kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۷۱۵
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
نایب رئیس اندیشکده وودرو ویلسون تاکید کرد

رهبر ایران برای تقویت انقلاب با توافق موافقت کرد امید به تغییر رفتار خوش خیالی است

نایب رئیس اندیشکده مرکز وودرو ویلسون در یادداشتی تاکید کرد: رهبر ایران برای تقویت انقلاب با توافق موافقت کرد؛ نه برای تضعیف آن و امید به تغییر رفتار ایران را باید کنار گذاشت.

«ارون دیوید میلر» نایب رئیس اندیشکده مرکز وودرو ویلسون در یادداشتی در وال‌استریت‌ژورنال نوشت: بر خلاف برخی که گمان می‌کنند ایران در مدت زمان تفاهم هسته‌ای (بین 10 تا 25 سال) رفتار خود را تغییر خواهد داد، نشانه‌ها خلاف این ادعا را نشان می‌دهند.
وی افزود: خیلی‌ها باور داشتند که پس از تواق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 رفتار ایران تعدیل ‌خواهد شد اما نه تنها اینگونه نشد بلکه این کشور به استحکام مواضعش پرداخت.
در ادامه یادداشت آمده است: ممکن است آزمایش موشک بالستیک عماد ناقض مفاد توافق هسته‌ای و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل باشد اما واقعیت این است که ایران مصمم است ظرفیت نظامی خود را ارتقاء بخشد.
امید چندانی وجود ندارد که سرنوشت «جیسون رضائیان» خبرنگار واشنگتن‌پست،‌ به صورت مثبتی توسط این توافق شکل داده شود. طی مدت زمان توافق «بین 10 تا 25 سال» رفتار ایران شاهد تغییر نخواهد بود، زیرا نخست، رهبر ایران برای تقویت انقلاب با این توافق موافقت کرد نه برای تضعیف آن.... تلاش برای رفع تحریم‌ها و بهبود شرایط اقتصادی به گونه‌ای که عموم ایرانی‌ها از آن بهره ببرند زیرکانه بوده و دوام حکومت ایران را تضمین خواهد کرد.
به گزارش تسنیم، «ارون دیوید میلر»  در خاتمه تاکید کرد: هر کس که امید به تغییر رفتار ایران دارد بهتر است این احساس را کنار بگذارد.
پس از توافق هسته ای، نوبت حقوق بشر است
«ری تکیه» مقام سابق وزارت خارجه آمریکا و محقق کنونی شورای روابط خارجی نیز در مقاله‌ای در پولیتیکو نوشت: پس از توافق هسته‌ای ایران، اکنون نوبت به حقوق بشر رسیده است.
تکیه افزود: اکنون زمان آن فرا رسیده که کنگره دخالتی جدی در حوزه‌ای داشته باشد که دولت اوباما از ورود در آن بیم داشت، حوزه‌ای که کنگره پیشتر وزن زیادی در آن داشت: حقوق بشر. نمایندگان مجلس و سناتورها باید از تریبون‌های خود برای محکوم کردن نقض حقوق بشر توسط ایران استفاده کرده و مسائل مخالفین را برجسته سازند.
وی در ادامه در ادعایی گستاخانه نوشت: آمریکا باید تحریم‌ها را متوجه کسانی در ایران کند که بیشترین مسئولیت را برای سرکوب، تروریسم و تجاوزهای منطقه‌ای دارند یعنی سپاه پاسداران و شرکت‌های تابعه آن.
شرکت‌های تجاری سپاه در حوزه‌هایی چون خودروسازی، ارتباطات، انرژی، ساخت‌ و ساز، مهندسی، کشتیرانی و حمل و نقل هوایی باید نه تنها تحت تحریم‌های آمریکا بلکه تحریم‌های ثانویه قرار گیرند.
بهترین راه تسهیل چنین گامی این خواهد بود که سپاه به‌عنوان یک سازمان تروریستی خارجی شناخته شود و بنابراین تجارت بین‌المللی با آن آشکار گردد و همچنین تحریم‌های حقوق بشری مقامات سپاه براساس دستورات اجرایی و قوانین مصوب کنگره افزایش یابد.
در همین حال، پایگاه خبری کنگره آمریکا در گزارشی نوشت: هم اکنون زمان آن فرا رسیده که سپاه پاسداران ایران را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کنیم.
در ادامه گزارش آمده است: آمریکا می‌تواند سپاه پاسداران را به عنوان یک گروره تروریستی خارجی که منافع ملی آمریکا و امنیت مردم آمریکا را تهدید می‌کند، معرفی کند.
همصدایی فعال فتنه و نماینده آمریکا
برای آزادی جاسوسان
به گزارش خبرگزاری‌ها، «سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد با «شیرین عبادی» از اصحاب متواری فتنه دیدار و گفت‌ وگو کرد.
پاور در این دیدار از به اصطلاح تلاش‌های شیرین عبادی در زمینه نقض حقوق بشر(!) در ایران و آن‌چه که تلاش‌های او در رساندن صدای قربانیان نقض حقوق بشر در ایران به جهان نامید، تشکر کرد.
نماینده آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد که واشنگتن موضوع نقض حقوق بشر را در ایران دنبال کرده و خواهان آزادی زندانیان سیاسی و مذهبی در ایران است.
شیرین عبادی نیز در این دیدار با چرب زبانی مدعی شد که وضعیت حقوق بشر در ایران کماکان وخیم و بهبودی مشاهده نشده است. به گزارش فارس، سامانتا پاور و شیرین عبادی در این دیدار با مداخله آشکار در امور قضایی ایران خواستار رسیدگی به وضعیت برخی زندانیان سیاسی و آمریکایی‌هایی شدند که به جرم جاسوسی یا موارد دیگر در  ایران محکوم شده‌اند. گفتنی است، عبادی از جمله فعالان فتنه 88 بود که سعی وافری در تماس با رسانه‌های خارجی برای ناامن نشان دادن فضای کشور داشت.
توافق هسته‌ای تأثیری بر رویکرد منطقه‌ای ایران ندارد
واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: توافق هسته‌ای تأثیری بر رویکرد منطقه‌ای ایران نداشته است.در ادامه گزارش آمده است: برای نمونه، برخلاف خواسته و سخنان باراک اوباما و جان کری، ایران برای تقویت نظام سوریه و بازپس‌گیری شهر  حلب و دیگر نقاط این کشور با مسکو همراه شده است.
مونیز: ایران باید پروتکل الحاقی را تا ابد اجرا کند!
«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه با شبکه رادیویی فاکس نیوز گفت: پایه‌های معماری توافق هسته‌ای، محدودیت ۱۵ سال برای برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته است. این محدودیت‌ها کامل و قوی است. با این حال، کلید این توافق شفاف‌سازی است و شفاف‌سازی یک مسئله همیشگی است. بالاتر از شفاف‌سازی، این یک توافق منحصر به فرد است. هیچ کشوری در تاریخ به این اندازه محدودیت بر برنامه هسته‌ای خود را نپذیرفته است...این درست است که محدودیت‌های مستقیم بر برنامه
صلح آمیز هسته‌ای ایران تنها برای ۱۵ سال برقرار خواهد شد؛ اما شفاف‌سازی کلید موفقیت ماست و مسئله‌ای است که برای همیشه ادامه خواهد یافت.
مونیز افزود: پروتکل الحاقی بصورت نامحدود اجرا خواهد شد. البته برخی مقررات خاص هم در توافق هسته‌ای وجود دارد. برای نمونه نخستین بار است که یک کشور موافقت کرده اورانیوم خود را تحت بازرسی و نظارت قرار دهد. این مسئله ۲۵ سال ادامه خواهد یافت.
رسانه‌ها از جاسوسی ویژه هسته‌ای آمریکا از کشورهای مختلف از جمله ایران خبر می‌دهند. پایگاه آمریکایی «جنگ ملال‌آور است» (war is boring) در گزارشی نوشت: اسکادران ویژه بخش اطلاعات هسته‌ای نیروی هوایی آمریکا در حال جاسوسی هسته‌ای از دیگر کشورها است. در گزارش این پایگاه درباره وظیفه «اسکادران فنی نظارت» آمده است: در ابتدا شکی نبود که تمرکز اصلی این اسکادران کره شمالی بود. اما احتمالا ایران هم یک هدف دیگر فعالیت نظارتی اسکادران مذکور است.