kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۶۹۰
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
دفتر سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد

صدور قرار مجرمیت متهمان پرونده آزار معلولان

دفتر سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: قرار مجرمیت متهمان پرونده آزار معلولان در یک مرکز خصوصی صادر شد.

 ۱۶ شهریور ماه سال جاری گزارشی در مورد  اذیت و آزار تعدادی از معلولان یک مرکز نگهداری از معلولان در کرج منتشر شد.
پس از انتشار این گزارش حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در هشتاد و پنجمین نشست خبری خود در رابطه با پرونده آزار کودکان گفت: در این رابطه گزارشی به ما رسیده و دادستان و برخی مقامات آن را پیگیری کردند که تخلفاتی مشاهده شد و ۲ نفر در این رابطه بازداشت شدند. علاوه بر این دو نفر، چند نفر هم تحت تعقیب هستند و پرونده در حال رسیدگی و تحقیقات است.
پس از چند روز سازمان بهزیستی کشور با انتشار خبری در سایت خود اعلام کرد: مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه‌روزی معلولان ذهنی در استان البرز تبرئه شده و قرار منع تعقیب صادر شده است.
رضویان مشاور سخنگوی قوه قضائیه و رئیس دفتر حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد: در این پرونده سه مورد اتهامی علیه متهمان وارد شده و ۲ متهم پرونده در بازداشت هستند و قرار مجرمیت علیه آنها از سوی دادستان صادر شده است. اما در مورد یکی از موارد شکایت در مورد غل و زنجیر و فیلم اثبات نشده و متهمان باید در مورد ۲ اتهام دیگر اعم از بدرفتاری و رعایت نکردن قوانین پاسخگو باشند.
صدور کیفرخواست
در پرونده آسایشگاه معلولان فردیس
همچنین احمد فاضلیان رئیس کل دادگستری استان البرز با تشریح آخرین جزئیات پرونده ضرب و شتم معلولان در فردیس اظهار داشت: در رسیدگی به بخشی از این پرونده قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر و به دادگاه فرستاده شده و دربخش دیگر پرونده نیز قرار منع تعقیب صادر شده است.
وی گفت: در خصوص قسمتی از این پرونده که مربوط به آزار و اذیت و شکنجه و استفاده از زنجیر برای نگهداری از معلولان بوده تحقیقات قضایی انجام شده است و بر اساس این تحقیقات دلایل کافی برای اثبات این مدارک وجود نداشت.
این مسئول عالی قضایی در ادامه افزود: بازپرس پرونده در تحقیقات انجام شده اعلام کرده که بسیاری از این صحنه‌ها ساختگی بوده است و دلالت بر اعمال شکنجه و یا اقدام عمدی برای صدمه زدن به معلولان وجود ندارد.
وی اضافه کرد: همچنین مدارک کافی برای این که پرستاران این آسایشگاه اقدام به شکنجه و آزار و اذیت معلولان به صورت عمدی داشته باشند مشاهده نشده‌ و تشخیص قاضی پرونده‌ این است که فیلم‌ها ساختگی بوده و قابل استناد نیست.
رئیس کل دادگستری استان البرز تصریح کرد: بخشی از این پرونده مربوط به صدمه غیرعمدی بوده است که به دلیل سهل‌انگاری مسئولان آسایشگاه موجب صدمه رساندن به معلولان شده و به عنوان ایراد صدمه غیرعمدی قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر شده است و به دادگاه ارسال و برخورد قضایی لازم دراین زمینه صورت می‌گیرد.
فاضلیان اضافه کرد: دو بار کمیسیون عالی سازمان بهزیستی کشور تشکیل جلسه داد و به دلیل عدم دلایل کافی در شکنجه و آزار و اذیت معلولان دراین آسایشگاه، حکم به بازگشایی این مرکز داده و اعلام کرده که این مرکز مجاز به ادامه فعالیت است.
وی افزود: با دقت تمام بررسی‌های لازم انجام شده و رای قاضی قابل احترام است و در صدور قرار منع تعقیب از ناحیه اولیای معلولان و سازمان بهزیستی قابل اعتراض و پیگیری مجدد است. این پرونده در دادگاه کیفری دو در حال بررسی و مختومه نشده است.