kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۶۹۳
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۱

انتقاد رئیس‌جمهور آذربایجان ازمداخله غرب در امورکشورهای منطقه

رئیس جمهور آذربایجان از دخالت کشورهای غربی در امور داخلی کشورهای منطقه انتقاد کرد و گفت: ما از سیاست عدم مداخله دیگران در امور کشورها حمایت می‌کنیم.

به گزارش  ایرنا به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، «الهام علی اف» دیروز در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی در باکو با اشاره به روابط خوب ایران و جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر گفت: دیدارهای متعدد روسای جمهور دو کشور و گسترش مناسبات در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، انرژی و حمل و نقل در سال‌های اخیر نشان از اراده دو طرف بر تقویت مناسبات دارد.
رئیس جمهور آذربایجان گفت: همان طور که آقای روحانی  رئیس جمهور ایران تاکید داشتند دو کشور وارد مرحله جدیدی از روابط دو جانبه درعرصه‌های سیاسی، اقتصادی، انرژی، حمل و نقل، تجارت و بهداشت شده‌اند که به نفع دو طرف خواهد بود.
وی با تاکید بر ضرورت افزایش همکاری‌های دو طرف در حوزه انرژی از گسترش همکاری‌های باکو- تهران در حوزه بهداشت و درمان استقبال کرد .
علی اف با بیان اینکه سالانه افراد زیادی از جمهوری آذربایجان برای معالجه به ایران می‌روند، از پزشکان ایرانی برای حضور در آذربایجان و ارائه خدمات درمانی به اتباع آذری دعوت کرد.
وی با اشاره به انجام تعدادی از پروژه‌های مشترک از جمله پروژه راه آهن ایران و جمهوری آذربایجان، اهمیت منطقه‌ای این پروژه‌ها را یادآور شد و نقش برجسته همکاری ایران و آذربایجان در راستای تقویت ثبات منطقه‌ای را نشانه حمایت مردم دو کشور از این همکاری‌ها دانست.
دراین دیدار «اسماعیل جبارزاده» استاندار آذربایجان شرقی نیز به مشترکات فرهنگی، مذهبی و تاریخی دو کشور اشاره کرد و گفت: روابط خوب تهران و باکو در سال‌های اخیر نشان از اراده رهبران دو کشور بر گسترش مناسبات بوده است.
استاندار آذربایجان شرقی  که در راس هیاتی  به جمهوری آذربایجان سفرکرده  است با وزرای امور خارجه، اقتصاد و صنعت و استاندار باکو دیدار و با آنان به گفت وگو نشست.
وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان  نیز در دیدار با اسماعیل جبار زاده  ضمن ابراز خرسندی از حسن همجواری و توسعه روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران گفت: درصدد هستیم با ایجاد نظام جدید، مشکل صدور روادید برای اتباع ایرانی را رفع کنیم.
همچنین اسماعیل جبارزاده و المار محمدیاراف درباره همکاری مشترک دو کشور در تولید محصولات کشاورزی و صنعتی، چگونگی ورود به بازارهای جدید جهانی، استفاده از ظرفیت‌های منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس، تبادل استاد و دانشجو و فراهم کردن زمینه حضور پزشکان مجرب ایرانی در بیمارستان‌های دولتی جمهوری آذربایجان بحث و تبادل نظر کردند.
جمهوری اسلامی ایران اقدام به لغو روادید برای اتباع جمهوری آذربایجان کرده و در ازای آن خواهان لغو روادید سفر به جمهوری آذربایجان برای اتباع خود است.