kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۲۷۷
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲
مطبوعات و روایت پیروزی(2)

ماموریتی که از سفارت آمریکا به روزنامه‌ها دیکته شده بود ! (ویژه‌نامه دهه فجر)


  سید روح الله امین‌آبادی
  چنان که در شماره پیشین بررسی مطبوعات روزهای پیروزی بدان اشاره شد کیهان که این روزها به پاتوق گروهک‌های منحرف از جمله کمونیست‌ها و ملی‌گراها بدل شده بود دست به رهبر‌سازی برای ملت ایران می‌زد. گفته شد که براساس اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی مسئولان وقت کیهان از سوی آمریکا برای مطرح ساختن برخی افراد ماموریت داشتند، نگاهی به صفحات نخست روزنامه کیهان در روزهای پیروزی انقلاب این واقعیت را به عیان نشان و اثبات می‌کند .
به عنوان نمونه کمتر صفحه‌ای را می‌توان یافت که نامی از کریم سنجابی از سران جبهه ملی در آن دیده نشود ، یک روز به بهانه مصاحبه مطبوعاتی روز دیگر به بهانه دولت آینده و روز دیگر به بهانه اعضای شورای انقلاب و در هر روز بایستی اسم این شخص در صفحه اول به عنوان انقلابی و امید ملت ایران ! ذکر شود تا در صورت پیروزی احتمالی نهضت ملت ایران آمریکا مهره‌های خود را در نظام تازه داشته باشد .
از این نکته که با ورق زدن روزنامه‌های ایام پیروزی بخصوص کیهان بعینه مشاهده می‌شود بگذریم به حوادث روزمی‌رسیم که در بریده جرایدی که انتخاب شده است به مرور آنها می‌پردازیم .
امید واهی بختیار !
کیهان در شماره 24 دی ماه سال 1357 به این اظهار نظر بختیار می‌پردازد که گفته بود «با رفتن شاه مخالفت با من کم می‌شود» دو روز پس از این اظهار نظر شاه از کشور خارج شد ولی نه تنها مخالفت مردم ایران با رژیم و نیز انقلاب اسلامی ملت کند و رو به زوال نرفت که گسترده‌تر شده و به سرنگونی طاغوت منتهی گردید .
در این روز آیت الله طالقانی از شهدای دانشگاه و پیشگامان انقلاب اسلامی تجلیل کرده و تظاهرات عظیم مردم از دانشگاه به خیابان‌ها کشیده شد . مردم نیز در پاسخ به درخواست امام خمینی که از ملت خواسته بودند «از برادران سرباز دفاع کنید» به لوله مسلسل‌ها گل آویختند و این حرکت در تاریخ ماندگار شد .
از دولت طاغوت تا شورای انقلاب
در روز 25 دی نیز کیهان به اشتباه از تعیین اعضای دولت موقت اسلامی از سوی امام پرداخت. گفتنی است آن چه که امام در این روزها از آن سخن گفته بودند تعیین شورای انقلاب بوده و پس از تشریف‌فرمایی امام به کشور بازرگان از سوی ایشان به نخست‌وزیری منصوب و وی دولت موقت را تشکیل داد .
کیهان در این شماره به مقتضای برنامه و نقشه راهی که از سوی آمریکا دریافت کرده بود کریم سنجابی از سران جبهه ملی را به عنوان یکی از اعضای شورای انقلاب نام برد!
در این روز مجلس سنا به دولت متزلزل بختیار رای اعتماد داد .
سخنان ارتشبد قره باغی رئیس ستاد ارتش نیز در صفحه یک کیهان این روز بازتاب یافته است. قره‌باغی طی یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد «پس از رفتن شاه از ایران ارتش کودتا نخواهد کرد و هرگز چنین فکری در ارتش وجود ندارد و بی‌گمان در هنگام مسافرت شاه نیز اگر احتمالا فردی از افراد ارتش کمترین تخلف یا اشتباهی بکند سر و کارش با مقررات و قوانین ارتش خواهد بود»
شاه رفت
26 دی را شاید بتوان روزی دانست که با فرار شاه رژیم 2500 ساله طاغوت کمر شکست و پیروزی انقلاب اسلامی ملت مسلمان ایران قطعی شد .
ساعت 8/13 شاه و فرح فرودگاه مهرآباد را ترک کردند . در فرودگاه شاپور بختیار آخرین نخست وزیر رژیم پهلوی و دکتر جواد سعید رئیس مجلس شورای ملی و جمعی دیگر از مسئولین رژیم از جمله سران ارتش حضور داشتند و شاه هنگام خروج از کشور گریه می‌کرد. روزی که شاه گریه کرد روز خنده و شادمانی ملت ایران شد.
نکته دیگری که بایستی در بررسی کیهان روز 26 دی ماه بدان پرداخت شیطنت تحریریه این روزنامه است. در صفحه نخست کیهان 26 دی به نقل از امام خمینی آمده است «مارکسیست‌ها در ابراز عقیده آزادند» در روتیتر این خبر نیز به این نکته اشاره شده است که «در صورت عدم توطئه» طبیعی است که کسی این روتیتر را نمی‌خواند و بدان توجهی نمی کند و امروزمی‌پرسد «پس چه شد؟» چرا پس از پیروزی انقلاب مارکسیست‌ها از سر راه برداشته شدند؟!
در این زمینه بایستی به دو نکته اشاره کرد ؛
1-وقتي اعتصاب روزنامه‌نگاران مطبوعات كثيرالانتشار مثل كيهان اوج گرفت، سناتور مصطفي مصباح زاده (مالك سابق كيهان) يك نويسنده كمونيست به نام رحمان‌ها تفي (مسئول شاخه مخفي حزب توده و نشريه زيرزميني نويد حزب توده) را هم به سردبيري روزنامه برگزيد. آثار اين انتخاب را در خط مشي چپ‌گراي روزنامه كيهان تا مدتي پس از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌توان ديد. در كنار چهره‌سازي از شخصيت‌هاي سازشكار ملي‌گرا، گزارش‌هاي خيال پردازانه كيهان از عمليات مردم در آزادسازي مراكز نظامي در 21 تا 23 بهمن هم اكنون در دسترس همگان است. در اين گزارش‌ها وانمود مي‌شد كه گروه‌هاي منهدم شده‌ای مثل سازمان چريك‌هاي فدايي خلق و سازمان مجاهدين خلق، در آن 3 روز تاريخي نيروهاي خط‌شكن در حمله به پادگان‌ها و مراكز انتظامي- امنيتي رژيم سابق بوده اند!
2-نکته دومی که بایستی بدان توجه کرد توطئه‌های مارکسیست‌های به فرموده امام آمریکایی از روز نخست پیروزی انقلاب علیه نظام اسلامی است‌. در روزهای نخست پیروزی و درحالی که هنوز ثبات در کشور برقرار نشده بود چپ‌های آمریکایی دست به آشوب در مناطقی از کشور از جمله کردستان زده و به سوی تجزیه طلبی حرکت کردند، طبیعی است که هیچ نظامی اجازه آن را نمی دهد که بخشی از کشور به بهانه‌های مضحکی چون خودمختاری از میهن جدا شود جز نظام‌هایی که به آن حد از ضعف و اضمحلال رسیده‌اند که دیگر اختیاری از خود ندارند و برای آن‌ها از بیرون تصمیم گرفته می‌شود .
از این رو جمهوری اسلامی تا زمانی که گروه‌ها و احزاب و جریان‌های سیاسی و ...دست به اسلحه نبرده بودند آنان را تحمل کرد ولی روزی که آنان دست به اسلحه برده و خواستار تجزیه ایران شدند با آنان برخورد شد و این برخورد نیز طبیعی و قانونی بود.
یک چشم خندان؛ چشم دیگر گریان
در حالی که مردم ایران از فرار شاه شادمان بودند روز 27 دی زلزله‌ای خراسان را می‌لرزاند و صدها نفر کشته و مجروح می‌شوند . این حادثه شیرینی فرار شاه را بر کام ملت ایران تلخ می‌کند.
این روی داد تلخ در صفحه نخست روزنامه‌های 27 دی از جمله کیهان پوشش داده می‌شود ولی در میان سیل اخبار آن روزها کمتر به چشم می‌آید .
ولیعهد متوهم !
فرار شاه از ایران این توهم را برای رضا ربع پهلوی ایجاد کرده بود که می‌تواند از این فرصت استفاده کرده و خود را بر ملت ایران تحمیل کند! در حالی که ملت گام به گام به سرنگونی رژیم طاغوت نزدیک‌تر می‌شدند کیهان در شماره 28 دی ماه خود می‌نویسد «ولیعهد: اگر مردم بخواهند حاضرم کشور را اداره کنم»!
خبر دیگری که کیهان 28 دی بدان پرداخت سفر سید جلال الدین تهرانی رئیس شورای سلطنت به پاریس برای ملاقات با امام بود. امام خمینی در این روز خواستار استعفای وزرا شدند و اعلام کردند «شاه مخلوع است و محاکمه خواهد شد» ارتش نیز در حالی که مسئول سرکوبی خونین تظاهرات اهواز و دزفول در روز پیش از آن بود از این حوادث اظهار تاسف کرد.
گفتنی است در سرکوبی تظاهرات اهواز و دزفول دهها نفر به شهادت رسیده و یا مجروح شده بودند.