kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۲۸۳
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳

از خیانت تا فریبکاری بختیار در روزهای پایانی چه کرد ؟!(روزشمار سقوط (۲))


در حالی که انقلاب اسلامی با شعار نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی به راه خود ادامه می‌دهد در روز نخست بهمن ماه 1357 روزنامه پراودا ارگان حزب کمونیست شوروی در شیطنتی آشکار هشدار داد شبح کودتای نظامی با پشتیبانی آمریکا اکنون در ایران سایه افکنده است، پراودا ادعا کرد بحران ایران مخصوصا نتیجه مخالفت مردم با سلطنت نیست بلکه جنبش مردم بر علیه امپریالیسم آمریکا است که در صدد ایجاد یک دیکتاتوری نظامی است.
گذر تاریخ نشان داد با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی هم شوروی و هم آمریکا هر دو برای براندازی جمهوری اسلامی اتفاق نظر یافتند، حمایت این دو ابرقدرت وقت از صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران شاهدی بر این مدعا است.
از سوی دیگر در حالی که اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران با شعار الله اکبر و دیگر شعارهای اسلامی به خیابان‌ها ریخته و خواستار سرنگونی حکومت طاغوت شده‌اند کانون نویسندگان ایران در این روز اعلامیه‌ای انتشار داد و تاکید کرد: تنوع افکار مبارزه را غنی‌تر می‌کند!
بازرگان نیز در این روز مدعی شد توافق ضمنی بین بختیار و رهبران مذهبی وجود دارد. این ادعا تکرار سخنان چندی پیش بختیار بود که می‌گفت « نه دهم مراجع عظام با من موافقند»!
خبر دیگر اینکه به دنبال استعفای یحیی صادق وزیری وزیر دادگستری دکتر شمس الدین عالمی به کفالت آن وزارتخانه منصوب شد .
بختیار که در میان امواج خروشان انقلاب مردم مسلمان ایران گرفتار شده است در این روز دست به چندین حرکت فریبکارانه زد.
کمال درّی معاون سابق وزارت راه به اتهام سوء استفاده و تدلیس از طرف بازپرس دیوان کیفر بازداشت شد. در رابطه با پرونده خرید لاستیک نیز چند نفر دیگر توقیف شدند.  دکتر رزم آرا وزیر بهداری و بهزیستی نیز طی یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که در گذشته در این وزارتخانه سوء استفاده‌های کلانی در امور درمانی کشور صورت گرفته است.
این همه در حالی است که انقلاب ملت مسلمان ایران نه به دلیل فساد در خرید چند لاستیک و یا تدلیس در وزارت بازرگانی و ...که به دلیل فساد گسترده از صدر تا ذیل رژیم طاغوت و نیز اسلام ستیزی پهلوی آغاز و به روزهای پیروزی رسیده بود.
اعتصاب‌ها ادامه دارد؛ رئیس شورای سلطنت استعفا کرد
در این روز کارکنان صنعت نفت جنوب اعلام کردند که هیچ‌گونه خللی در اراده راسخ کارکنان صنعت نفت در ادامه اعتصاب وجود ندارد و کارکنان رادیو و تلویزیون نیز مدیر عامل جدید خود را به رسمیت نشناختند. کارکنان سازمان رادیو و تلویزیون همچنین علیه بختیار اعلام جرم کردند.  همچنین اعتصاب کارکنان شرکت هواپیمایی ملی تبدیل به اعتصاب نشسته شد.
سید جلال الدین تهرانی رئیس شورای سلطنت نیز در پاریس از مقام خود کناره گیری کرده و در استعفای خود متذکر شد این شورا غیرقانونی است. در متن استعفا آمده بود « برای احترام به افکار عمومی با توجه به فتوای حضرت آیت‌الله العظمی خمینی دامت برکاته مبنی بر غیرقانونی بودن آن شورا را غیرقانونی دانسته کناره گیری کردیم»
عزیمت مردم به تهران برای استقبال از امام
به دنبال انتشار اخباری مبنی بر عزیمت امام خمینی به وطن در روز دوم بهمن ماه برای استقبال از ایشان سیل جمعیت از شهرها و روستاها به سوی تهران سرازیر شده است.
جلال الدین تهرانی رئیس شورای سلطنت نیز  پس از ارائه استعفای خود به امام با رهبر انقلاب دیدار کرد .
رمزی کلارک وزیر سابق دادگستری آمریکا نیز در پاریس با امام خمینی دیدار کرده و گفت: به نظر من بدون مشارکت آیت‌الله خمینی هیچ‌گونه امکانی برای حل بحران در ایران وجود ندارد. شاه و فرح دوم بهمن ماه 1357 مصر را ترک کرده و به سوی مراکش پرواز کردند. در این روز همچنین سپهبد مهدی رحیمی فرماندار نظامی با حفظ سمت به ریاست شهربانی برگزیده شد. سپهبد جعفری سرپرست شهربانی نیز بازنشسته شد.دولت نیز در ادامه روند فریبکارانه خود اعلام کرد وزارتخانه‌ها از عناصر ناپاک و فاسد پاکسازی خواهند شد.
خیانت در روزهای پایانی
دوم بهمن ماه 1357 اعلام شد خرید اسلحه نیز از انگلیس متوقف شد. بختیار با لغو خرید تسلیحات نظامی از آمریکا و انگلیس در حالی که هزینه اکثر آنها پرداخت شده بود خیانتی بزرگ در روزهای آخر در حق ملت ایران مرتکب شد، تسلیحاتی که هزینه‌های آن به آمریکا و انگلیس داده شده بود و در صورت تحویل به ایران در جنگ تحمیلی با رژیم بعث صدام کمک شایانی می‌توانست به کشور بکند.
خبر دیگر اینکه رادیو مسکو در این روز اعلام کرد « در کارخانه تعمیر هلیکوپترهای جنگی ایران نزدیک به 4 هزار افسر نیروی هوایی اعتصاب غذا کرده‌اند و اخراج مستشاران آمریکایی را از کشور خواستار شده اند»
تشکیل ستاد ویژه استقبال از امام
سوم بهمن ماه برای تدارک استقبال از امام خمینی ستاد ویژه‌ای توسط روحانیت مبارز تهران تشکیل شد. این ستاد مرکب از روحانیون و نمایندگان همه اقشار و گروه‌های اجتماعی و سیاسی کارهای مربوط به انجام بزرگ‌ترین استقبال تاریخ از رهبر انقلاب اسلامی ملت ایران را انجام خواهد داد.
کمیته برگزاری استقبال از امام خمینی نیز اعلامیه‌ای انتشار داد که از هرگونه تشریفات و آذین بندی‌های تجملی خودداری شود.
امام خمینی سوم بهمن در آخرین مصاحبه خود با تلویزیون فرانسه گفتند: برای تغییر رژیم، فشار افکار عمومی به معنی قانون است. ما به استناد همین قانون قدرت را به دست می‌گیریم و حکومت را مستقر می‌کنیم. ما امیدواریم که ارتش با تمام افسران آن برگردد. البته در حال حاضر قشرهایی از ارتش با ملت است ولی من صلاح ارتش را در این می‌دانم که همه برگردند. اکنون آراء عمومی شاه را خلع کرده است، به استناد همان فشار افکار عمومی که قانون واقعاً همان است باید قدرت را به دست بگیریم و حکومت را مستقر کنیم.
در این روز ارتشبد قره باغی اعلام کرد ارتش از دولت قانونی حمایت خواهد کرد و آیت‌الله طالقانی نیز گفت اگر ارتش دست به کشتار بزند مردم مسلح خواهند شد.
سوم بهمن ماه همچنین محمد رضا جلالی نائینی از سناتوری استعفا کرد. در این روز شهر قم به دست مردم افتاد و دولت تانک‌ها و گشتی‌ها را جمع کرد.
بازرگان که چندی پیش اعلام کرده بود توافق ضمنی بین بختیار و رهبران مذهبی وجود دارد سوم بهمن ماه اعلام کرد بختیار باید استعفا کند در غیراین صورت باید ارتش را برای بقای خود به کار گیرد.  در پاریس نیز دانشجویان ایرانی کنسولگری را به تصرف خود در آوردند و سفارت ژاپن نیز به اتباع خود هشدار داد تا هرچه زودتر خاک ایران را ترک کنند.