kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۶۳۴
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
ترکیه سوخوی روسیه را سرنگون کرد

پوتین: آنکارا منتظر عواقب سنگین اقدام خود باشد

رئیس جمهور روسیه در اولین واکنش به سقوط جنگنده روسی در حریم هوایی سوریه توسط جنگنده‌های ترکیه اعلام کرد که این اقدام، عواقب سنگینی برای ترکیه خواهد داشت.


به گزارش خبرگزاری فارس، ولادیمیر پوتین طی دیداربا عبدلله دوم پادشاه اردن در بندر سوچی (روسیه) در ابتدای صحبتش فورا به موضوع ساقط شدن جنگنده این کشور توسط ترکیه اشاره کرد وگفت: هواپیماهای ما به هیچ وجه تهدیدی برای ترکیه نبودند. پوتین افزود:  جنگنده «سوخو 24 » در حریم هوایی سوریه بوده، با این حال توسط موشک هوا به هوای جنگنده« اف 16 » ترکیه ساقط شده است.
وی ادامه داد: جنگنده ما چهار کیلومتر با مرز ترکیه فاصله داشته و در خاک سوریه سقوط کرده است.
پوتین اضافه کرد: داعش از سوی برخی کشورها حمایت می‌شود و  به همین دلیل است که بی‌محابا دست به اقدامات وحشیانه می‌زند. ما به خاطر اینکه با تروریسم مبارزه می‌کنیم از پشت خنجر خوردیم و این ضربه‌ای از سوی حامیان تروریست‌ها به ما است.
رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه سقوط جنگنده روسیه عواقب سنگینی برای ترکیه به دنبال خواهد داشت افزود: سقوط جنگنده روسی تأثیر بزرگی بر روابط روسیه و ترکیه دارد.
پوتین همچنین گفت که ترکیه در این قضیه به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویا جنگنده روسیه توسط خود روس‌ها ساقط شده است. «سرگئی لاوروف » وزیر خارجه روسیه   هم سفر فردای خود به ترکیه را  لغو کرد.
اما، اظهارات صریح پوتین مقامات  آنکارا را به وحشت وانفعال انداخت، به طوری که ترکیه از ناتو کمک  خواست و در مرحله بعد  نیز وزارت خارجه ترکیه نمایندگان سیاسی پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل ( آمریکا،روسیه،چین، فرانسه و انگلیس ) را فراخواند تا  سرنگونی هواپیمای روسی یک جوری توجیه کند.
ارتش ترکیه نیز مدعی شد،  پیش از هدف گرفتن هواپیمای روسیه، بارها به آن درباره نقض حریم هوایی ترکیه هشدار داده شده بود.
«احمد داود اوغلو» نخست وزیر ترکیه هم گفت کشورش حق دارد هواپیمایی که حریم هوایی کشورش را نقض کند، هدف قرار دهد.
این درحالی است که روسیه نقض حریم هوایی ترکیه را تکذیب می‌کند.
از دهه 1950 تا کنون این نخستین باراست که یک هواپیمای روسی یا اتحاد جماهیر شوروی توسط یک عضو ناتو، سرنگون می‌شود.
وزارت دفاع روسیه در باره  هواپیمای جنگنده ساقط شده در منطقه مرزی سوریه با ترکیه در لاذقیه که متعلق به یگان هوایی روسیه بوده است، اعلام کرد: این جنگنده روسی در ارتفاع 6000 متری و در  حریم هوایی ترکیه پرواز می‌کرده است.
براساس آخرین گزارش‌ها، جنگنده روس توسط جنگنده « اف16» ارتش ترکیه ساقط شده است و دو خلبان آن با استفاده از چتر نجات بیرون پریدند، اما جسد کمک خلبان در مناطق جنگلی لاذقیه سوریه پیدا شده است و از سرنوشت خلبان این جنگنده اطلاعی در دست نیست.
عصر دیروز نیز «استیو وارن» سخنگوی نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه مدعی شد که نزدیک شدن جنگنده‌های ترکیه به سوخو24 روس‌ها را کاملا از روی رادار دنبال می‌کرده و هشدار پنج باره خلبانان ترکیه به خلبانان روس را تأیید می‌کند.
با توجه به ابعاد وبازتاب های گسترده دیدار روز دوشنبه ولادیمیر پوتین با رهبر معظم انقلاب اسلامی، برخی تحلیلگران معتقدند حمله به هواپیمای روسی از سوی ترکیه اقدامی در تحت الشعاع قراردادن این دیدار بسیار مهم بوده است.
عملیات میدانی در سوریه
دیروز و دوشنبه جنگنده‌های روسی مواضع داعش را در هشت استان روسیه بمباران کردند. در این حملات، حدود هزار تانکر متعلق به تروریست‌ها منهدم شد. روسیه علاوه برآن، تعدادی تانک« تی-90» و یک گردان از نیروی زمینی خود را وارد خاک سوریه کرد. ارتش سوریه نیز  مناطقی دراستان‌های حلب،درعا،لاذقیه و حمص را آزاد کرد.