kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۳۶۲
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۹
بازتاب گسترده خبر اعطای مدال به فرماندهان نیروی دریایی سپاه

مدال‌هایی برای تحقیر ایالات متحده

خبر بازداشت 10 کماندوی آمریکایی در آب‌های جزیره فارسی در خلیج فارس، به‌شدت از سوی رسانه‌های غربی بازنشر می‌شد تا اینکه با اقدام دیروز رهبر معظم انقلاب، داغ دل آمریکایی‌ها تازه شد و طی 24 ساعت گذشته رسانه‌ها در موج دوم، دوباره به تحقیر ارتش آمریکا پرداختند.


به گزارش مشرق، سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چهار تن از فرماندهان این نیرو که در جریان توقیف شناورهای آمریکایی و بازداشت تفنگداران متجاوز آمریکا در محدوده جزیره فارسی، اقدام شجاعانه و بهنگام کرده بودند، به افتخار دریافت «نشان فتح» از دست حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل قوا نائل شدند.
این خبر بازتاب فراوانی در رسانه‌های غربی داشت. پیش از این نیز اصل خبر بازداشت 10 کماندوی نیروی دریایی ارتش آمریکا و انتشار تصاویر آنان در حالی که دست‌هایشان را روی سرشان گرفته بودند بازتاب شدیدی در این رسانه‌ها داشت. بسیاری از این رسانه‌ها این اقدام ایران و انتشار تصاویر آن را تحقیر یک ابرقدرت نام نهادند.
پس از فروکش کردن موج رسانه‌ای این اقدام شجاعانه سپاه در داخل کشور، رسانه‌های غربی همچنان با شدت و حِدَت آن را دنبال کردند به طوری که این موج رسانه‌ای تا روز یکشنبه نیز کمابیش ادامه داشت؛ از سوی دیگر اما با انتشار خبر اعطای نشان فتح به فرماندهان نیروی دریایی سپاه به خاطر این اقدام، این موج رسانه‌ای دوباره جان گرفت و داغ آمریکایی‌ها را تازه کرد.
وال استریت ژورنال جریان اعطای مدال به فرمانده و افسران نیروی دریایی سپاه که تنفگداران آمریکایی را در قلمرو آبی کشورمان دستگیر کردند با این تیتر منعکس کرد: مدال‌هایی برای تحقیر ایالات متحده.
شبکه فاکس نیوز نیز این مطلب را با این عنوان منتشر کرد که « رهبر معظم ایران به سربازانی که کماندوهای آمریکایی را بازداشت کرده بودند، مدال داد»
روزنامه گاردین هم در بیانی مشابه با فاکس نیوز عنوان کرد: رهبر معظم ایران به فرماندهانی که قایق‌های نیروی دریایی ارتش آمریکا را توقیف کرده بودند مدال افتخار داد.
خبرگزاری صهیونیست:  ( آیت‌الله) خامنه‌ای به بازداشت کنندگان کماندوهای آمریکایی مدال داد.
خبرگزاری رویترز نیز این تیتر را برای انتشار خبر اعطای مدال به نیروی دریایی سپاه به دست رهبر معظم انقلاب برگزید: ایران به خاطر بازداشت کماندوهای آمریکایی مدال اعطا کرد.
رسانه صهیونیستی هاآرتص نیز اینگونه تیتر زد: رهبر ایران به خاطر بازداشت کماندوهای آمریکایی مدال اعطا کرد.
یاهو در صفحه خود نوشت: ایران به خاطر بازداشت کماندوهای آمریکایی مدال اعطا کرد.
روزنامه انگلیسی دیلی میل با این مطلب این خبر را منتشر کرد: ایران به فرماندهانی که در بازداشت کماندوهای آمریکایی در ماه گذشته دست داشتند نشان فتح داد و به کشورها اخطار کرد که در رابطه آمریکا محتاط باشند.
تایمز اسرائیل هم با تیتر «رهبر ایران به خاطر بازداشت کماندوهای آمریکایی مدال اعطا کرد» این خبر را انعکاس داد.
سی ان ان نیز همصدا با دیگر رسانه‌های بزرگ غربی اظهار داشت: ایران به فرماندهانی که در بازداشت کماندوهای آمریکایی دست داشتند مدال داد
تقریبا تمام رسانه‌های فارسی زبان ضد انقلاب نیز این خبر را پوشش دادند. هر چند که این اقدام سپاه در ایران کام عده‌ای را تلخ کرد اما پردازش بیش از حد رسانه‌های غربی طی یک ماه گذشته به این ماجرا نشان می‌دهد که انجام چنین مأموریتی از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران تا چه حد برای رسانه‌های غربی مهم بوده و تا چه اندازه موجب تحقیر ارتش آمریکا در نزد مردم جهان شده است.
به گزارش جام نیوز، اینترنشنال بیزنس تایمز هم در این خصوص می‌نویسد: آیت‌الله خامنه ای، دستگیری ملوانان آمریکایی را «اقدام شجاعانه مرزبانان ایران» دانسته و اعطای این مدال‌ها در حقیقت جشن شجاعت برای ایرانی‌ها بوده است.
این رسانه غربی ادامه می‌دهد: براساس این گزارش، رهبر عالی ایران خطاب به دستگیر کنندگان ملوانان آمریکایی گفته است « کار شما بسیار عالی، جالب و بهنگام بود و در واقع باید این حادثه را کار خدا دانست که آمریکایی‌ها را به آب‌های ما کشاند تا با اقدام بهنگام شما، آن‌گونه با دست‌هایی که بر سر گذاشته بودند، بازداشت شوند».
پایگاه خبری دیلی بیست نیز آورده است: نشان فتح توسط آیت‌الله خامنه‌ای به علت توقیف قایق‌های آمریکایی و دستگیری ملوانان این کشور که به آب‌های ایران وارد شده بودند به فرماندهان سپاه داده شد. این نشان در ایران از سال 1989 تاکنون به قهرمانان جنگی اعطا می‌شود. نشان فتح که در سه رده فتح 1، 2 و 3 طبقه بندی شده در ازای پیروزی‌های چشمگیر به نیروهای مسلح ایران داده می‌شود.