رئیس شورای رقابت:
خودروهای زیر 2 هزار سیسی باید قیمتگذاری شود
رئیس شورای رقابت در واکنش به اظهارات وزیر صنعت گفت: تا زمانی که وضعیت تعرفه واردات خودروهای زیر دو هزار سیسی براساس انحصار باشد، دستورالعمل قیمتگذاری این خودروها باید توسط شورای رقابت تعیین شود.
رضا شیوا در گفتوگو با تسنیم درباره اظهارات وزیر صنعت که گفته بود شورای رقابت نباید به قیمتگذاری در بازار خودرو ورود کند اظهار کرد: اعضای جدید شورای رقابت تصمیم گرفتند تا زمانی که وضعیت تعرفه واردات خودروهای زیر دو هزار سیسی اینگونه (براساس انحصار) باشد دستورالعمل قیمتگذاری این خودروها باید توسط شورای رقابت تعیین شود.
وی با بیان اینکه هنوز بازار خودروهای زیر دو هزار سیسی انحصاری است، افزود: اگر بازار خودروهای زیر دو هزار سیسی رقابتی شود شورا دستورالعمل قیمتگذاری را تعیین نخواهد کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت چند روز پیش گفته بود در یک بازار رقابتی، تعیین دستورالعمل قیمت خودرو معنایی ندارد و شورای رقابت نباید به این بازار ورود پیدا کند. بنابراین به آنها گفتهایم که قیمتگذاری براساس عرضه و تقاضا خواهد بود.
وی با بیان «معتقدیم اگر قیمتگذاری، دولتی نباشد خودروها ارزانتر خواهد شد» افزوده بود: حدود چهار خودروسازی دولتی از جمله کرمانخودرو، سایپا، پارسخودرو و ایران خودرو را داریم، بر همین اساس در تولید خودرو انحصاری وجود ندارد و واردات خودرو هم آزاد است و پارسال بیش از 100هزار خودروی خارجی وارد شد.
گفتنی است وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی بازار خودرو داخلی را رقابتی میداند که در سالهای اخیر همواره طرف عرضه، شرایط خود را بر طرف تقاضا تحمیل کرده است چرا که بازار خودروی ایرانی در انحصار کارخانههایی است که ظاهرا خصوصی اما واقعا دولتیاند. از طرفی برداشته شدن تعرفه واردات خودرو به از بین رفتن این صنعت و بیکاری گسترده خواهد انجامید. این وسط آنچه همیشه مغفول میماند سهم مدیریتهای غلط دولتی بر صنعت خودرو است که اجازه نداده محصولات با کیفیت و قیمت مناسب به دست مصرفکنندگان برسد. در واقع راه حل مشکل خودرو نه در قیمتگذاریها و نه در رهاسازی قیمت و برداشتن تعرفه که در ایجاد زیرساختهای تولید با کیفیت با استفاده از مدیران باکفایت داخلی است همانطور که صنعت نفت با حضور مدیران باکفایت جهادی، ثمرههایی چون فازهای پارسجنوبی داشت.