kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۰۶۷
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴

لوران فابیوس عامل خون‌های آلوده استعفا کرد

«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه که در ایران به «عامل خون‌های آلوده» و مبتلا‌کننده بیش از 300 نفر از مردم کشورمان به بیماری ایدز معروف است، استعفا کرد.



 فابیوس، در حالی وزارت خارجه این کشور را ترک کرد که مسئله سوریه و شکست در برکناری دولت بشار اسد قطعا یکی از ناکامی‌های دوران وی به شمار می‌آید .  هرچند هنوز دلایل این «کناره‌گیری» و یا حتی «اجبار به استعفاء» به‌طور رسمی مشخص نشده اما در محافل سیاسی فرانسه گفته شده «فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری این کشور قصد دارد تعدادی از اعضای کابینه را برای انتخابات آینده ریاست جمهوری تغییر دهد.»
بحران اقتصادی و شکست در اجرای سیاست‌های ریاضتی، محبوبیت اولاند را  به شدت کاهش داده و وی را تبدیل به «منفورترین رئیس‌جمهور فرانسه» کرده است. بعید نیست که اصلاحات در کابینه و کنار گذاشتن فابیوس نیز در همین راستا باشد.از سوی دیگر چندی پیش نیز برخی منابع خبری از بازداشت پسر فابیوس  به دلیل جعل سند و تقلب خبر داده‌ بودند!
شبکه «بی.‌اف.‌ام.تی» اما در این باره  اعلام کرده فابیوس پس از کناره‌گیری از سمت خود، به ریاست شورای قانون اساسی این کشور منصوب شده است.
به گزارش ایسنا منابع خبری اعلام کردند، رئیس‌جمهور فرانسه «ژان مارک آیرو»، نخست‌وزیر سابق را به عنوان وزیر امور خارجه جدید این کشور معرفی کرده است. وزیر جدید 66 ساله را در زمرۀ آخرین وفاداران اولاند می‌دانند، آن هم در روزگاری که «الیزه» با مشکلات زیادی روبروست.
تحلیلگران فرانسوی می‌گویند آیرو، مرد محتاط و آرامی است و به دنبال جنجال درست کردن در رسانه‌ها هم نیست.