kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۷۵۰
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹
معاون استاندار: با گذشت 9 ماه از سال

اعتبار مقابله با ریزگردها هنوز به خوزستان اختصاص نیافته است

معاون استاندار خوزستان در هماهنگی امور عمرانی گفت: با گذشت 9 ماه از سال، هنوز اعتبارات مقابله با ریزگردها اختصاص نیافته است.


به گزارش ایرنا احمد سیاحی در کارگروه مقابله با گرد و غبار که در اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان تشکیل شد، با اعلام نارضایتی نسبت به اختصاص نیافتن اعتبار مصوب مقابله با گرد و غبار اظهار کرد: پس از مصوبه 245 میلیارد تومانی هیئت دولت که در پی بحران گرد و غبار که بهمن‌ماه پارسال انجام شد فقط چهار میلیارد تومان اعتبار پرداخت شده است.
وی تصریح کرد: تسهیلات 24 میلیارد تومانی برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها نیز هنوز درگیر مقررات بانک‌هاست.
معاون عمرانی استاندار خوزستان افزود: مردم خود شاهد مسائل هستند و تا کی می‌توانیم در زمینه حل مشکل ریزگردها شعار بدهیم؟ و باید واقعیت‌ها ارائه شود.
سیاحی با اشاره به مصوبه بیابان‌زدایی 200 هزار هکتار از اراضی اطراف تاسیسات نفتی خوزستان اظهار کرد: اجرای این مصوبه با مبلغ 487 میلیارد تومان از تعهدات نفت است و وزیر نفت نیز پذیرفته آن را در زمان‌بندی مشخص انجام دهد.
وی گفت: از مبلغ تعهدات وزارت نفت تاکنون تنها 40 میلیارد تومان محقق شده است.
سیاحی همچنین از جنگل‌کاری 317 هکتار از اراضی خرمشهر تا شلمچه خبر داد و اظهار کرد: اعتبار این پروژه تامین شده است.
وی از آنچه کم‌کاری برخی دستگاه‌ها نامید انتقاد کرد و افزود: بعضی‌ اقدامات وظیفه ذاتی دستگاه‌هاست اما به دلیل کم‌کاری آنها، استانداری  مجبور به پیگیری می‌شود و ما گزارشی از اقدامات دستگاه‌ها به استاندار ارائه خواهیم کرد.
معاون استاندار خوزستان با بیان اینکه هنوز در زمینه کانون‌ها و منشاء گرد و غبار ابهام وجود دارد گفت: مطالبی که در جلسات مختلف درباره کانون‌های گرد و غبار ارائه می‌شود با یکدیگر مغایر است به طوری که برخی می‌گویند منشاء ریزگردها داخلی است و بعضی نیز می‌گویند که کانون‌ها خارجی است.
به گفته وی، صحبت‌هایی که در خوزستان دراین‌باره می‌شود با صحبت‌ها در مرکز یکی نیست و تبعات آن را خوزستان می‌پردازد.
وی با اشاره به ضرورت نقشه راه برای مقابله با ریزگردها، بر تدوین سند گرد و غبار تاکید کرد و افزود:  این سند قرار بود خرداد 94 تهیه شود.
سیاحی اظهار کرد: تاکنون دو نامه درخصوص خسارت توفان‌های ریزگرد به تهران ارسال شده است.