقابله با انحرافات را بالا ببرد.
میرکاظمی تصریح کرد: این فراکسیون به دور از حاشیه‌ها و براساس گفتمان انقلاب، بصیرت و هوشیاری می‌تواند کمر به حل مشکلات اقتصادی مردم ببندد.
وی خاطرنشان کرد: فراکسیون وحدت اجازه حرکت‌های زیگزاگی و تکنوکراتی و لیبرالی را تحت لوای اصولگرایان نمی‌دهد و مجلس قوی با نظارت قوی شکل خواهد گرفت.

آیت‌الله خاتمی: چهره‌هایی که مغضوب انگلیس هستند از سوی مردم انتخاب می‌شوند
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: چهره‌هایی که مغضوب انگلیس هستند از جمله آیات جنتی، یزدی و مصباح در انتخابات از سوی مردم برگزیده خواهند شد.
آیت‌الله سیداحمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: با توجه به اینکه اینجانب در کرمان هستم، شنیده‌ام برخی شیطنت کرده و تیتری تحت عنوان «بجنگ تا بجنگیم» به نقل از بنده برگزیده‌اند و در کنار عکس برخی چهره‌ها قرار داده‌اند، آنها خواسته‌اند وانمود کنند که این جمله‌ من خطاب به این افراد بوده است.
آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: بنده به صراحت اعلام می‌کنم خطابم در این سخن انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها بوده‌اند و با توجه به اینکه من در طول یک هفته 30 سخنرانی داشته‌ام، مطلقاً اسم اشخاص به عنوان مخالفت با آنها در سخنم مطرح نبوده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: من مکرر به مردم گفته‌ام که ان‌شاءالله آیات جنتی، یزدی و مصباح و دیگر چهره‌هایی که مغضوب انگلیس هستند مورد انتخاب مردم قرار می‌گیرند.

حداد عادل: انتشار فهرست جعلی ۳۵ نفره مصداق بارز بداخلاقی انتخاباتی است
سخنگوی ائتلاف اصولگرایان در واکنش به انتشار فهرست جعلی ۳۵ نفره گفت: این فهرست مصداق بارز بداخلاقی انتخاباتی است.
به گزارش فارس، غلامعلی حداد عادل سخنگوی ائتلاف اصولگرایان در واکنش به انتشار یک فهرست جعلی 35 نفره اعلام کرد بعضی با انتشار لیست‌های مشابه و جعلی به دنبال تخریب ائتلاف اصولگرایان هستند. از این رو می‌طلبد مردم با هوشیاری مراقب این‌گونه روش‌ها باشند.
وی تأکید کرد: برای مثال لیستی 35 نفره را منتشر می‌کنند که 30 نفر ائتلاف در آن هست و کسانی دیگر را نیز به آن اضافه می‌کنند و می‌گویند حالا به 30 نفر رأی بدهید که باید گفت ائتلاف اصولگرایان این‌گونه لیست‌ها را جعلی و مصداق بارز بداخلاقی انتخاباتی می‌داند.

پاسخ باهنر به یک بی‌اخلاقی انتخاباتی  
به دنبال انتشار خبری در روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از فرزند آیت‌الله بطحایی در مورد پیشنهاد و پرداخت پول به ستاد تبلیغاتی وی برای خروج از لیست هاشمی، باهنر مسئول ستاد اجرایی انتخابات خبرگان استان تهران از سوی جامعتین این سخنان را تکذیب کرد.
محمدرضا باهنر در نامه‌ای خطاب به مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی آورده است: لیست جامعتین در مورد خبرگان پس از ده‌ها جلسه بحث و تبادل نظر بسته شده است و به دلیل تراکم کاندیداها حتی بعضی از اعضای شورای مرکزی این دو نهاد علی‌رغم صلاحیت‌های جامع‌شان در لیست قرار نگرفته‌اند.
وی ادامه داده است: ثانیا موضوع پیشنهاد و پرداخت پول از جمله اکاذیب مشمئزکننده‌ای است که ایشان در توهمات خودشان به آن رسیده‌اند، در حالی که جامعتین در انجام هزینه‌های حداقلی تبلیغاتی خود درمانده و بسیاری از آنها از طریق مساعدت‌های علاقه‌مندان و حتی از طریق قرض‌الحسنه تامین شده است.
گفتنی است روزنامه جمهوری اسلامی در خبری به نقل از سید علی بطحایی مدعی شده بود «بارها از ستاد اصولگرایان با بنده تماس گرفتند و اصرار داشتند اگر آیت‌الله بطحایی از لیست خبرگان مردمی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اعلام انصراف کند، مورد حمایت لیست اصولگرایان قرار گرفته و کلیه هزینه‌های تبلیغاتی ایشان را نیز تقبل می‌کنیم.»

انتخابات مجلس چه ‌زمانی به دور دوم کشیده می‌شود؟
ماده ۸ از فصل اول قانون انتخابات تصریح می‌کند که «انتخاب نماینده در مرحله اول منوط به کسب اکثریت حداقل یک چهارم کل آراء و در مرحله دوم و همچنین انتخابات میان دوره‌ای با کسب ‌اکثریت نسبی به هر میزان است.»
به گزارش تسنیم، قرار است نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در انتخابات جمعه 7 اسفند مشخص شود؛ ماده 8 از فصل اول قانون انتخابات تصریح می‌کند که «انتخاب نماینده در مرحله اول منوط به کسب اکثریت حداقل یک چهارم کل آراء و در مرحله دوم و همچنین انتخابات میان دوره‌ای با کسب ‌اکثریت نسبی به هر میزان است» و با این وجود، کاندیداهایی که موفق به کسب یک چهارم آرا  نشوند باید در مرحله دوم انتخابات در معرض رای مردم قرار بگیرند.»
ماده 9 از فصل اول قانون انتخابات در همین زمینه تصریح می‌کند: چنانچه در مرحله اول برای یک یا چند نفر از داوطلبان اکثریت حداقل یک چهارم آراء حاصل نگردید، انتخابات دومرحله‌ای خواهد شد، بدین ‌معنی که از بین نامزدهایی که اکثریت حداقل یک چهارم آراء را در مرحله اول به دست نیاورده‌اند، فقط به تعداد دو برابر نمایندگان مورد نیاز از بین کسانی که ‌بیشترین آراء را در مرحله اول داشته‌اند، در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند و در صورتی که تعداد نامزدهای باقیمانده، کمتر از دو برابر باشد، تمام‌ آنان در مرحله دوم انتخابات شرکت خواهند نمود.
محمد جواد کولیوند نایب رئیس کمیسیون شوراها با اشاره به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات گفت که این مصوبه مجلس به دلیل عدم تایید از سوی شورای نگهبان معتبر نیست و درباره میزان آرای کاندیدا در مرحله اول همان یک چهارم اعمال خواهد شد.
کولیوند گفت: ما در اصلاح قانون انتخابات، یک پنجم را جایگزین یک چهارم کرده بودیم اما به دلیل اشکالی که شورای نگهبان به بخش برگزاری الکترونیکی انتخابات داشت، کل این مصوبه مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفته و درباره انتخابات آتی، قوانین قبلی لازم‌الاجراست.
بحث مهم دیگر درباره زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات که مشمول کسانی که در دوره اول رای داده بودند، است که تبصره3 ماده 9 از فصل اول قانون انتخابات، درباره زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات تصریح می‌کند: وزارت کشور با هماهنگی شورای نگهبان زمان انجام مرحله دوم انتخابات را ظرف یک ماه پس از اعلام نتیجه مرحله اول و تأیید ‌صحت انتخابات توسط شورای نگهبان، تعیین و اعلام خواهد نمود.

آیت‌الله موحدی کرمانی: نماینده‌ اشرافی به درد مردم نمی‌خورد
دبیرکل جمعیت روحانیت مبارز با اشاره به حمایت انگلیس از برخی جریانات سیاسی در داخل کشور گفت: این حمایت‌ها از اشرافیگری هم بالاتر است و آنها ضد انسانیت هستند.
آیت‌الله موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در گفت‌و‌گو با تسنیم در پاسخ به اینکه چرا «بی‌بی‌سی» و رسانه‌های خارجی از لیست جریان اصلاحات و هاشمی رفسنجانی حمایت می‌کنند، گفت: انگلیس دشمن ماست و تلاش می‌کند به نظام اسلامی ضربه بزند از این رو باید ما هوشیار باشیم تا مورد هجمه آنان قرار نگیریم.
وی درباره خطرات ورود نمایندگان با روحیه اشرافیگری به مجلس آینده که مورد تاکید رهبر انقلاب نیز قرار گرفته است، اظهار کرد: نمایندگان با روحیه اشرافیگری به درد مردم و ضعفا نمی‌رسند؛ آنها باید از اشرافیگری دور شوند تا درد ضعفا را حس کنند.
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه حمایت انگلیس از برخی جریانات به دلیل خوی اشرافی این افراد است، تاکید کرد: این حمایت‌ها از اشرافیگری هم بالاتر است و آنها ضد انسانیت هستند.