kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۶۴۹
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
وزیر اطلاعات در بازدید از مرزهای جنوب:

زوار اربعین حسینی(ع) امسال با کمترین مشکلات مواجه خواهند بود

وزیر اطلاعات گفت: براساس هماهنگی‌های امنیتی و انتظامی که با مسئولان عراق انجام شده است امسال زوار اربعین حسینی(ع) با کمترین مشکلات مواجه خواهند بود.



حجت‌الاسلام سید محمود علوی دیروز در جریان بازدید از مرز شلمچه و چزابه با اشاره به تأمین امنیت زائران اربعین حسینی روند ارائه خدمت به زائران را قابل قبول خواند و گفت: برنامه‌ریزی‌های انجام شده بسیار خوب در حال اجراست و تردد روانی را در مرزها شاهد هستیم.
وی افزود: کار بازگشت زائران نیز به همین ترتیب اندیشیده شده و با آرامش این عزیزان به کشور باز خواهند گشت.
علوی گفت: نظم و انضباط امسال قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست و خدمات‌رسانی با خلوص نیت در حال انجام است.
وزیر اطلاعات در این سفر با تعدادی از موکب‌داران مستقر در مرزهای شلمچه و چذابه به گفت‌وگو پرداخت.
صدور 850 هزار ویزای عراق
رئیس سازمان حج و زیارت کشور با بیان اینکه مرز مهران هیچ گونه مشکلی در تردد زائران اربعین ندارد، گفت: تاکنون 850 هزار ویزای عراق صادر شده است.
سعید اوحدی با بیان اینکه 500 هزار ویزا مربوط به زائرانی است که در سماح ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: بقیه ویزاهای صادر شده مربوط به افرادی بوده که به صورت آزاد در دفاتر زیارتی ثبت‌نام کرده‌اند.
وی افزود: یک میلیون و 350 هزار نفر زائر اربعین حسینی(ع) در سامانه سماح ثبت‌نام و 650 هزار نفر یگر نیز در دفاتر آزاد زیارتی کشور نام‌نویسی کرده‌اند.
وی با ابراز اینکه پیش‌بینی می‌شود که امسال حدود 2 میلیون نفر از ایران در پیاده‌روی بزرگ اربعین شرکت کنند، گفت: سامانه ساعت 16 دیروز بسته شد و افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند تا پنجشنبه هفته جاری فرصت دارند که مدارک خود را برای صدور روادید به دفاتر زیارتی تحویل دهند.
وی به زائران توصیه کرد که نسبت به خریداری بیمه خود اقدام کنند. بیمه ایران سه بسته بیمه ویژه اربعین را با قیمت 18 هزار تومان اعلام کرده که زائران می‌توانند به صورت حضوری و یا اینترنتی نسبت به خریداری این بیمه‌ها اقدام کنند.
رئیس سازمان حج و زیارت کشور خاطرنشان کرد: تردد زائران در هر 3 مرز روان است و هیچ‌گونه مشکلی برای تردد، تغذیه و اسکان زائران در هیچ کدام از مرزها نداریم.
اوحدی از زائران خواست در شهرهای خود نسبت به دریافت ویزا اقدام کنند.
کمبود ارز مشکل زائران در ایلام
دفاتر زیارتی صادر کننده روادید برای زائران اربعین حسینی کشور عراق در شهرهای ایلام و مهران به علت کمبود ارز به ویژه دلار با هجوم زائران روبه‌رو شده‌اند و این مراکز توان تأمین نیاز زائران را ندارند.
تأمین ارز یکی از مشکلات زائران در استان ایلام است به طوری که تعداد بسیار زیادی از این زائران که در شهرهای مبدا حرکت خود اقدام به تهیه ارز به ویژه دلار نکرده و به امید خرید آن در استان ایلام به این شهر حرکت کرده‌اند اکنون به سبب نبود دلار در بانک‌ها و صرافی‌های استان با این معضل مواجه شده‌اند.
تعدادی از این زائران از معطلی دو سه روزه خود در شهر ایلام برای خرید دلار خبر می‌دهند و می‌گویند مسئولان دفاتر زیارتی برای تأمین دلار باید به استان کرمانشاه مراجعه کنند.
بسیاری از مردم با تصور اینکه در ایلام می‌توانند ارز مورد نیاز برای سفر به عراق را خریداری کنند بدون تأمین آن از شهرهای مبدأ حرکت خود، راهی استان ایلام شده‌اند و اکنون با این معضل روبه‌رو شده‌اند. این افراد از مسئولان خواستند هر چه سریع‌تر برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی کنند تا زائران بتوانند در آیین‌های اربعین حسینی کشور عراق حضور یابند و از ایجاد هزینه‌های اضافی بر دوش آنان جلوگیری شود.
دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان ایلام ضمن تأیید این معضل در استان به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه حساب‌های کنسولگری عراق در ایران در بانک سپه قرار دارد، تنها این بانک مجوز عرضه دلار را دارد و سایر بانک‌ها مجوزی برای خرید و فروش دلار ندارند.
علی اشرف یوسفی غیاثی افزود: این بانک نیز به تنهایی توان تأمین ارز مورد نیاز این حجم گسترده از زائران را ندارد. وی از وجود تنها یک صرافی در استان ایلام خبر داد و تأکید کرد: میزان ارز تخصیصی به این صرافی نیز به هیچ وجه جوابگوی نیاز زائران اربعین نیست.
وی اضافه کرد: در حال رایزنی با بانک مرکزی برای اعطای مجوز به سایر بانک‌ها به منظور فروش دلار هستیم و امیدواریم هرچه سریع‌تر این مشکل برطرف شود.
دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان ایلام یادآور شد: زائران باید از شهرهای مبدأ حرکت خود اقدام به تأمین ارز کنند تا در نقاط مرزی با این مشکل مواجه نشوند.
استاندار ایلام نیز گفت: رایزنی‌های گسترده ای برای تأمین ارز مورد نیاز سفر زائران اربعین به عراق در جریان است.
محمدرضا مروارید اظهار کرد: با توجه به کمبود دلار در بانک‌ها و صرافی‌های ایلام رایزنی‌های لازم با مسئولان بانک مرکزی به منظور اعطای مجوز فروش دلار به بانک‌های استان صورت گرفته است و امیدواریم هر چه سریع‌تر مجوز تأمین دلار زائران اربعین به 2 بانک استان صادر تا زمینه اعزام این افراد برای شرکت در آیین‌های اربعین فراهم شود.
براساس این گزارش سه دفتر زیارتی تعیین شده برای صدور روادید در شهر ایلام و یک دفتر در مهران اکنون با هجوم گسترده زائران برای تأمین دلار مورد نیاز سفرخود روبه‌رو شده‌اند.
صدور دفترچه بیمه سلامت برای زائران
مدیر کل بیمه سلامت ایلام گفت: طرح صدور دفترچه بیمه سلامت برای زائران اربعین حسینی در شهر مرزی مهران از دیروز آغاز شد.
فالح کوهن اظهار کرد: در این طرح برای زائرانی که به هر عنوان بدون دفترچه بیمه خدمات درمانی هستند یا قصد تعویض دفترچه خود را دارند دفترچه خدمات درمانی در سریع‌ترین زمان ممکن با اعتبار 6 ماهه صادر می‌شود.
وی افزود: این طرح تنها شامل افرادی است که دارای دفترچه بیمه سلامت (خدمات درمانی) هستند یا دفترچه خود را به همراه ندارند یا اینکه تاریخ استفاده آن تمام شده است و باید تعویض شود.
وی ادامه داد: همچنین برای کسانی که به طور کلی بدون دفترچه بیمه از هیچ یک از دستگاه‌های بیمه‌گر هستند نیز دفترچه بیمه سلامت صادر می‌شود.
کوهن بیان کرد: برای همه اتباع بیگانه که ایام اربعین از مرز مهران قصد سفر به عتبات عالیات عراق را دارند و بدون دفترچه بیمه هستند نیز دفترچه بیمه خدمات درمانی یا کارت بستری صادر می‌شود.
استقرار بالگرد در مرز مهران
مدیر عامل جمعیت هلال احمر ایلام از استقرار یک فروند بالگرد جمعیت هلال احمر از دیروز (سه‌شنبه) به مدت یک ماه در پایانه مرزی مهران خبر داد.
محمد سلیمانی اظهار کرد: در صورت بروز حوادث و مشکلات احتمالی این بالگرد آماده خدمات‌رسانی به افراد حادثه دیده است.
وی با اشاره به استقرار گروه‌های مختلف امدادی این جمعیت در همه مناطق و مسیرهای تردد زائران در استان، از حضور 20 گروه امداد موتوری جمعیت هلال احمر در پایانه مرزی مهران خبر داد و یادآور شد: این تیم‌ها با هدف سهولت در امدادرسانی علاوه بر پایگاه‌های امداد جاده‌ای در مرز مهران مستقر و به زائران خدمات ارائه می‌کنند.
جابه‌جایی زائران در عراق با یک هزار دستگاه اتوبوس
مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان ایلام گفت: یک هزار دستگاه اتوبوس در خاک عراق کار جابه‌جایی زائران را از مرز مهران به سمت کوت و نجف و کربلا انجام می‌دهند.
مهرداد جهانی اظهار داشت: هیچ گونه مشکلی در رابطه با تردد زائران در گیت‌های تردد وجود ندارد و پارکینگ‌هایی که برای خودروهای شخصی زائران ایجاد شده است هنوز ظرفیت پذیرش خودروهای زائران را دارند.
وی گفت: هیچ گونه عوارضی از زائرانی که وارد مهران می‌شوند و در محورهای ارتباطی استان ایلام تردد می‌کنند دریافت نمی‌شود.
مشکل اتباع خارجی در مرز شلمچه رفع شد
رئیس اداره مرزهای ایران مستقر در شلمچه گفت: بیش از 200 نفر تبعه دو کشور افغانستان و پاکستان که از 6 روز گذشته در مرز شلمچه متوقف شده بودند با رایزنی کنسولگری ایران در عراق و هماهنگی‌های طرف عراقی دیروز راهی کربلای معلا شدند.
سرهنگ صمدی افزود: این تعداد تبعه خارجی که قصد داشتند به کاروان پیاده اربعین حسینی بپیوندند با ویزا قانونی و معتبر از گذرگاه شلمچه عبور
کردند.
دولت عراق فقط اتباع خارجی ساکن ایران را پذیرش می‌کند
سخنگوی نیروی انتظامی در خرمشهر گفت: دولت عراق تنها اتباع خارجی ساکن ایران را در مرز شلمچه پذیرش می‌کند و از تأیید اتباع غیرساکن در ایران امتناع می‌ور‌زد.
سرتیپ سعید منتظرالمهدی اظهار داشت: مرز بین‌المللی شلمچه به عنوان مرز تردد اتباع خارجی در نظر گرفته شده و براین اساس اتباع خارجی برای تردد باید به مرز شلمچه مراجعه و از گیت‌های ویژه اتباع خارجی تردد کنند.
وی همچنین با اشاره به اینکه روند صدور ویزا در شلمچه و چذابه به کندی پیش می‌رود، اظهار داشت: هموطنانی که قصد شرکت در زیارت اربعین حسینی را دارند حتماً در زمینه تهیه روادید از شهرستان مبدأ خود اقدام کنند.
وی با بیان اینکه عمده ویزاهای صادر شده به صورت گروهی و مانیفست هستند، افزود: زائرانی که نامشان در ویزای گروهی است حتماً باید با حضور تمامی افراد ذکر شده در لیست از مرز خارج شوند، در صورتی که زائری که نامش در لیست است از خروج بازماند باید نسبت به دریافت ویزای مجدد اقدام کند.
جابه‌جایی زوار با قطار
مدیرکل راه‌آهن جنوب در خرمشهر گفت: 216 زائر با دو واگن به صورت رفت و برگشت از ابتدای پل نو تا نقطه صفر مرزی رایگان جابه‌جا می‌شوند.
عبدالکریم درویش‌زاده با بیان اینکه در روزهای آینده یک ریل باس با چهار واگن با ظرفیت 320 مسافر در این مسیر اضافه خواهد شد افزود: به منظور کاهش حجم تردد مسافران 10 رام قطار به صورت رفت و برگشت در مسیر تهران- خرمشهر از امروز تا چهاردهم آذرماه به زائران خدمات ارائه می‌دهد. وی گفت: برای بازگشت زائران 2 قطار از شلمچه به اهواز در نظر گرفته شده است.