kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۳۳۴
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸
یک مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد

کشف 20 هزار تن محصول کشاورزی قاچاق در 9 ماه

یک مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: 19/9 هزار تن انواع محصولات کشاورزی قاچاق در 9 ماه گذشته از امسال کشف شده که مهم‌ترین آن برنج است.


به گزارش فارس عباس نخعی، مدیر مبارزه با قاچاق کالا‌ها هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا درباره کشف محصولات کشاورزی قاچاق اظهار کرد: 19/9 هزار تن انواع محصولات کشاورزی قاچاق اعم از زراعی، باغی، کود و سم در 9 ماه گذشته از امسال کشف شده است.
وی ادامه داد: در بخش اقلام باغی دو میلیون و 387 هزار کیلو و در بخش زراعی 10 میلیون و 367 هزار و 518 کیلو کشف محصول قاچاق داشته‌ایم که مهم‌ترین اقلام قاچاق در حوزه زراعی، برنج با چهار میلیون و 500 هزار کیلو است.
این مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به قاچاق بادام زمینی، سیر و حبوبات به داخل کشور از آلوده بودن این محصولات خبر داد و افزود: در 9 ماه گذشته از امسال 216 هزار و 280 کیلوگرم سموم و کود شیمیایی قاچاق وارد کشور شده که ممکن است موجب بیماری شود.
نخعی، کشف و ممانعت از خروج گیاه زغفران به میزان 23 هزار و 310 کیلوگرم را اعلام کرد.
وی ورود پنج محصول استوایی یعنی آناناس، انبه، پاپایا و نارگیل را در عین حال قانونی ذکر کرد و گفت: قاچاق محصولات کشاورزی از دو بعد، تهدید تولید داخل و تهدید سلامتی جامعه اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف همچنین به مذاکره با وزارت جهاد برای تامین میوه و مخصوصا مرکبات شب عید اشاره کرد و افزود: وزارت جهاد اعلام کرده خریدها را انجام داده و بر این اساس مشکلی برای تامین بازار شب عید وجود نخواهد داشت. تولید مرکبات کشور چهار میلیون تن است که 2/5 میلیون تن آن را پرتقال تشکیل می‌دهد.
نخعی با اشاره به بی‌نظمی به وجود آمده در بازار شب عید سال گذشته، گفت: سال گذشته برخی شایعات در خصوص کمبود عرضه و همچنین عرضه پرتقال‌هایی که وزن غیر استاندارد داشتند و مناسب پذیرایی نبودند، سبب ایجاد بی‌نظمی و گرانی شد، اما امسال تولید مرکبات در کشور مناسب بوده و براساس اعلام وزارت جهاد، مشکلی برای تامین بازار وجود نخواهد داشت.