kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۰۹۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸
نشنال اینترست هشدار داد

تقابل چین و آمریکا در نقطه بی‌بازگشت

همزمان با تشدید تنش‌ها بین چین و آمریکا در دریای چین جنوبی « نشنال اینترست» نیز هشدار داد این دو کشور در حال رسیدن به «نقطه تقابل بی‌بازگشت» هستند.


 به گزارش تسنیم، مجله آمریکایی «نشنال اینترست» با اشاره به درگیری‌های اخیر چین و آمریکا نوشت: «چین و آمریکا  علاقه‌ای به مصالحه و اعطای امتیازات قابل توجه‌ در دریای چین جنوبی ندارند که لازمه انتقال روابط از مرحله نزاع و مقابله به مرحله همکاری و تعامل هستند. در عوض، این دو کشور در حال تهدید یکدیگر برای بدترین شرایط هستند.»
 براساس این گزارش، «در نهایت نیز  دریای چین جنوبی، تعیین‌کننده تکلیف نزاع قدرت ژئوپولیتیکی بین چین و آمریکا خواهد بود.»
گزارش نشنال اینترست همزمان شده است با افزایش شدید تنش‌ها در دریای چین جنوبی.یک مقام پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرده بود که نیروی دریایی آمریکا قصد دارد تا ناو «یو.اس. اس.لیسن»  خود را تا 12مایلی جزایر مصنوعی که پکن در دریای چین جنوبی ایجاد کرده، اعزام کند.این اقدام آمریکا چالش جدی برای ادعاهای مالکیت چین بر دریای چین جنوبی به شمار می‌آید. مقامات نظامی آمریکا روز سه‌شنبه از عبور این ناوشکن از فاصله 12 مایلی جزیره مصنوعی جنجالی چین خبر داده بودند.
وزارت خارجه چین  در واکنش به این اقدام آمریکا اعلام کرده که «در حال بررسی گزارش‌ها درمورد حضور ناوشکن آمریکایی است.» وزیر خارجه چین همچنین  با صدور بیانیه‌ای به انتقاد از این اقدام آمریکا پرداخته و آن را «تهدیدی برای حاکمیت» چین توصیف کرده است. در بیانیه وزارت خارجه چین آمده: «اگر این گزارش‌ها درست باشد، به ایالات متحده توصیه می‌کنیم که دوباره بیندیشد و اقدامی کورکورانه انجام ندهد یا از مشکلی که وجود ندارد، مشکل درست نکند.»