kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۰۷۰
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵
سازمان حفظ نباتات اعلام کرد

فعالیت۱۴۰۰فروشگاه غیرمجاز سموم در کشور

معاون فنی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه حدود ۱۴۰۰ فروشگاه غیرمجاز عرضه سموم در کشور وجود دارد، گفت: طرح ساماندهی این فروشگاه‌ها از اوایل اسفند ماه در کشور اجرایی می‌شود.


یحیی ابطالی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه ما سالانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزارتن تکنیکال سموم و بین ۲۵ تا ۲۷ هزارتن سموم آماده به مصرف برای کشور تدارک می‌بینیم، اظهار داشت: ۹۸ درصد تکنیکال‌های مورد نیاز ما وارداتی است.
وی با اشاره به اینکه مواد مورد نیاز کشور در این زمینه از مبادی ورودی اصلی و گمرکات وارد می‌شود، گفت: برای واردات این مواد، مجوز اخذ شده و آزمایشات مربوط به استانداردهای فائو روی آنها انجام و کیفیت‌شان بررسی می‌شود.
معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور در پاسخ به این پرسش که آیا آماری مبنی بر اینکه چه میزان سموم به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، وجود دارد؟ افزود: چون ما متولی قاچاق نیستیم، نمی‌توانیم بگوییم چقدر سم به این شکل وارد کشور می‌شود، ضمن اینکه برای کنترل و مهار ورود غیرقانونی سموم باید ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با آن برخورد کند.
ابطالی با اشاره به اینکه اگر همت واقعی باشد به راحتی می‌توان با این امر برخورد کرد، اضافه کرد: سازمان حفظ نباتات در زمینه سمومی که به شکل قانونی و از مبادی اصلی وارد می‌شوند، نظارت‌ها و کنترل‌های لازم را انجام می‌دهد.
وی با بیان اینکه ما بحث نظارت وساماندهی فروشگاه‌های سموم را به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی واگذار کرده‌ایم، اضافه کرد: در کنار این مسئله، قراردادی هم با پلیس اماکن امضا شده است که اگر کارشناسان سازمان نظام مهندسی یا حفظ نباتات استان‌ها در فروشگاهی با عرضه سم قاچاق، تاریخ گذشته یا بدون برچسب فارسی و استاندارد سازمان حفظ نباتات کشور مواجه شدند، از طریق نیروی انتظامی با آن برخورد کنند.
معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه اجرای این طرح از اوایل اسفندماه سال جاری آغاز می‌شود و تفاهم‌نامه منعقد شده با نیروی انتظامی را به تمام استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم، افزود: این تفاهم‌نامه هم به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها ابلاغ شده و هم اینکه موضوع، توسط نیروی انتظامی به اطلاع پلیس استان‌ها رسیده است، بنابراین اجرای طرح از اسفند ماه و به طور دقیق از روزهای بعد از انتخابات آغاز خواهد شد.
ابطالی درباره اقدامات انجام شده در زمینه ساماندهی فروشگاه‌های غیرمجاز عرضه سموم نیز گفت: سال گذشته حدود ۳ هزار فروشگاه غیرمجاز در کشور وجود داشت که خوشبختانه در پی هماهنگی‌های انجام شده با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و اقداماتی که در این راستا انجام شد، تاکنون ۱۵۰۰ فروشگاه ساماندهی شده و در گروه فروشگاه‌های مجاز قرار گرفته‌اند، ضمن اینکه حدود ۱۴۰۰ مورد نیز باقی مانده و ما به جد پیگیر هستیم که تا پایان سال جاری و اوایل سال آینده وضعیت آنها ساماندهی شود.
وی اضافه کرد: براساس تفاهم‌نامه سازمان حفظ نباتات و نیروی انتظامی، اگر فروشگاهی نتواند با ما همکاری کند و به گروه فروشگاه‌های مجاز بپیوندد با آن برخورد خواهد شد.