kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۷۲۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۴
ادعای الجزیره درمورد نتیجه نشست وین

آمریکا و روسیه درباره آتش بس در سوریه توافق کردند

شبکه الجزیره مدعی شد آمریکا و روسیه روز گذشته در نشست وین، درباره آتش بس در سوریه توافق کردند.

روز گذشته دور تازه گفت‌وگوهای سوریه با حضور نزدیک به 20 کشور در شهر وین اتریش و در سایه حملات مرگبار پاریس برگزار شد.
در پی لغو سفر روحانی به فرانسه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، به وین رفت و در نشست مذکور شرکت کرد.
حاضران در محل برگزاری نشست از تدابیر شدید امنیتی و اعمال برخی محدودیت‌ها حتی برای اعضای تیم‌های شرکت‌کننده در گفت‌وگوها خبر داده‌اند.از شب گذشته تاکنون بسیاری از کشورهای اروپایی از بیم تکرار حوادث پاریس در کشورهایشان، تمهیدات امنیتی شدیدی را در دستور کار قرار داده‌اند.
حملات پاریس نشان داد باید جنگ با داعش را گسترش داد
به گزارش مهر به نقل از رویترز، «لوران فابیوس» که در وین و پیش از آغاز کنفرانس بین‌المللی درباره سوریه به خبرنگاران گفت: این حملات لزوم انجام همکاری‌های بیشتر علیه تروریسم را نشان داد.
وزیر امور خارجه فرانسه همچنین گفت: یکی از اهداف نشست وین این است که ببینیم تا چه حد می‌تواند جنگ علیه داعش را گسترش داد.
اختلافات قبل از نشست وین
به قوت خود باقی است
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، نشست وین درباره سوریه با حضور مقامات جهان درحالی آغاز شد که هیاتی از گروه‌های مخالف مسلح به دلیل اینکه موفق نشدند ویزای ورود به اتریش را برای شرکت در این مذاکرات بگیرند از حضور در این نشست بازماندند.
پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو حق ندارد به بحث درباره سرنوشت اسد بپردازد چراکه این مسئله به خود مردم سوریه برمی‌گردد.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز گفت که کشورش توقع ندارد در مذاکرات وین با طرح پایان جنگ در سوریه توافق شود.
به نظر می‌رسد تهیه لیست از نام گروه‌های تروریستی و معارضین گره کور این دور از نشست وین و عامل اصلی ایجاد اختلاف و تشدید اختلافات باشد.
در همین حال عصر دیروز، شبکه الجزیره در گزارشی مدعی شد: آمریکا و روسیه در گفت و گوهای وین بر سر اجرای آتش بس در سوریه به توافق دست یافتند. الجزیره جزئیات بیشتری از این توافق اعلام نکرده است.
اسد ممکن است تا بخشی
از مرحله‌ گذار نقش ایفا کند
فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس گفت: بشار اسد (رئیس‌جمهوری سوریه) باید در بخشی از مرحله گذار در سوریه از قدرت کنار برود، اما می‌دانیم که اگر قرار باشد مرحله‌ی گذاری انجام شود، ممکن است او تا مرحله‌ای در آن گذار نقش ایفا کند.
وی تاکید کرد: ما به وضوح گفته‌ایم که به دنبال تخریب نهادهای دولت سوریه نیستیم، در حقیقت ما بسیار روشن گفته‌ایم که می‌خواهیم این نهادها حفظ شوند.
امیرعبداللهیان حادثه تروریستی پاریس را محکوم کرد
به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در نشست وین 2 درباره سوریه اواخر شب جمعه وارد اتریش شد، در حاشیه این نشست با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه دیدار و حادثه تروریستی پاریس را محکوم کرد.معاون وزیر خارجه ایران همچنین این حادثه را به دولت و مردم فرانسه تسلیت گفت.
نشست سه جانبه امیرعبداللهیان، بوگدانف
و دی میستورا
همچنین امیرعبداللهیان، میخائیل بوگدانف نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه و معاون وزیر خارجه این کشور و دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، در نشستی سه جانبه در وین پایتخت اتریش درباره آخرین تحولات سوریه به رایزنی پرداختند.
حسین امیرعبداللهیان با اشاره به حوادث تروریستی اخیر در پاریس و بیروت عنوان کرد: این حوادث ناگوار اثبات می‌کند که رفتار دوگانه و تقسیم تروریسم به خوب و بد، دارای پیامدهای تلخ برای کل منطقه و جهان است و هیچ کشوری از تقویت تروریسم سود نمی‌برد.
وی بر ضرورت تمرکز نشست وین ۲ بر مبارزه قاطع و موثر با تروریسم و ارسال پیامی محکم از نشست وین در این خصوص تأکید کرد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران صبح امروز برای شرکت در نشست وین ۲ راهی اتریش شد. حسین امیرعبداللهیان معاون ظریف شب گذشته بدین منظور وارد وین شد.
همچنین امیرعبداللهیان با رؤسای هیأت‌های عراق، روسیه، عمان، لبنان، ایتالیا و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.
امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان قبل از آغاز نشست وین 2 درباره سوریه در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: مسئله مبارزه با تروریسم و یافتن یک راهکار و مکانیسم قطعی و موثر برای این موضوع جدی‌ترین مسئله‌ای است که به موازات بحث‌های روند سیاسی در سوریه امروز باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود: دو روز پیش بدون هماهنگی با همه کشورها، برخی از کشورها در رایزنی که با هم داشتند تصمیم گرفته بودند سه کمیته تعیین فهرست تروریست‌ها، تعیین فهرست گروه‌های معارض و مسائل انساندوستانه تشکیل دهند.
معاون وزیر خارجه با بیان اینکه این جلسه ناموفق برگزار شد، افزود: البته تهران و مسکو در این جلسه شرکت نکردند، به دلیل اینکه ما به صراحت به نماینده دبیرکل سازمان ملل و طرف‌های مختلف اعلام کردیم که هرگونه تصمیمی در خصوص چگونگی ادامه کار و پیگیری مباحث نشست وین با توافق همه اعضا باید انجام شود.