kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۷۴۳
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
معاون سابق وزیر نفت:

آلودگی‌ بنزین وارداتی بیشتر از بنزین داخلی است

معاون سابق وزیر نفت آلودگی بنزین‌های وارداتی را بیشتر از بنزین تولید داخل دانست.


علی‌اصغر ابراهیمی اصل در گفت‌وگو با «نسیم» با انتقاد از وابستگی ایران به واردات بنزین در دوره مدیریت زنگنه بر وزارت نفت اظهار کرد: آقای زنگنه در دوره هشت ساله وزارتشان و آقایان وزیری هامانه و نوذری هم در دوره‌های بعد حتی یک مورد هم برای احداث پالایشگاه‌های کوچک و متوسط مجوزی صادر نکردند. اگر این مجوز داده می‌شد، ما ظرفیت تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی را پیدا می‌کردیم و این مشکلات در خصوص نیاز به واردات بنزین به وجود نمی‌آمد.
وی افزود: ایشان اجازه ندادند با ساختن پالایشگاه‌های کوچک و متوسط، با تکنولوژی خودمان و سرمایه بخش خصوصی در تولید بنزین بی‌نیاز شویم. نتیجه این نقطه نظر آقای زنگنه این بود که در دوره هشت ساله ایشان و در دوره‌های بعدی ما به مقدار زیادی واردات بنزین انجام دادیم.
معاون وزیر اسبق نفت تصریح کرد: سیاست عدم ساخت پالایشگاه‌های کوچک و متوسط کاملا غلط و ضد مصالح ملی بود. از میزان واردات بنزین در سال‌های اخیر بخشی، مصرف شده، بخشی قاچاق شده و بخشی دیگر ذخیره شده است که جمع همه این موارد عدد بسیار بالایی می‌شود. متاسفانه این عدد در این سال‌ها صرف تاراج ثروت‌های ملی شده است.
ابراهیمی اصل گفت: در حال حاضر 6 پالایشگاه در سیراف که در نزدیکی عسلویه است در حال ساخت است که متاسفانه نگاه حاکم بر این پالایشگاه‌ها هم بیشتر تولید نفت خام است و تولید بنزین جایگاهی در آن ندارد. بنابراین، این پالایشگاه‌ها هم نمی‌توانند مشکلات ما را برطرف کنند. ما نیاز داریم تا پالایشگاه‌های قدیمی خود را بازسازی کنیم، زیرا بسیاری از آن‌ها قدمت بسیار بالایی دارند.
زنگنه در موضوع تحریم بنزین با آمریکا هم‌صدایی کرد
وی با انتقاد از همسویی زنگنه با آمریکا در موضوع تحریم بنزین عنوان کرد: اولین حربه آمریکا برای تحریم ایران این بود که جلوی واردات بنزین گرفته شود. در این شرایط پتروشیمی‌های کشور به خصوص پتروشیمی برزویه 4/3 میلیون تن آروماتیک تولید شده را با بنزین پالایشگاه‌های دیگر مخلوط کرده و بنزین تولید می‌کرد. این کار بسیار ارزشمند بود زیرا توطئه آمریکا که فکر می‌کرد ایران را دو ماهه از پا در می‌آورد را نقش برآب کرد.
معاون وزیر اسبق نفت بیان کرد: در این شرایط کسانی که در کار بیزینس فروش بنزین و گازوئیل به ایران بودند و حق دلالی می‌‌گرفتند با سرمایه‌گذاری به جوسازی در خصوص آلودگی بنزین تولید داخل دامن زدند. قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم، شرایط تولید بنزین با پالایشگاه‌ها و پتروشیمی جوابگوی مصرفمان بود و اگر در این دو سال آقای زنگنه مدیریت و حمایت خوبی را انجام می‌داد با توجه به این که پالایشگاه بندرعباس روزی 360 هزار بشکه «کاندنسیت» را به بنزین یورو 4 و 5 تبدیل می‌کند، با تولید 65 درصد بنزین و گازوئيل مورد نیاز کشور، ایران از نظر واردات بنزین بی‌نیاز می‌شد و حتی می‌توانستیم صادرات هم انجام دهیم.
ابراهیمی اصل با بیان این مطلب که بنزین وارداتی به کشور یورو 2 است گفت: بنزینی که در حال حاضر وارد می‌شود، یورو 4 نیست و به زحمت یورو 2 و یا حتی یورو 3 است و آلودگی آن بیشتر از بنزین تولید داخل است. در حال حاضر بنزینی که در اراک و اصفهان تولید می‌شود یورو 4 است ولی نسبت به مصرف کل کشور کافی نیست.
وی با اشاره به واردات بنزین یورو2 از هند به کشور گفت: ما در دولت قبل قصد داشتیم تا زمان آغاز به کار پالایشگاه بندرعباس با تولید بنزین در پتروشیمی‌ها زمان را بخریم، اما آقای زنگنه با جوسازی در خصوص بنزین تولید داخل زمان را از ما گرفت و متاسفانه خط تولید بنزین در پتروشیمی‌ها متوقف شد. در این شرایط درهای کشور به روی واردات بنزین بی‌کیفیت هندی باز شد.
معاون وزیر سابق نفت بیان کرد: از نفت خامی که صادر می‌کنیم 50 درصد پولمان در چین و 50 درصد در هند است. هندی‌ها به ما می‌گویند که در ازای پول نفت خام از ما ادویه‌جات، برنج و نفت یورو 2 بخرید، که متاسفانه دولت هم به خواست هندی‌ها تن می‌دهد.
ابراهیمی اصل تصریح کرد: باید یک بازنگری در وزارت نفت با اعمال قدرت حاکمیتی نظام انجام شود، تا وزارت نفت روی ریل صحیح خود قرار گیرد. وزارت نفت نباید به عنوان یک لوکوموتیو جهت حرکت نظام را به سمت خطرناک خام‌فروشی ببرد و اقتدار نظام را با قراردادهای ضعیف و یکطرفه به خطر بیندازد تا طرف‌های خارجی امنیت انرژی داشته باشند.