kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۲۴۲
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷

کوتاه از سراسر جهان


نیجریه
شبکه ال افریکا: «محمد بوهاری» رئیس جمهور نیجریه درخواست ملک سلمان پادشاه عربستان برای الحاق این کشور آفریقایی به ائتلاف سعودی را رد کرد. ریاض مدتی است با پول تلاش می‌کند کشورهای فقیر را علیه مقاومت منطقه بسیج کند.
انگلیس
گاردین: پزشکان انگلیسی در مخالفت با طرح وزیر بهداشت این کشور 3 اعتصاب 48 ساعته برای هفته‌های آتی برنامه‌ریزی کرده‌اند. اعتصاب کنندگان به شرایط کاری، دستمزدها، شرایط اضافه کاری و عدم رسیدگی دولت به خواسته‌های پزشکان اعتراض دارند.
افغانستان
تسنیم: مقامات محلی افغانستان از گسترش نفوذ طالبان در برخی ولایات و محاصره مرکز شهرستان «پشترود» در ولایت فراه در غرب این کشور خبر داده‌اند. پیش از این نیز شهرستان خاک سفید ولایت فراه به دست طالبان افتاده است.
یونان
رویترز: از ابتدای سال جاری میلادی، دست کم 100هزار آواره وارد یونان و ایتالیا شده‌اند. مرکز افکارسنجی آلمان در همین رابطه از احتمال فروپاشی منطقه شنگن که بزرگ‌ترین منطقه تردد آزاد در اروپا محسوب می‌شود خبر داده و اعلام کرده این مسئله می‌تواند پیامدهای فاجعه باری برای اقتصاد اروپا به همراه داشته باشد.
روسیه
اسپوتنیک: به گفته رئیس دومای روسیه روابط این کشور و اروپا از پایان جنگ سرد در «بدترین» حالت ممکن قرار دارد. «مدودف» نخست وزیر روسیه نیز پیش از این گفته بود احتمال دارد جنگ سرد دیگری میان روسیه و غرب اتفاق بیفتد.
ترکیه
آسوشیتدپرس: خبرگزاری دولتی ترکیه اعلام کرده که عامل انتحاری در حمله اخیر در آنکارا که جان 29 تن را گرفت یک ترکیه‌ای بود نه سوری. آزمایش‌های دی.ان.ای نشان داده که «سومر» 26 ساله با یک خودروی بمب‌گذاری شده خود را منفجر کرده است.
مصر
آناتولی: یک منبع قضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفته دادگاه مصر، برادر ایمن‌الظواهری را که به رهبری یک گروه تروریستی متهم شده بود آزاد کرده است. دادگاه کیفری مصر هم پیش از این حکم برائت الظواهری را صادر کرده بود.
لیبی
اسکای نیوز عربی: ارتش لیبی اعلام کرده که توانسته داعش را از مهم‌ترین مواضع خود در شهر بنغازی بیرون براند. فرمانده ارتش لیبی گفته پیروزی‌های به دست آمده در شهر بنغازی نتیجه صبر مردم و نیروهای مسلح است. در پی این پیروزی مردم به خیابان‌ها آمده و جشن و پایکوبی کردند.