kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۷۳۶
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۵
4 ماه پس از توافق هسته‌ای

مذاکره ایران، آمریکا و اروپا درباره دستورالعمل رفع تحریم‌ها!

نشست نمایندگان اتحادیه اروپایی و آمریکا با ایران برای تنظیم دستور‌العمل رفع تحریم‌ها برگزار شد. این نشست در حالی برگزار شده است که 4 ماه از توافق هسته‌ای سپری شده و ایران اجرای تعهدات را نیز آغاز کرده است.

نشست مشورتی اتحادیه اروپایی و آمریکا با جمهوری اسلامی ایران برای تنظیم متن دستورالعمل‌ها و بیانیه‌های مربوط به رفع تحریم‌ها طبق برجام در ژنو برگزار شد.
در این نشست 9 ساعته که با حضور نمایندگان اتحادیه اروپایی و آمریکا و تیمی از حقوقدانان وزارت خارجه و نماینده بانک مرکزی از طرف کشورمان برگزار شد، چارچوب محتوای دستور‌العمل‌هایی که طرف‌های آمریکایی و اروپایی برای اجرایی کردن تعهداتشان طبق برجام صادر خواهند کرد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
به گزارش فارس، هیئت نمایندگی کشورمان با تاکید بر ضرورت تنظیم دستورالعمل‌های اجرایی رفع تحریم‌ها در موعد مقرر, پیشنهادهای مشخصی برای درج در متن این دستورالعمل‌ها ارایه نمود.
نشست مذکور در حالی برگزار شده است که 4 ماه از توافق هسته‌ای می‌گذرد و در حالیکه ایران اجرای توافق را در عمل آغاز و به جمع آوری سانتریفیوژها اقدام کرده است، تعهدات طرف مقابل صرفا در حد بحث و تبادل نظر خلاصه شده است.
 ابهامات فراوان
در چگونگی رفع تحریم‌ها
پايگاه اينترنتي «بولتن» در گزارشی نوشت: اگرچه توافق ماه ژوئیه گروه 1+5 در مورد برنامه هسته‌ای ایران زمینه را برای تسهیل تجارت با تهران هموار می‌کند ولی بانک‌ها و سایر موسسات مالی بین‌المللی به سبب شبهاتی که در قوانین تحریمی فعلی وجود دارد از داد و ستد با ایران واهمه دارند. در ادامه گزارش آمده است: بانک‌ها عادت کرده‌اند با خودداری از انجام هرگونه معامله با ایران، خطر نکنند.
بولتن تاکید کرد: موسسات مالی رویکردی سیاه و سفید از تبعیت در پیش گرفته‌اند، موسسه‌های مالی از اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا نگرانند.
موسسه‌های مالی باید ادامه یافتن تحریم‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک، تروریسم و حقوق بشر را هم در نظر بگیرند.
فقدان یک تبصره استثنائی واضح و روشن موجب می‌شود موسسه‌های مالی برای وارد شدن به توافق‌های مهم با ایران رغبتی نشان ندهند.
 انتظار نمی‌رود رفتار ایران تغییر کند
به گزارش خبرگزاری‌ها، «لیندسی گراهام» سناتور آمریکایی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: در حالی که هنوز امضای برجام خشک نشده، ایران یکی دیگر از شهروندان آمریکا را زندان کرده، موشکی که قابلیت رسیدن به اسرائیل دارد را آزمایش کرده است.
گراهام افزود: انتظار نمی‌رود رفتار ایران تغییر کند.