kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۳۰۰
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۳

شمار شهدای حملات تروریستی زینبیه دمشق از مرز 70 تن گذشت

شمار شهدای انفجارهای تروریستی روز یکشنبه در منطقه «زینبیه» پایتخت سوریه از 70 تن فراتر رفت.


دولت دمشق و اتحادیه اروپا اعلام کردند که این اقدام با هدف به شکست کشاندن مذاکرات «ژنو-3» صورت گرفته است.
به گزارش خبرگزاری فارس، گروه دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، شمار شهدای سه انفجار روز یکشنبه در بازار منطقه «زینبیه» دمشق به 71 تن رسیده است. مجروحان این حادثه تروریستی نیز بیش از 110 نفر اعلام شده است.
در پی وقوع این سه انفجار که یکشنبه رخ داده، شماری از حامیان تروریست‌ها از جمله «احمد موفق زیدان» مجری معروف شبکه «الجزیره» از طریق شبکه‌های اجتماعی، این اقدام زشت را «عملیات استشهادی» خواندند و از آن استقبال کردند. گروه تروریستی داعش مسئولیت این انفجارهای غیرانسانی را بر عهده گرفت.
عملیات تروریستی فوق در شرایطی انجام گرفت که سه هیئت از جانب دولت دمشق، مخالفان سکولار و مخالفان مورد حمایت عربستان برای شرکت در نشست «ژنو-3» به سوئیس رفته بودند.
اما، مخالفان مورد حمایت عربستان موسوم به «هیئت نشست ریاض» هرچند در شهر ژنو حضور پیدا کردند، ولی همه تلاش آنها این بوده و هست که کل مذاکرات به هم بخورد و به نتیجه نرسد.
دولت سوریه در واکنش به انفجارهای زینبیه، دو نامه به شورای امنیت و سازمان ملل ارسال و اعلام کرد که این انفجارها با هدف جلوگیری از برگزاری مذاکرات سوری- سوری در نشست ژنو-3 صورت گرفته‌اند. در این نامه‌ها همچنین از غرب خواسته شده به برخورد دوگانه در قبال مسئله مبارزه با تروریسم پایان دهد.
«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا هم طی سخنانی اظهار داشت، هدف از این انفجارها، ایجاد اختلال در روند گفت‌وگوهای صلح سوریه بوده است.
اوکراین
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، روسیه اعلام کرد، به دستور «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور نارنجی اوکراین، این کشور به ائتلاف آمریکایی ضدداعش می‌پیوندد.
اوکراین قصد دارد در این چارچوب، واحدهایی از نیروی نظامی خود را به سوریه اعزام کند. در صورتی که «کیف» این سیاست را عملی بکند، احتمال درگیری میان نیروهای اوکراینی و روسی در سوریه وجود دارد. روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» هم خبر اعزام نیرو توسط اوکراین به سوریه را اعلام کرده است.