kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۰۵۸
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷

کوتاه از سراسر جهان



انگلیس
پرس‌.تی‌وی: حدود 133 نفر از مردم انگلیس با امضای نامه‌ای از دولت این کشور خواسته‌اند اسامی ماموران مخفی و سازمان‌هایی که سال‌ها به امر جاسوسی مشغول بوده‌اند را اعلام کند. آنچه باعث نوشتن این نامه شده عدول ماموران مخفی از حد و مرز‌های تعیین شده برای آنها بوده است. گفته شده دولت انگلیس به طرز بی‌سابقه‌ای در حال جاسوسی از مردم کشور خودش است!
نیجریه
ابنا: دو زن بمب‌گذار انتحاری در یک اردوگاه آوارگان در شمال شرقی نیجریه بمب‌های همراه خود را منفجر کرده و بیش از 60 تن را کشتند. در این انفجار 78 تن هم نیز زخمی شدند. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته‌اند اما مشابه حملات گروه تروریستی بوکوحرام عنوان شده است.
افغانستان
خبرگزاری صدا و سیما: فرماندار خودخوانده طالبان برای شهرستان «رودات» استان ننگرهار و 10 نفر دیگر از این گروه در عملیات نیروهای امنیتی افغان کشته شدند. نیروهای ارتش افغانستان طی چند روز اخیر دست‌کم 80  نفر از اعضای طالبان را کشته یا زخمی کرده‌اند.
عراق
فارس: دولت عراق از روسیه جنگنده‌ «سوخو سوپر جت 100» خریداری می‌کند. هفته جاری یک هیئت 100 نفره روس به عراق سفر کرد. فروش تسلیحات به عراق از جمله سوخو سوپر جت 100 و جنگنده‌های توپولف 204 در راس برنامه‌های این هیئت بوده است.
لبنان
ایرنا: حزب‌الله لبنان و حزب المستقبل از جریان 14 مارس در پایان بیست و چهارمین دور گفت‌وگوهای دوجانبه با صدور بیانیه‌ای بر حفاظت از ثبات لبنان در مقابل پیامدهای احتمالی تحولات جاری منطقه تاکید کردند.
آمریکا
خبرگزاری فرانسه: پلیس فدرال آمریکا در چهلمین روز از اشغال پارک طبیعی «اورگان» آخرین تحصن‌کنندگان در این پارک را محاصره کرده است. معترضان خواستار پس دادن زمین‌های فدرال به مردم هستند. رهبر این گروه به همراه برادرش در اواخر ژانویه توسط پلیس در یک بزرگراه دستگیر شد.
یمن
المسیره: نظامیان سعودی که تلاش می‌کردند منطقه استراتژیک «جبل الدود» در جنوب یمن را از ارتش یمن پس بگیرند با تلفات سنگین مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند. نکته جالب اینکه نظامیان سعودی از پشتیبانی هوایی نیز برخوردار بودند!
چین
شین‌هوا: وزارت خارجه چین از برخورد قاطعانه نیروهای امنیتی هنگ‌کنگ با شورشیان حمایت کرده است. در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است، پکن حامی حفاظت از ساکنان هنگ‌کنگ و حراست از امنیت و اموال آنهاست و بر لزوم مجازات اغتشاش‌گران تاکید کرد.