kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۲۴۹
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶

شمار قربانیان جنگ سوریه از مرز 270 هزار تن گذشت

بر اساس تازه‌ترین آمار دیده‌بان حقوق بشر سوریه شمار کشته‌های جنگ در سوریه، از مرز 270 هزار تن هم فراتر رفته است.


دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن قرار دارد اعلام کرده از آغاز بحران در سوریه (فروردین 1390) تاکنون، 271 هزار و 138 تن در این کشور جان خود را از دست داده‌اند و از مجموع جان‌باختگان، 79 هزار و 997 تن از آنها غیرنظامی، و از این تعداد 13هزار و 597 تن هم کودک هستند.
بر اساس اسناد منتشر شده، آمریکا، اسرائیل و عربستان از سال‌ها پیش طرح ایجاد یک جنگ داخلی در سوریه را در دست اقدام داشته‌اند و در سال 2011 که کشورهای عربی دچار قیام‌های داخلی علیه رژیم‌های دیکتاتوری شده بودند، مثلث آمریکا، صهیونیسم و متحدان منطقه‌ای طرح شوم خود را در سوریه به اجرا گذاشتند.
سوریه از آن زمان تاکنون که ارتش سوریه دست برتر را دارد، دچار شدیدترین درگیری‌ها و جنگ‌های داخلی شده که به گفته برخی از کارشناسان، از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون سابقه نداشته است.
توطئه جدید آمریکا
به گزارش خبرگزاری فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا اما تهدید کرده، در صورت شکست توافق مسکو- واشنگتن برای ایجاد آتش‌بس در سوریه، امکان تجزیه این کشور وجود دارد! جان کری که در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا سخن می‌گفت، افزود: «اسد باید تصمیم‌های واقعی درباره تشکیل دولت انتقالی بگیرد.»
وی در ارتباط با شخص بشار اسد یک بار دیگر مدعی شد که به روسیه و ایران گفته پایان جنگ در سوریه، با ماندن بشار اسد در قدرت امکان‌پذیر نخواهد بود.
وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوال یک سناتور خاطرنشان کرده که فرآیند انتقال سیاسی در سوریه، در صورت پابرجا ماندن توافق آتش‌بس، ظرف چند ماه آینده محقق خواهد شد. به گفته کری «اگر این فرآیند زیاد طول بکشد، مردم خواهند گفت که این (مذاکرات) نمایشی مضحک است و مذاکرات را ترک خواهند کرد.» البته منظور جان کری از مردم در اینجا، تروریست‌های تحت حمایت آمریکا و اسرائیل است.
وزیر خارجه آمریکا در ارتباط با روسیه نیز گفت، «روس‌ها شاید بتوانند «حلب» را تصرف کنند، اما تجربه نشان داده نگاه داشتن سرزمین‌های تصرف شده در جنگ پنج ساله سوریه، کاری دشوار است.»
 جان کری با نادیده گرفتن این موضوع که روسیه تنها از نیروهای زمینی سوریه و مقاومت حمایت هوایی می‌کند، احتمالا می‌خواست به افکار عمومی آمریکا حقیقت سوریه را طور دیگر جلوه دهد. جان کری این را نیز گفت که اگر طرح آتش‌بس شکست بخورد، آمریکا طرح‌ جایگزین را به اجرا درمی‌آورد. او در ارتباط با این طرح جایگزین، توضیحی نداد. خبرهای تکمیلی در ارتباط با طرح آتش‌بس که قرار است از شنبه هشت اسفند برقرار شود، حاکی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دیروز طی یک تماس تلفنی، «سلمان» شاه عربستان را در جریان جزئیات این طرح قرار داده است.
پوتین دیروز همچنین با رئیس‌جمهور کشورمان تلفنی در این رابطه گفت‌وگو کرده است.
در همین حال «جسی چیهین» سخنگوی دفتر نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد که این نهاد هنوز تاریخی را برای دور بعدی گفت‌وگوهای صلح در سوریه تعیین نکرده است.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز دیروز اعلام کرد: «هر گروه مسلحی که آتش‌بس را رد کند، از نظر ما گروه تروریستی است.»
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز دیروز گفت که متحدان (منطقه‌ای) آمریکا و خود واشنگتن در ارتباط با عملی شدن آتش‌بس ابراز تردید می‌کنند. وی اظهار داشت: می‌خواهم به صراحت بگویم که این صداها ظاهرا به دنبال جنگ هستند، نه صلح.
سایر رویدادها
* ارتش سوریه دیروز طی عملیاتی در حومه «حمص»، ده‌ها تروریست را به هلاکت رساند.
* ناتو اعلام کرد، هیچ طرحی را برای حضور نظامی در سوریه ندارد.
* «علی حیدر» وزیر آشتی ملی سوریه گفت، جنگ دولت دمشق علیه تروریسم (به خاطر آتش‌بس) متوقف نمی‌شود.