معاون سابق ستاد سوخت:
حذف کارت سوخت زیرساخت یک طرح ملی را نابود میکند
معاون سابق ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت گفت: با حذف نظام کارتی و حذف 19 میلیون کارت سوخت عملا زیرساخت این طرح ملی نابود میشود.
حسین هاشمی در گفتوگو با فارس با تاکید بر اینکه فساد حذف سهمیهبندی بنزین از فساد عرضه دو نرخی بیشتر است، گفت: تک نرخی کردن بنزین کار دقیقی نبود و تا جایی که بنده اطلاع دارم سال گذشته رئیسجمهور با این کار مخالف بودند.
وی اظهار داشت: تک نرخی کردن بنزین کار دقیقی نبود و تا جایی که بنده اطلاع دارم سال گذشته رئیسجمهور با این کار مخالف بودند، اما در سال 94 این کار با فشار آقای زنگنه عملیاتی شد.
وی تصریح کرد: ساختار اقتصادی کشور و لزوم توجه به محرومان اقتضا میکند تا قیمت حمایتی بنزین در قالب سهمیهبندی حفظ شده و نرخ دوم برای طبقه مرفه جامعه با در نظر گرفتن عوارض و سایر هزینهها اعمال شود.
معاون سابق ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ادامه داد: یکی از توجیهات وزیر نفت برای حذف سهمیهها موضوع فسادپذیر بودن سهمیهبندی بنزین بود اما باید گفت واضح است که در مدل فعلی فساد به مراتب بیشتر و کلانتر خواهد بود.
هاشمی افزود: در یکسال گذشته علیرغم افزایش قیمت شاهد افزایش مصرف بودهایم و این نشان میدهد نظام سهمیهبندی در کنترل مصرف و ایجاد فرهنگ درست مصرف کردن نقش مهمی ایفا کرده است.
وی تصریح کرد: متاسفانه کارشناسی دقیقی برای حذف نظام سهمیهبندی در وزارت نفت انجام نشده و بنده بعضا در جلسات مشاهده میکردم وزیر محترم میگفت چون فلان ستاد یا طرح به احمدینژاد و دولت قبل برمیگردد به اصطلاح مزخرف است، اما این دلیل کافی و صحیحی برای حذف یک طرح ملی محسوب نمیشود و برای حذف طرحی که تاثیر بینظیری در کاهش مصرف سوخت و صرفهجویی در مصرف انرژی داشته است باید شواهد کارشناسی ارائه شود.
معاون سابق ستاد سوخت اظهار داشت: براساس سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف تا پایان برنامه ششم شدت مصرف انرژی باید به نصف میزان فعلی برسد، اما با بیبرنامگی موجود، شدت مصرف افزایش یافته است.
وی کمک به یکپارچه شدن اطلاعات و شفافیت اطلاعات را از جمله مزایای حفظ کارتهای سوخت دانست و گفت: کارت سوخت این اشکال را دارد که از آمار و اطلاعات آن به شکل مناسب استفاده نشده تا بتوان در تصمیمگیریها از آن استفاده کرد، اما حذف شدن آن مشکلاتی را برای کشور ایجاد میکند که مهمترین آن افزایش قاچاق سوخت است.