kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۲۷۰
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶
معاون وزیر جهاد کشاورزی تلویحاً اعلام کرد

یک میلیون تن گندم بیش از نیاز کشور وارد شده است

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهادکشاورزی از واردات 1/5 میلیون تن گندم بیش از نیاز کشور در سال جاری خبر داد.


عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤال فارس در مورد افزایش 250 تومانی قیمت هر کیلو گندم وارداتی پس از ممنوعیت واردات این محصول برای سال 95 گفت: ممنوعیت در واردات یک کالا ممکن است در افزایش قیمت موثر باشد، اما اعلام این رقم برای افزایش قیمت گندم جوسازی است.
وی افزود: کل نیاز صنف و صنعت کشور به واردات در کنار تولید داخلی، مطابق با اعلام وزارت صنعت در سال‌های گذشته 1/5 میلیون تن است، در حالی که از ابتدای سال تاکنون 2/5 میلیون تن گندم وارد کشور شده است همچنین 2 میلیون تن هم ثبت سفارش انجام شده که هنوز وارد نشده است.
بخشنده تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی اجازه واردات 2 میلیون تن گندم ثبت سفارش شده را هم داده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نمی‌توان برای جلب رضایت یک عده واردکننده دست از حمایت تولید داخلی برداشت، گفت: وزارت جهاد کشاورزی نمی‌تواند به یک عده واردکننده اجازه دهد که گندم را با قیمت ارزان وارد کنند و از آن طرف تولیدکننده ما متضرر شود.
بخشنده با اشاره به تعرفه 55 درصدی برای واردات ماکارونی تصریح کرد: ماکارونی در کشور تولید می‌شود و با توجه به تولید داخلی این محصول، برای واردات آن تعرفه 55 درصدی وضع شده است پس چگونه این توقع وجود دارد که برای واردات گندم در حالی که به میزان کافی در کشور تولید می‌شود تعرفه صفر در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به تعرفه واردات گندم در ترکیه اظهار داشت: بسته به نوع گندم تعرفه واردات گندم 65 تا 130 درصد است، بنابراین هیچ کشوری حاضر نیست، وقتی یک محصول در کشورش تولید می‌شود، تعرفه آن را کاهش دهد.
بخشنده همچنین به تعرفه واردات پسته ایران به آمریکا اشاره کرد و بیان داشت: آمریکا با توجه به تولید پسته در کشورش و برای حمایت از تولیدکننده خود برای پسته ایرانی تعرفه 300 درصدی در نظر گرفته است.
وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر در مورد تولید محصولات تراریخته در کشور بیان داشت: هرگونه تحقیق و پژوهش در مورد گیاهان تراریخته در کشور آزاد است.
وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود محصولات تراریخته در کشور در حال تولید است، بیان داشت: وزارت جهاد کشاورزی هیچ‌گونه اطلاعی از این موضوع ندارد و اگر کسی نسبت به تولید محصولات تراریخته بدون مجوز در داخل کشور اقدام کند جرم است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: وزیر جهاد کشاورزی تاکنون هیچ مجوزی برای تکثیر و انتشار محصول تراریخته گیاهی با مصارف انسانی صادر نکرده است.
وی بیان داشت: وزارت جهاد کشاورزی با واردات محصولات تراریخته موافق نیست، اما ممکن است که محصولات تراریخته وارد شود.
بخشنده در پاسخ به این سؤال که چرا محصولات تراریخته وارداتی با برچسب مشخص  نمی‌شود، گفت: باید به این سمت حرکت کرد.
وی همچنین در مورد جلوگیری از واردات قاچاق میوه اظهار داشت: مسئولیت مبارزه با قاچاق بر عهده سازمانی زیر نظر وزارت کشور است و وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت مبارزه با قاچاق میوه را ندارد.