kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۶۹۱
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
دیپلماسی از موضع ضعف این بار کار دست وزارت ارتباطات داد

ژست آزادی‌خواهی وزارت ارتباطات پس از ادعای مدیر تلگرام

مدیر 30 ساله پیام رسان تلگرام برای چندمین بار پیاپی علیه مدیران عالی رتبه کشورمان و وزارتخانه‌های ارتباطات و اطلاعات فضاسازی کرد و خود را در شأنیت پاسخگویی دولت ایران دانست!
سرویس اجتماعی-

پاول دوروف، مدیر و موسس 30 ساله  پیا‌م‌‌رسان تلگرام روز گذشته با فضاسازی در مورد دولت کشورمان مدعی شد: «مسئولان وزارت ارتباطات و فن‌آوری ایران از تلگرام خواسته‌اند تا از امکان جاسوسی و سانسور کابران ایرانی این شبکه برخوردار شوند. مقام‌های ایرانی می‌خواهند از تلگرام برای جاسوسی از شهروندان خود استفاده کنند. ما نمی‌توانیم در این زمینه به آنها کمک کنیم و نخواهیم کرد.»
فضاسازی و تبلیغات منفی مدیر اپلیکیشن تلگرام علیه دولت کشورمان در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این کارشناسان از مخاطرات امنیتی، اطلاعاتی و اجتماعی فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در فضای ارتباطات کشور خبر داده بودند و سرمایه‌گذاری در جهت ساخت و ترویج نرم افزارهای ساده و ارزان ایرانی را به دلایل مختلفی پر اهمیت ارزیابی کرده بودند. با این وجود علی رغم تلاش گروه‌هایی از مبدعین و مبتکرین ایرانی و ساخت پیام رسان‌های داخلی همچون «بیسفون» و «ساینا» در داخل کشور، به علت عدم حمایت مدیران ارشد وزارت ارتباطات از تولید کنندگان داخلی و واریز سود هنگفت بازار 20 میلیونی ارتباطات آنلاین به جیب جوانان جویای نام خارجی همچون مدیر تلگرام، مسیر بهره کشی و سوء استفاده از موقعیت انحصاری مذکور در اختیار بیگانگان غیرقابل مدیریت قرار گرفت.
اما واکنش مسئولان وزارت ارتباطات در نوع خود جالب است. در حالی که به ادعای مدیر تلگرام، وزارت ارتباطات تقاضای دسترسی به اطلاعات کاربران را کرده بود، آنها اکنون با ژست طرفداری از آزادی ارتباطات و اطلاعات، مدعی می‌شوند: «تا پایان دولت یازدهم تلگرام فیلتر نمی‌شود!» گویی برخلاف ادعای دوروف  عده دیگری از کره‌ای  دیگر از مسئولان تلگرام درخواست جاسوسی از شهروندان را کرده‌اند و اکنون وزارت ارتباطات مدافع تمام قد آزادی است!
پس از فضاسازی منفی مدیر تلگرام علیه دولت یازدهم، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات از موضع ضعف اعلام کرد: وزارت ارتباطات هیچ اختلالی در تلگرام ایجاد نکرده است!محمدرضا فرنقی زاد اظهار کرد: وزارت ارتباطات هیچ کاری انجام نداده است و هیچ نقشی در اختلال تلگرام نداریم! وقتی این نرم‌افزار خارجی مشکل پیدا می‌کند می‌گویند تقصیر وزارت ارتباطات است در صورتی که اصلا چنین موضوعی صحت ندارد.
مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات با بیان اینکه شبکه تلگرام در همه جا مشکل دارد، درصدد پاسخگویی به مدیر یک اپلیکیشن معمولی بی‌اعتنا به قوانین رسمی کشورمان برآمد و اضافه کرد: از سه شنبه شب ساعت 12 تا صبح به من زنگ می‌زنند علت را جویا می‌شدند، در صورتی که این نرم افزار خارجی است و به وزارت ارتباطات ربطی ندارد.
وی در خصوص توئیت مدیر تلگرام مبنی بر اینکه اعلام کرده وزارت ارتباطات ایران تلگرام را فیلتر کرده است، اضافه کرد: این توئیت شاید فتوشاپ باشد ولی اگر ثابت شود مدیر تلگرام چنین حرفی زده رسما بررسی می‌کنیم.
فرنقی زاد در ادامه تلاش کرد تجارت تلگرام در ایران را تثبیت کند و در نقش روابط عمومی این اپلیکیشن معمولی ظاهر شد و گفت: تلگرام بلاک و فیلتر نیست و هر نیم ساعت یک‌بار بنده از این نرم افزار استفاده می‌کنم و هیچ مشکلی هم ندارم!وی با اشاره به شایعات فضای مجازی در مورد فیلتر شدن تلگرام، اضافه کرد: هر چند ماه یکبار می‌گویند، تلگرام مختل و فیلتر شد و سریع آن را به وزارت ارتباطات می‌چسبانند. بنده به عنوان مدیر روابط عمومی این وزارت خانه اعلام می‌کنم هیچ کاری این وزارت خانه در مورد تلگرام انجام نداده و هیچ مسئولیتی متوجه این وزارت خانه نیست!
به نظر می‌رسد دیپلماسی ضعف از فضای سیاسی به حوزه تجاری ایران نیز سرایت کرده است. بهترین مثال در تایید این گمانه، در نحوه مدیریت و برخورد مدیران عالی رتبه دولت ایران با صاحبان  اپلیکیشن‌هایی که در میان ده‌ها رقیب مهم و شناخته شده جهانی، با لطف دولت در فضای تجاری ایران میلیون‌ها کاربر یافته‌اند و صاحب درآمد هنگفتی شده‌اند، قابل مشاهده است!
تقریبا همه رسانه‌های شهیر ضد نظام و خبرگزاری‌های مهم جهانی خبرسازی توئیتری مدیر تلگرام را با ارائه تحلیل‌های متنوع منفی علیه دولت کشورمان پوشش داده اند.گفتنی است دولت‌های کشورهایی همچون چین و روسیه و ترکیه با شرط گذاری برای فعالیت غول‌های عرصه فناوری اطلاعات همچون گوگل و فیس بوک و توئیتر آنها را وادار به پذیرش قوانین ملی خود نموده‌اند و در این میان وزارت ارتباطات ایران در اداره یک اپلیکیشن معمولی با مدیری 30 ساله در خصوصی‌ترین فضای تجاری ایران، به چنین انفعال غیرعزتمندانه‌‌ای تن داده است!