kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۷۵۲
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹
معاون اول رئیس‌جمهور:

برنامه ششم توسعه کشور بر مبنای اقتصاد مقاومتی تدوین می‌شود

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: برنامه ششم توسعه کشور باید بر مبنای اقتصاد مقاومتی طرح‌ریزی و تدوین شود.


اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح هفدهمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی در کیش افزود: تدوین برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور از هفته آینده آغاز می‌شود و پس از آن به سرعت در دولت تصویب خواهد شد.
وی گفت:  در برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور سیاست‌های اقتصاد مقاومتی لحاظ و به ظرفیت‌های داخلی کشور توجه لازم شده است.
وی با اشاره به این که بر اثر کاهش مداوم نرخ رشد اقتصادی کشور قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کرده است افزود: باید به سمت راه‌اندازی صنایعی برویم که با منابع کمتر تعداد شغل بیشتری داشته باشیم و سرمایه‌گذاری‌ها باید اقتصادی بوده و بازار مناسب و آینده مطمئن داشته باشد و منابع دریافت شده را پس از یک دوره بازگرداند.
جهانگیری افزود: اقتصاد ایران در سال‌های آینده باید شغل ایجاد کند و از سال 95 در طول برنامه ششم توسعه سالی 890 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی خواهیم داشت که این افراد کار مطالبه خواهند کرد و باید زمینه اشتغال این افراد را فراهم سازیم.
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: کاهش قیمت نفت برای اقتصادی مانند ایران مشکل‌ساز خواهد   بود چرا که اقتصاد ما به شدت به درآمد نفت متکی است و واردات حتی صادرات و سرمایه‌گذاری به نفت وابسته می‌باشد و کالاهایی که باید تولید کنیم به نفت متکی است.
وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از بودجه دولت به منابع نفت متکی است. و دوران کنونی نیازمند تدابیر بسیار مهمی است وی ابراز داشت: اقتصاد ایران در برهه خاص و حساسی است که نیازمند تدابیر و برنامه‌ریزی‌های دقیق است، دوران پساتحریم فرصت جدیدی برای برنامه‌های اقتصادی کشور است و باید با تدبیر و برنامه‌ریزی با این دوره روبرو شویم و اگر درایت و برنامه‌ریزی نداشته باشیم می‌تواند هر فرصت به تهدید تبدیل شده و بازارهای کشور و توانمندی‌های داخل کشور آسیب ببیند.
وی با اشاره به ظرفیت‌های دریایی کشور افزود:  دو هزار و 900 کیلومتر مرز دریایی و 5800 کیلومتر سواحل در کشور داریم و ایران می‌تواند با اتکا به دریا اقتصاد خود را توسعه دهد و پیشبرد اقتصاد دریا محور یکی از جهت‌گیری‌های اقتصادی ایران می‌تواند باشد.
جهانگیری با اشاره به این که در برنامه ششم توسعه کشور اقتصاد دریا یکی از مهمترین جهت‌گیری‌هایی است که باید به صورت اساسی به آن پرداخته شود گفت: باید به صنعت دریایی توجه ویژه داشته باشیم این در حالی است که صنعت کشتی‌سازی کار خود را از دهه 40 آغاز کرده ولی پیشرفت متناسب با آن زمان نداشته‌ایم و کشتی‌سازی ایران عقب افتاد.
وی گفت: پیش‌بینی شده است که نفت کشور توسط لوله به خارج از تنگه هرمز وارد و خارج از آن بارگیری شود.