kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۶۶۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴

ما فارسی‌زبان هستیم... فراموش نکنیم!(از دریچه فضای مجازی )



یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، اعتراضی فرهنگی به بی‌اعتنایی اپراتورهای تلفن همراه کشورمان به «زبان فارسی» داشته است. کاربر ایرانی نوشت: پیش از ماه محرم توفیق زیارت عتبات نصیبم شد. در حین استفاده از سیم کارت «اپراتور زین» عراق که همراه داشتم متوجه شدم تمام پیامک‌ها و اعلان‌های شبکه مخابراتی عراقی به زبان عربی است. بلافاصله یاد اپراتورهای داخلی خودمان افتادم که آگاهانه یا ناآگاهانه بیشتر اعلان‌های هشداری و بعضا پیامکی را به زبان «فینگلیش» انشاء می‌کنند.انشاء و ارسال پیامک‌های انگلیسی یا فینگلیش، یکی از بزنگاه‌هایی است که با همه‌گیر شدن تلفن همراه و اینترنت بسیار مورد غفلت ما و مسئولین امر قرار گرفته است. استفاده از عباراتی همچون «نوترینو» و طرح‌هایی مثل «آپ کن» شاید به نظر خیلی جالب و خلاقانه باشد اما حقیقت این است که از بی‌توجهی عمیق مدیران برخی اپراتورهای نیمه دولتی کشورمان نسبت به فرهنگ و زبان رسمی ایرانیان خبر می‌دهد.
بسیاری از اسامی تجاری مشهورترین شرکت‌های تولیدکننده شوینده‌ها و لوازم مصرفی کشور در تبعیت از همین رفتار ضد فرهنگی و ضد ایرانی مشهود انگلیسی است و هیچ نهاد ناظری نیز به این موضوع اهتمام نشان نمی‌دهد. بیایید کمپینی به راه بیاندازیم و از نابودی زبان و ادب فارسی به واسطه همه‌گیری تدریجی «غربگرایی» در برابر «ملی‌گرایی» دفاع کنیم. ما ایرانی هستیم و فارسی زبان! چرا برچسب اصلی محصولات تولید داخل به زبان «انگلیسی» است؟!
چه نیکوست دست به دست هم بدهیم و از این حرکت اهالی عراقی در حراست از زبان عربی درس بگیریم و کاری نکنیم بلایی که بر سر ترکیه امروز آمده بر سر فردای ایران بیاید. نوجوانان و جوانان ترکیه امروز به لطف غربگرایی آتاتورک، نمی‌توانند کتاب‌های ۸۰ -۷۰ سال گذشته کشورشان را به علت تغییر رسم‌الخط بخوانند! باور می‌کنید؟!