انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) در نگاه اندیشمندان جهان
تنظیم و گردآوری: فریده شریفی
اشاره:
انقلاب اسلامی ایران که در سال 1357 به وقوع پیوست انقلابی منحصر به فرد، الهی و مبارک بود که در اواخر قرن بیستم جهان را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان جهان روشن کرد.
امام خمینی(ره) با آنکه از ایران دور بودند حوادث انقلاب را روز به روز هدایت میکردند و پیامها و اعلامیههای ایشان از نجف میرسید و در اختیار مردم قرار میگرفت.
امام مردم را به سرنگونی رژیم شاه دعوت میکردند و از توطئههایی که ممکن بود انقلاب را به انحراف بکشاند آگاه میساختند. مردم انقلابی ایران نیز به دعوت امام خمینی(ره) لبیک گفته و صدای اعتراض خود را از تبریز، قم، تهران، یزد، اصفهان، شیراز، مشهد و سایر شهرهای ایران به گوش شاه و آمریکا میرساندند. تا اینکه در 22 بهمن 1357 انقلاب اسلامی ایران به ثمر رسید و امیدی در دلهای مسلمانان منطقه و جهان ایجاد کرد.
انقلاب اسلامی ثابت کردکه دین اسلام توانایی اداره جامعه مسلمین را دارد و تنها راه حل مشکلات مردم در کشورهای اسلامی تشکیل حکومتهای اسلامی در سرزمینهای اسلامی است.
امام خمینی(ره) براساس تعالیم اسلامی توانست دنیای اسلام را بیدار کند و امروز پیشرفت و ترقی ایران اسلامی به عنوان یک کشور قدرتمند مشعل فروزانی برای سایرجوامع مسلمان است.
این انقلاب عظیم بازتابهای وسیعی در سطح جهان داشته و شخصیتها و اندیشمندان و تحلیلگران همواره به ارزیابی آن پرداختهاند. در اینجا به اظهارنظر برخی اندیشمندان برتر جهان در خصوص انقلاب اسلامی ایران به طور خلاصه اشاره میکنیم.
شگفتانگیز و بینظیر
«رابین وودزورث» نویسنده و محقق مسیحی از کشور آمریکا میگوید: «از نظر دنیای غرب امام خمینی(ره) مظهر سرسختی، غرور و انعطاف ناپذیری بود، حتی آن عده از غربیها که من آنها را ملاقات کرده بودم و آنها نیز قبلاً امام را دیده بودند ضمن آن که جذابیت رهبری ایشان را انکار نمیکردند، معتقد بودند که امام مظهر سرسختی و شکستناپذیری است... خمینی مسیح معاصر ما بود.»
اما من یک بار فرصتی یافتم که در حسینیه جماران جلو بالکن حسینیه قرار بگیرم. به محض ورود امام، جمعیت حاضر یکپارچه از جا برخاستند و فریاد زدند «خمینی ای امام، خمینی ای امام»... اولین باری بود که چنین رفتار هیجانانگیز، شادمانه، مبارزانه و احترامآمیز را نسبت به یک انسان مشاهده میکردم. هنگامی که امام وارد شد توفانی از انرژی برخاست، عبای قهوهای، عمامه مشکی و محاسن سفیدش همه مولکولهای ساختمان را به حرکت درآورد. توجه حضار آن چنان متمرکز و میخکوب شد که هر چیز دیگر غیر از او ناپدید شد.
امام خمینی(ره) به مثابه هاله یک نور در حال حرکت به عمق وجدان و آگاهی همه کسانی که درحسینیه جماران حاضر بودند نفوذ کرده بود. او تمام تصاویر تخیلی را که هر کس قبل از ملاقات با او در ذهن خود ساخته بود منهدم میکرد. حضورش چنان پرقدرت بود که من خود را در محاصره هیجاناتم احساس میکردم.
امام خمینی یک انسان معمولی نبود، من قبلاً افراد زیادی را ملاقات کرده بودم از عرفا گرفته تا راهبهای بودایی، حکمای هندی تا زاهدهای روحانی اما هیچکدام چنین انرژی بخش و پرتأثیر نبودند.
در حالی که صدها مسلمان عاشق میهن عظمت او را فریاد میزدند و با تحسین و ستایش مطلق از او به وفاداری عاشقانهاش سوگند یاد میکردند او در درون خود بود و همچنان آرام و بیحرکت دریایی از آرامش را به همراه داشت. در درون او یک حقیقت ساکن و غیر قابل حرکت وجود داشت ولی همین بیحرکتی باعث حرکت کلی کشور شد.
تسخیر کننده قلبها
پروفسور «رادهبوژوویچ» استاد و شرقشناس صربستانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران قلب مسلمانان جهان را تسخیر کرد تأکید میکند: «انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) ایران را به قدرت بزرگ منطقهای و عامل صلح جهانی تبدیل کرد و تحولات عظیمی را در نظام جهانی به وجود آورد که اکنون این تحولات در عرصههای مختلف از جمله صلح و احترام به حقوق ملتها تجلی یافته است.»
وی اضافه میکند: «جمهوری اسلامی ایران بدون تردید موفقیتهای خود را در عرصههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مدیون آموزههای امام خمینی(ره) است که توانست با حمایت تودههای مردم به سالها نفوذ قدرتهای بزرگ در ایران پایان دهد.»
استاد دانشگاههای صربستان از شخصیت امام خمینی(ره) به عنوان «بزرگترین چهره سیاسی قرن بیستم» یاد میکند و میگوید: «امام خمینی(ره) موجب بیداری اسلامی در کشورهای منطقه شد و خیزشهای مردمی و حرکتهایی که در این کشورها انجام شد الهام گرفته از انقلاب اسلامی ایران بود.»
شرقشناس صرب همچنین تصریح میکند که «امام خمینی(ره) طلایهدار و پیشرو مبارزه با ظلم و ستم و مدافع مظلومین بود و زندگی خود را وقف راه بندگی خدا، اسلام و همه مظلومان جهان کرد.»
ایران قدرت منطقهای
«سفیان بن فرحات» از فعالان برجسته رسانهای تونس نیز درباره انقلاب اسلامی ایران میگوید: «این انقلاب یک رویداد بسیار مهم در جهان بود زیرا به خواستههای ملت ایران جامه عمل پوشاند و به نظام دیکتاتوری شاه و نظامی که غرب از آن به عنوان چماقی محکم در برابر کشورهای منطقه استفاده میکرد پایان داد.»
به گفته بن فرحات، «نظام سابق در ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هم پیمان با رژیم صهیونیستی علیه کشورهای عربی و فلسطین بود. به همین دلیل از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تصمیم نظام جدید در ایران برای دشمنی با اسرائیل، لابی صهیونیستی تلاشهای خود را برای دشمنی با ایران اسلامی آغاز کرد.
این نویسنده و فعال برجسته تونسی میگوید: «امروز جمهوری اسلامی دشمن اصلی رژیم صهیونیستی است و تواناییهای ایران در تمام عرصهها موجب وحشت و نگرانی مقامات صهیونیستی شده است. هرگز نباید این مسئله را یک موضوع جزئی و کوچک بدانیم و این برای ما مایه افتخار است.»
وی خاطرنشان میکند، «هنوز هم صهیونیستها از جمهوری اسلامی ایران میترسند و نمیخواهند ایران به قدرت هستهای در منطقه مبدل شود. لذا علیه فعالیتهای صلحآمیز هستهای ایران ادعاهایی را مطرح میکنند.»
نکتهای که اینجا باید ذکر شود این است که برنامههای هستهای ایران به زمان شاه باز میگردد. چرا غرب و اسرائیل در آن زمان هیچ مشکلی با این برنامههای هستهای نداشتند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این برنامه به یک خطر تبدیل شده است؟!
مردمی و فراگیر
«ناصر ابوشریف» نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران نیز معتقد است که رهبری انقلاب اسلامی ایران موفق شد وحدت انقلابیون را حفظ کرده و آنان را در مسیر صحیح تا پیروزی و پس از آن هدایت کند.
وی میگوید: «انقلاب اسلامی ایران انقلابی مردمی و فراگیر است و به هیچ عنوان به گروه مشخصی اختصاص نیافته و مردم برای پیروزی آن تلاش بسیار زیادی کردند، این خود عامل اصلی پیروزی این انقلاب بود.»
ابوشریف تأکید میکند: «نقش رهبری انقلاب در به ثمر نشستن آن بسیار مهم است. در ایران امامخمینی(ره) رهبر شاخص انقلاب بودند و تأثیر فراوانی برروی مردم داشتند. رهبری واحد در ایران باعث شد این انقلاب همانند آنچه در انقلابهای کشورهای عربی روی داد چند پارچه نشود. رهبری انقلاب اسلامی ایران موفق شد وحدت انقلابیون را حفظ کرده و آنان را در مسیر صحیح تا پیروزی و پس از آن هدایت کند.»
ابوشریف عامل دیگر موفقیت انقلاب اسلامی ایران را «آیندهنگری» و «ترسیم خطوط اصلی» آن میداند و میگوید: «عامل دیگر موفقیت انقلاب شعارهای آن است که بعدها سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را شکل دادند.»
نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین به سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال مسئله فلسطین نیز اشاره میکند و میافزاید: «انقلاب ایران از همان ابتدا، راه خود را به درستی پیدا کرد و مردم ایران و جهان اسلام را نسبت به مظلومیت مردم فلسطین و دشمنی رژیم صهیونیستی آگاه کرد.»
مستقل و غیروابسته
«وائل الامام»، نویسنده و تحلیلگر سوری هم ایران قبل از انقلاب را وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی عنوان میکند و میگوید: «امامخمینی(ره) موفق شدند ملت ایران را از وابستگی به آمریکا و رژیم صهیونیستی نجات دهند.»
وی اضافه میکند: «انقلاب اسلامی ایران نه وابسته به غرب بود و نه وابسته به شرق و همین خصوصیت منحصر به فرد بود که بسیاری از ملتها را شیفته این انقلاب کرد.»
این پژوهشگر و تحلیلگر سرشناس سوری میگوید: «حضرت امامخمینی(ره) به دلیل حکمتی که از آن بهرهمند بودند توانستند بین تمام عوامل ارتباط برقرار سازند و ملت ایران را دور خود جمع کنند و انقلابی را که به صورت مسالمتآمیز شروع شده بود به ثمر بنشانند.»
وی تأکید میکند: «ملت ایران در آن زمان علاقهمندی بسیاری برای آزاد شدن از وابستگیها داشت و مایل بود تا تاریخ خود را به دست خود رقم بزند از اینرو از طریق انقلاب اسلامی توانست در عرصههای گوناگون صنعتی و کشاورزی به سطوح عالیهای دست یابد و بین دیگر کشورهای جهان به جایگاه والایی برسد.»
به گفته وائلالامام «اگر کشورهای عربی قصد دارند اسلام را اجرا کنند باید از راه و مسیر ملت و رهبری ایران الگو و خطمشی بگیرند، راهی که نشان از اسلام میانهرو دارد. اسلامی که خداوند آن را به ما امر کرده است تا از این طریق بار دیگر بتوانیم انسانیت انسان را از نو بسازیم و همه این امور مستلزم این است تا از اخلاق اسلامی که انقلاب اسلامی ایران از آن بهره گرفت الگو بگیریم.»
احیاکننده اسلام
«دمیتری ژوکوف»، نویسنده روسی کتاب «امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی» هم با اشاره به جایگاه اندیشه و تفکرات امام(ره) در جهان میگوید: «امامخمینی(ره) اسلام انقلابی و سیاسی را در جهان احیا کرد.»
ژوکوف با بیان اینکه «پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، اسلام حالت خمودگی و افسردگی یافته بود» میافزاید: «رهبر کبیر انقلاب اسلامی، جانی تازه به کالبد دین اسلام بخشید و با شجاعتی مثالزدنی در برابر خرافهگرایان ایستاد.» امامخمینی(ره) مرزهای جهان اسلام را درنوردید و بسیاری از پیروان ادیان و مذاهب دیگر هم عاشق او هستند. اندیشههای انقلابی ایشان الهامبخش حرکتهای آزادیبخش در جهان است و خیزشهای مردمی در کشورهای عربی از جمله در بحرین از انقلاب اسلامی ایران نشأت گرفته است.
نویسنده روسی که از خانه رهبر کبیر انقلاب اسلامی در جماران نیز بازدید کرده و به شدت تحت تأثیر آن قرار گرفته میگوید: «به هیچ وجه آن چه را که با چشمهای خود می دیدم باور نداشتم، آیا فردی که پایههای کاخهای مستکبران جهان را به لرزه درآورده و آمریکا را به چالش کشیده بود در این خانه محقر و ساده زندگی میکرد؟»
با مقایسه زندگی امامخمینی(ره) با سران کشورهای جهان به ویژه کشورهای عربی به این نتیجه میرسیم که ایشان منادی حق و عدالت بود و به همین دلیل میلیونها انسان را پیرو راه خود نمود.
به گفته این نویسنده روسی، با وجود روحیه انقلابی که امام در پیروان و طرفداران خود به وجود آورد، غلبه بر آنها امکانپذیر نیست و همین افراد توانستند در جنگ 8 ساله که از طرف صدام بر ایران تحمیل شد ایستادگی کرده و با حماسهآفرینی دشمن تا بن دندان مسلح را به ذلت بکشانند.
امامخمینی(ره) امروز زنده است و در قلوب میلیونها طرفدار و مرید خود حضور دارد و انقلاب اسلامی که با کمک مردم تحقق پیدا کرد آنچنان بارور شده که مقابل هر قدرت توطئهگری ایستادگی میکند.
جوشیده از بطن مردم
«احمد هوبر» که از اندیشمندان مسلمان اهل سوئیس است درباره انقلاب اسلامی ایران میگوید: «هنگامی که من به مطالعه درباره شخصیت امامخمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران پرداختم به طرز عجیبی شگفتزده شدم چراکه امامخمینی(ره) اولین رهبر مذهبی در قرن ماست که انقلاب را به وجود آورد که همزمان سه وجهه مذهبی، سیاسی و فرهنگی را در خود جمع کرده بود. تمام انقلابیون قرن اخیر یک انقلاب سیاسی و اجتماعی را به وجود آوردند اما چون آنان بویی از مذهب نبرده بودند راه و روشهایشان امروزه کهنه شده و به تاریخ پیوسته است ولی امامخمینی(ره) اولین رهبر مذهبی است که دین، سیاست و فرهنگ را یک جا به کار گرفته و به همین دلیل نیز ادامه خواهد یافت.
به گفته «هوبر» از جمله کارهای اعجابانگیز امامخمینی(ره) ارتباط عمیق با نسل جوان است. با اینکه ایشان بخش اعظم زندگی خود را پشت سر گذاشته بود اما نسل جوان را به میدان مبارزه کشاند. رهبران سایر انقلابها در هنگام انقلاب جوان یا میانسال بودهاند، و من رمز این توفیق را در شخصیت منحصر به فرد امامخمینی(ره) میدانم که نهتنها از ارزشهای بزرگ اخلاقی، انسانی و ایمان عمیق مذهبی برخوردار بود بلکه عالمی دانشمند و فقیهی آگاه از مسائل جاری بود و در زمینههای سیاست و دانش اجتماعی و اقتصادی اطلاعات وسیعی داشت. زیرا بدون این دانشها یک عالم مذهبی نمیتواند چنین قدرتنمایی کرده و هیولای وحشتناکی را که به نمایندگی از آمریکا و سایر قدرتها در ایران حکومت میکرد به زیر بکشد.
این اندیشمند اسلامی تأکید میکند که «انقلاب اسلامی ایران از بطن مردم جوشیده است و باید این انقلاب را انقلابی مردمی نامید.»
رهبر انقلابساز
«شیخ عبدالله الدقاق» نماینده شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین، امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران را یکی از عوامل تاثیرگذار و مهم بر انقلاب بحرین عنوان میکند و میگوید: «انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) تاثیر بزرگی در بحرین داشت زیرا ایشان یکی از مراجع دینی و مرجع تقلید بزرگ زمان خود بودند، ملت بحرین، مردمی متدین هستند و به انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی و مراجع دینی دلبستگی دارند.» وی اضافه میکند: «انقلاب اسلامی ایران یک واقعیت قابل لمس را به نمایش گذاشت که بسیاری از ملتهای اسلامی را امیدوار کرد و آنان نیز به نوبه خود دست به انقلابهایی زدند که انقلاب بحرین یکی از آنان است.» «شیخ الدقاق» تاکید میکند: «جمهوری اسلامی ایران امید مستضعفان جهان است و انقلاب این کشور تبدیل به نمونهای بارز از یک انقلاب شده است که الهامبخش دیگران و بهویژه جنبشهای مسالمتآمیز است.»
نماینده شیخ عیسی قاسم همچنین درباره شخصیت امام خمینی(ره) میگوید: «ما هنگامی که تصویر ایشان را میدیدیم نور خداوند عزوجل را میدیدیم و تحت تاثیر قرار میگرفتیم. بسیاری از مردم در آمریکا و اروپا با دیدن امام خمینی(ره) به اسلام گرویدند. راز توفیق امام خمینی(ره) اخلاص عمل ایشان بود. این مرد قلب خود را به خداوند تسلیم کرد و خداوند متعال نیز دلهای مردم را به تسخیر ایشان درآورد.
معجزهای به نام انقلاب اسلامی
پروفسور «حامد الگار» استاد دانشگاه کالیفرنیا میگوید، انقلاب اسلامی ایران یک معجزه الهی بود از این نظر که ملت ایران با تنها سلاح خود یعنی خدا و قرآن و آمادگی برای شهادت و فداکاری در مقابل یک رژیم شیطانی و طاغوتی ایستادگی کرد و به پیروزی رسید.
وی که سالها قبل به دین اسلام مشرف شده است اما مذهب تسنن را اختیار کرده است شبی امام خمینی(ره) را در خواب میبیند که به وی میگوید «تو از مایی»، حامد الگار میگوید من در خواب به امام میگویم اما من سنی هستم و شما شیعه! اما امام دوباره میفرمایند تو از مایی.
این استاد دانشگاه اضافه میکند، یک مسلمان هرقدر بخواهد که از شخصیت معنوی کسی تعریف و تمجید کند به خاطر آن که بزرگی و عظمت تنها از آن خداوند است قادر نیست اما در مورد امام خمینی(ره) به جرات میتوان گفت، ایشان آیت خداوند بودند و هر کس سعادت حضور در کنار او را داشته باشد میتواند این حقیقت را درک کند. به عقیده این استاد آمریکایی یکی دیگر از ویژگیهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی آرامشی بود که در امام وجود داشت. آرامشی که در امام وجود داشت متعلق به فردی بود که با شیوه زاهدانه خود را غرق در اندیشه و عبادت الهی کرده بود اما در عین حال آنچنان به اقدامات سیاسی مهمی دست میزد که به لحاظ گستردگی و تاثیر در هیچ فرد انقلابی وجود نداشت و به خاطر چنین ویژگی بود که در شخصیت امام نوعی تکامل و همهجانبهگی ایجاد کرده بود به طوری که از عابد گرفته تا عامی و از عارف گرفته تا قاضی همه را تحت تاثیر قرار میداد.
در یک کلام زندگی او تجلی عمل صالح و ایثار بود و او در این دنیا چنان به سر میبرد که گویی دائما مجذوب ذات باریتعالی است و دقیقا به این دلیل بود که میلیونها مسلمان جهان از ممالک مختلف به او عشق ورزیدند و به راهش ایمان آوردند.