kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۷۲۹
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵

85 هزار هکتار از اراضی شمال کشور زیر کشت چوب قرار دارد

مدیرکل دفتر جنگل‌کاری و پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: هم‌اکنون 85 هزار هکتار از اراضی استان‌های گیلان، مازندران و گلستان زیر کشت چوب قرار دارد.


عباسعلی نوبخت افزود: استان گیلان با 62 هزار هکتار زراعت چوب صنوبر، فعال‌ترین استان کشور در این بخش است.
وی سطح زیر کشت چوب در مازندران را 15 هزار هکتار و از گونه‌های صنوبر و اوکالیپتوس اعلام کرد و گفت: در استان گلستان نیز هشت هزار هکتار صنوبرکاری انجام می‌شود.
نوبخت افزود:  نهال‌هایی که در کشت چوب استفاده می‌شوند از گونه‌های تند رشد هستند که حداکثر پس از 15 تا 20 سال به سن بهره‌برداری می‌رسند در حالی که سن بهره‌برداری در گونه‌های جنگلی، چند برابر این مدت است.
مدیرکل دفتر جنگل‌کاری و پارک‌های جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: چوبی که از نهال‌های کشت شده به دست می‌آید دارای الیاف بلند است و بیشتر برای کاغذسازی و همچنین ساخت کارتن و نوشت‌افزار کاربرد دارد.
وی ادامه داد: چوب این گونه‌ها همچنین در درودگری و ساختمان‌سازی در روستاها به صورت خرپا و پوشش سقف ساختمان به ویژه در استان گیلان کاربرد فراوان دارد.
نوبخت با اظهار این که در مجموع حدود 58 درصد از چوب مورد نیاز کشور از طریق کشت چوب تامین می‌شود، گفت: زراعت چوب موجب کاهش بهره‌برداری از جنگل، افزایش بهره‌وری منابع تولید و کاهش واردات چوب و فرآورده‌های چوبی می‌شود.
وی افزایش تعداد واحدهای صنایع چوب، صیانت از پوشش گیاهی، آب، خاک، تامین بخشی از چوب مورد نیاز کشور و ایجاد فرصت‌های شغلی را از مهم‌ترین فواید زراعت چوب برشمرد.
بر اساس گزارش‌های رسمی حدود 95 درصد از سطح زیرکشت چوب در استان‌های شمالی از گونه صنوبر و بقیه از دیگر گونه‌ها به ویژه اوکالیپتوس هستند.