kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۳۶۰
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۹
در ادامه سریال نقض عهدها صورت گرفت

مانع‌‌تراشی آمریکا در پرداخت پول‌های بلوکه شده ایران

کنگره آمریکا در حال تهیه طرحی برای جلوگیری از ارسال پول‌های بلوکه شده ازسوی آمریکا به ایران است. این اقدام در ادامه سریال نقض تعهدات از سوی واشنگتن صورت گرفت.


درحالی که ایران تمام تعهدات خود را در برجام عملی کرده است. مسئولین آمریکایی به فکر دورزدن توافقات و مانع‌تراشی برای پرداخت قسط اول مبلغ مورد توافق هستند.
کنگره آمریکا در حال تهیه طرحی برای جلوگیری از ارسال پول‌های بلوکه شده ازسوی آمریکا به ایران است. این اقدام زمانی صورت گرفت که دولت اوباما با پرداخت 1/7 میلیارد دلار به ایران موافقت کرد.
واشنگتن پیش از این با تاکید بر باقی ماندن تحریم‌ها و وضع تحریم‌های غیر هسته‌ای در پسابرجام، توافق هسته‌ای را نقض کرد.
نمایندگان کنگره مدعی شده‌اند که قبل از دریافت هر پولی از سمت ‌آمریکا باید قانونی برای پرداخت جرائم تروریستی ایران وضع شود.
پیش از این، منتقدان روند توافق هسته‌ای نسبت به تشدید عهدشکنی آمریکا پس از پایان یافتن انجام تعهدات ایران هشدار داده بودند.
بر همین اساس، تنها یک روز پس از اعلام عملیاتی شدن تعهدات ایران، تحریم‌های جدید شروع شد.
رهبر معظم انقلاب در تاریخ 29 مهر ماه سال جاری، نسبت به عهدشکنی طرف غربی هشدار داده و آن را از شروط اجرای برجام قرار داده بودند.
به گزارش جام‌نیوز، سناتور «جری موران» با اشاره به موضوع پرداخت پول‌های بلوکه شده ایران مدعی شد: آیا ما نباید قبل از انتقال دلارها به ایرانی‌ها طلب آمریکایی‌ها را از آنها بگیریم؟ آیا ما باید به ایران به‌عنوان یک کشور که حامی تروریست‌ها است، پول بدهیم؟
موران همچنین مدعی شد: بر اساس حکم دادگاه‌های ما ایرانی‌ها حدود 10 میلیارد دلار به آمریکایی‌ها بدهکار هستند.
پیش از این «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران مدعی شد: به نظر من مقداری از این پول به دست سپاه پاسداران یا دیگر نهادهای تروریستی می‌رسد.
 تردید فعالین اقتصادی اروپایی برای ورود به
بازار ایران
پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت: به دور از دفاتر و هتل‌هایی که مقامات ایرانی از مدیران خارجی استقبال می‌کنند، پیاده روی‌های پیچ در پیچ بازار تهران واقعیت دیگر را در خود نهفته دارد.
در ادامه گزارش آمده است: دو هفته از لغو تحریم‌های ایران در 16 ژانویه گذشته است اما در زیر خوشحالی تاجران برای افزایش مشتریانشان، نگرانی‌ها و احتیاط‌هایی در مورد آینده اقتصادی ایران به گوش می‌رسد.
در مقایسه با سال گذشته که پس از توافق هسته‌ای صدای ممتد بوق خودروها در تهران به گوش می‌رسید، امسال جشنی دیده نشد.
بلومبرگ تاکید کرد: همتایان اروپایی هنوز در حال بررسی ریسک‌های همکاری با ایران هستند.
 برگزاری اولین مدرسه شتاب‌دهنده‌ها
اولین مدرسه شتاب‌دهنده‌ها با حضور و استقبال 67 تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، موسسات علمی و فارغ‌التحصیلان و دانشجویان دوره‌های دکترا و کارشناسی ارشد از روز شنبه 10 بهمن‌ماه جاری آغاز شده و تا 20 بهمن ادامه دارد.
«علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی با حضور در این مدرسه گفت: اعتقاد دارم بحث شتاب‌دهنده بحث اولویت‌دار و مبنایی است.
صالحی افزود: پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و مجموعه دانشگاه‌های کشور این موضوع را با جدیت دنبال کنند.