kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۷۳۰
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۴

نه به آن تأخیر 3 هفته‌ای و نه به این شتابزدگی نمادین(خبر ویژه)

در شرایطی که طبق قانون اساسی مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید مراحل مختلفی را طی نماید تا قطعیت پیدا نماید و در حالی که هنوز بررسی‌های شورای عالی امنیت به پایان خود نرسیده محمدجواد ظریف ظهر پنج‌شنبه در نشستی خبری که در موسسه اسراء قم برگزار شد، در خصوص آخرین وضعیت تشکیل هیئت نظارت بر برجام اظهار داشت:«هیئت نظارت بر اجرای برجام تشکیل شد و در این راستا با جدیت، نظرات رهبر معظم انقلاب را که در نامه ایشان به ریاست جمهوری مطرح بوده، مدنظر دارد».

به گزارش رجانیوز یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های رهبر انقلاب و محورهایی که در نامه مقام معظم رهبری درخصوص الزامات اجرای بدان اشاره شده بود لزوم تشکیل یک هیئت کارشناسی برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل توسط شورای عالی امنیت ملی بوده است. در این نامه آمده بود: «وجود پیچیدگی‌ها و ابهامها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلفات و فریب‌کاری در طرف مقابل به ویژه آمریکا، ایجاب می‌کند که یک هیئت قوی و آگاه و هوشمند، برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصریح شده است، تشکیل شود. ترکیب و وظایف این هیئت باید در شورای عالی امنیت ملی تعیین و تصویب شود».
پیش از این شمخانی درخصوص جلسه شورای عالی امنیت ملی در مورد تشکیل هیئت نظارت بر اجرای برجام با اشاره به اینکه بناست در آخرین جلسه شورا در این خصوص بررسی شود گفته بود: «قرار است (چهارشنبه) شب جلسه‌ای در شورای عالی امنیت ملی باشد و این موضوع بررسی شده و به نتیجه برسد و در این جلسه برای ترکیب هیئت نظارت بر برجام تصمیم‌گیری خواهد شد».
با این حال ظریف چند ساعت پس از برگزاری این جلسه مدعی شد که این هیئت تشکیل شده است. اگرچه طبق اظهارات شمخانی بنا بوده است که چهارشنبه شب درخصوص ترکیب هیئت نظارت بر برجام تصمیم گرفته شود و با فرض تحقق آن باز هم هرگز بدین معنی نخواهد بود که هیئت نظارت بر اجرای برجام تشکیل شده است و قانونا نمی‌تواند فعالیت‌های خود را آغاز نموده باشد. چرا که طبق قانون اساسی تمامی مصوبات و تصمیمات شورای عالی امنیت ملی زمانی جنبه قانونی پیدا می‌نماید که سایر مراحل پیش‌بینی شده در قانون اساسی را نیز سپری نماید و در آخرین مرحله به امضا و تائید مقام رهبری نیز برسد. در این زمان است که می‌توان به طور جدی عنوان داشت که شورای عالی امنیت ملی تصمیم نهایی خود را درخصوص مسئله‌ای اتخاذ کرده است.
در همین راستا قانون اساسی کشورمان در اصل 176 درخصوص تصمیمات شورای عالی امنیت ملی عنوان می‌دارد؛ «مصوبات شورای عالی امنیت ملی پس از تأیید مقام رهبری قابل اجراست».
بنابراین تا زمانی که مصوبات شورای عالی امنیت ملی به تایید مقام معظم رهبری نرسد قابل اجرایی نیست. این در حالی است که حتی اگر بررسی و تعیین ترکیب این هیئت در جلسه چهارشنبه شب مشخص شده باشد، ارسال مصوبه برای رهبر معظم انقلاب و اصلاح آن توسط ایشان و همچنین ابلاغ نهایی آن، قطعا از چهارشنبه شب تا پنجشنبه صبح انجام نشده است.
با این حال محمدجواد ظریف صبح پنج‌شنبه یعنی تنها چند ساعت پس از جلسه شورای عالی امنیت، در نشستی خبری در قم، اعلام کرده که نه تنها این هیئت تشکیل شده بلکه مشغول انجام وظایف در چارچوب دستورات رهبر انقلاب است!
با این اوصاف و در حالی که هنوز نتایج جلسه شب گذشته شورای عالی امنیت ملی به رویت رهبر معظم انقلاب نرسیده است، مشخص نیست ظریف از تشکیل کدام هیئت نظارت سخن گفته است.
یادآور می‌شود  مقامات دولتی به مدت 3 هفته اجرای مطالبه رهبر معظم انقلاب درباره تشکیل هیئت نظارت بر اجرای برجام را به تاخیر انداختند و اکنون نیز این دغدغه وجود دارد که ماجرا به شکلی نمایشی و فرمالیته برگزار شود.