kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۰۴۳
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵

170 واحد سنگبری در الیگودرز تعطیل شدند

از 180 واحد سنگبری در شهرستان الیگودرز کمتر از 10 واحد فعال است که تعطیلی 170 واحد سبب بیکاری حدود 5 هزار کارگر شده است.


نماینده مردم الیگودرز در مجلس در رابطه با وضعیت سنگبری‌های شهرستان الیگودرز، اظهار داشت: با توجه به اینکه اکثر معادن شهرستان الیگودرز از نوع سنگ چینی (سنگ تزیینی) است به خاطر تغییر الگوی مصرف اکنون اکثر معادن این شهرستان تعطیل شده به طوری که از 180 دهنه معدن، کمتر از 10 معدن فعال است.
محمدتقی توکلی افزود: خیلی از سنگبری‌هایی هم که به تبع آن سنگبری‌ها در الیگودرز ایجاد شد به خاطر اینکه از نظر فنی قیمت تمام شده بهره‌برداری از معادن بالا بود به دلیل اقتصادی، تکنولوژی قدیمی و نداشتن بازارتعطیل شدند و اکنون بعضی از آن‌ها سنگ محلات تولید می‌کنند.
وی تعداد کارگران بیکار شده معادن شهرستان الیگودرز را حدود پنج هزار نفر برشمرد و عنوان کرد: کارگران خوبی در معادن شهرستان الیگودرز فعالیت می‌کردند اما به خاطر تعطیل شدن کارگاه‌ها یا بیکار شدند و یا برای کار به استان‌های دیگر مراجعه کردند.
توکلی در رابطه با وضعیت تولید سنگ کربنات کلسیم نیز، اظهار داشت: در این راستا حدود 14 کارخانه فرآوری سنگ در الیگودرز فعال است و چون این شهرستان سنگ کربنات کلسیم منحصر به فرد و درجه خلوص آن بالای 98 درصد است بازار خوبی دارد ولی چون صنایع پایین‌دستی یا تبدیلی در الیگودرز ایجاد نشده این نوع سنگ در جاهای دیگر استفاده می‌شود.