kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۰۷۶
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶
معاون وزیرکار:

رشد سرمایه‌گذاری در کشور منفی شد

معاون وزیر کار با اعلام منفی شدن نرخ رشد سرمایه‌گذاری و کاهش 15/7 درصدی صادرات، گفت: سهم 25 درصدی بخش تعاون در اقتصاد ایران محقق نشد.


سیدحسن هفده تن گفت: اگر نگاه ما مناسب باشد تولید ما افزایش پیدا کرده و به خوبی پیشرفت می‌کنیم و اگر مشکلات اقتصاد ایران حل شود الگویی برای اقتصاد جهانی است. معاون روابط کار وزارت کار اظهار داشت: امروز مهم‌ترین مشکل ما در سیاستگذاری‌ها مشکل در نگاه مدیران کشور است و همین موضوع موجب شده به اهداف برنامه‌ها نرسیم؛ بنابراین باید با حرکت به سمت دو رویکرد توانمندسازی نیروی کار و سهم‌بری عادلانه برای عوامل مؤثر در تولید نگاه اقتصادی دولت را تسریع کنیم.
معاون وزیر کار افزود: متأسفانه سیاست‌های اقتصادی نادرست از گذشته موجب شده نرخ رشد سرمایه‌گذاری در هفت ماهه سال جاری منفی 2/8 درصد باشد و صادرات نیز در این مدت در مقایسه با مدت مشابه 15/7 درصد کاهش داشته باشد.
وی اقتصاد تعاونی را حلال مشکلات ایران و جهان عنوان کرد و گفت: این اقتصاد در شرایطی که کارشناسان اقتصادی دنیا معتقدند تا سال 2040 میلادی با ایجاد اختلاف طبقاتی 99 درصد ثروت دنیا در اختیار کمتر از یک درصد از مردم جهان قرار می‌گیرد می‌تواند مانع ایجاد بحران جهانی شود و این موضوع با سهم 25 درصدی در اقتصاد ایران در برنامه‌های پنج ساله دیده شده که متأسفانه محقق نشده است.
هفده تن نداشتن نگاه و برنامه‌ریزی یکپارچه و نبود نوآوری در تولیدات را از دیگر مشکلات کشور اعلام کرد و افزود: زمانی که نوآوری نباشد رشد بهره‌وری نیروی کار نخواهیم داشت. تسهیلات باید زمانی به واحدهای تولیدی پرداخت شود که اشتغال خرد باشد یا سرمایه‌گذار با نوآوری مقیاس تولید را بالا برده و برای تولید تلاش کند که در این زمان با تسهیلات می‌توان این مقیاس‌ها را افزایش داد.