kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۷۱۱
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۷
اعتراض رئیس دیوان عدالت اداری به وزارت ارشاد

عزاداری امام حسین(ع) نیاز به اپرای عاشورایی ندارد(اخبار ادبی و هنری)

رئیس دیوان عدالت اداری نسبت به برخی رفتارهای موهن و خلاف احکام دینی در فیلم منتشره از اپرای عاشورایی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساخته شده است، به این وزارتخانه و مسئولان فرهنگی کشور اعتراض کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در جلسه هیئت عمومی دیوان ضمن بیان مطلب فوق افزود: طی روزهای اخیر در برخی از سایت‌ها فیلمی با عنوان اپرای عاشورا منتشر شده است که در آن متأسفانه خانمی با حجاب بسیار زننده پشت میکروفن، تک خوانی می‌کند و به نام حضرت زهرا(س) و امام حسین(ع) و پیامبر(ص) به آوازخوانی می‌پردازد.
رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: متاسفانه این فیلم مربوط به یکی از مجموعه‌های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، دیدن این صحنه‌ها بسیار رنج‌آور و دردناک بود زیرا گاهی افراد خودشان معصیت و گناه می‌کنند که باید جوابگو باشند اما اگر کسی تحت لوای عزای امام حسین(ع) و به نام آن حضرت حرمت‌شکنی کند، پذیرفتنی نیست.
حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری افزود: یعنی ملت آنقدر درمانده شده است که محافل عزاداری، حسینیه‌ها و تکایا کنار رفته تا ما اپرایی راه‌ بیندازیم با عنوان هنر اسلامی و در لوای آن به ارزش‌های اسلام لگد بزنیم و حرمت امام حسین(ع) را بشکنیم؟ آیا مکتب امام حسین(ع) این است؟
وی در واکنش به اطلاعیه اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه این اتفاق در صحنه نیفتاده است بلکه فیلم منتشره مربوط به پشت صحنه بوده است، اظهار داشت: اتفاقا پشت صحنه‌ها مهم است، مگر خداوند در پشت صحنه‌ها حاضر و ناظر نیست؟ این چه تفکر و سخنی است که در صحنه نبوده است؟ اگر ما پشت پرده‌ها را اصلاح کردیم، کاری کرده‌ایم.
همچنین به گزارش خبرگزاری دانشجو، عرب سرخی مسؤل حراست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز از کار برکنار شد.
به دنبال افزایش فشارها به معاونت هنری به خاطر برگزاری اپرا با تکخوانی زن در ماه محرم، علی مرادخانی مسؤل حراست این معاونت را عزل، و سلمان زاده را به عنوان سرپرست  منصوب کرد.
بر اساس این گزارش، در حکم عرب سرخی «عدم صلاحیت» دلیل برکناری وی عنوان شده است.
برخی ناظرین معتقدند این جابه‌جایی به انتشار فیلم تکخوانی زن در اپرای مورد حمایت مرادخانی مربوط می‌شود. چند روز پیش بود که انتشار تصاویر تکخوانی یک زن روی صحنه علنی تالار وحدت تهران، آن هم در روزهای ماه مصیبت و عزای سید و سالار شهیدان،‌ انتقادات فراوانی را از سوی متدینین و افکار عمومی متوجه ارشاد و مجموعه معاونت هنری آن کرد.