kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۶۵۸
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱
نگاهي به پيام‌هاي اخلاقي و سياسي قيام حسيني (ع)-بخش پاياني

خون او تفسير اين اسرار كرد ملت خوابيده را بيدار كرد(گزارش روز)

گاليا توانگر
روز عاشورا خورشيد سياه پوشيد و زمين ماتم گرفت.اشک‌ها جاري شد و دل‌ها ناآرام وعزادار گشت، اما در پس اين غم تنها اندوه و اشک جاري و ساري نيست.در پس ماتم حسيني(ع) انديشه‌اي ژرف نشسته که بايد در آن غوطه خورد تا به بصيرت رسيد. اندوه بي‌بصيرت در کارزار حق و باطل به چه کار آيد؟ بخصوص در شرايط امروز که دشمن از هر سو بر خيمه‌هاي حسيني(ع) تاختن گرفته و به آتش کشيدن مباني فکري شيعي از آمال ديرينه اوست. بايد در حرکت امام(ع) تدبر و انديشه کنيم.بايد دل را به آفتاب کربلا سپرد و در پي کاروان حقيقت سختکوشانه رهسپار شد.  
عاشورا پيام‌ها و درس‌هايي دارد. عاشورا درس مي‌‌دهد که براي حفظ دين، بايد فداکاري کرد. درس مي‌ دهد که در راه قرآن، از همه چيز بايد گذشت. درس مي‌ دهد که در ميدان نبرد حق و باطل، کوچک و بزرگ، زن و مرد، پير و جوان، امام و رعيت، با هم در يک صف قرار مي‌ گيرند. درس مي‌ دهد که جبهه‌ دشمن با همه‌ توانايي‌هاي ظاهري، بسيار آسيب‌ پذير است. (همچنان که جبهه‌  بني‌ اميه، به وسيله کاروان اسيران عاشورا، در کوفه آسيب ديد، در شام آسيب ديد، در مدينه آسيب ديد،  و بالاخره هم اين ماجرا، به فناي جبهه‌ سفياني منتهي شد.) درس مي‌ دهد که در ماجراي دفاع از دين، از همه چيز بيشتر، براي انسان، بصيرت لازم است. بي‌‌بصيرت‌ها فريب مي‌ خورند. بي‌بصيرت‌ها در جبهه باطل قرار مي‌ گيرند؛ بدون اين‌ که خود بدانند. همچنان که در جبهه‌ ابن‌ زياد، کساني بودند که از فساق و فجار نبودند، ولي از بي‌ بصيرت‌ها بودند.اين‌ها درس‌هاي عاشورا است. البته همين درس‌ها کافي است که يک ملت را، از ذلت به عزت برساند. همين درس‌ها مي‌ تواند جبهه‌ کفر و استکبار را شکست دهد. درس‌هاي زندگي‌سازي است.(بيانات مقام معظم رهبري در ديدار فرماندهان گردان‌هاي عاشورا 1371/4/22)
براي احياي راه حق
بايد از همه متعلقات خود گذشت
بزرگ‌ترين پيام عاشورا ودرس نهضت  حسيني(ع) ايستادگي و مقاومت در برابر ظلم است.جمعيت اندک و عدد بسيار دشمن  نمي‌تواند دليلي براي سکوت و عقب‌نشيني باشد.
زهره طبيب‌زاده نوري، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در باب مهم‌ترين پيام‌هاي عاشورايي به گزارشگر کيهان مي‌گويد: «جماعتي که بر حق هستند موظفند در برابر باطل بايستند، حتي اگر عددشان هم کم باشد.براي ايستادگي در برابر ظلم نبايد از کمبود نفرات هراس داشت.گاهي مصالح عمومي جامعه اسلامي اينطور ايجاب مي‌کند که حتي اگر تعدادمان هم کم باشد، نهراسيم. در واقع ذبح شدن باعث حفظ مصالح عالي نظام مي‌شود.بنابراين ماندن و سکوت به حفظ آرمان‌هاي يک نهضت ختم نمي‌شود، بايد خروشيد وتا پاي جان ايستادگي کرد.»
 اين نماينده مجلس شوراي اسلامي به درس ديگري از پيام‌هاي عاشورايي اشاره کرده و مي‌گويد:«امام حسين (ع) با خانواده شان براي اين قيام حرکت کردند، علي رغم اينکه مي‌دانستند اين سفر بي‌بازگشت است. پيام‌ها به ايشان رسيده بود که کوفيان نقض تعهدات خود را دارند و عهدشان را زير پا خواهند گذاشت.احتمالا عدد ياري‌کنندگان حق کم هستند و راه بدون بازگشت خواهد بود. از قرائن بويژه شهادت مسلم بن عقيل معلوم بود که اين پيش بيني‌ها به واقعيت نزديک هستند و راه بدون بازگشتي براي کاروان حسين(ع) در پيش  خواهد بود.حرکت امام(ع) با خاندانش براي قيام درسي است براي آيندگان. يعني گاه لازم مي‌شود همه چيز خود حتي خانواده خود را براي زنده ماندن راه حق فدا کنيم؛چرا که الگوي ما حسين بن علي(ع) خاندان معصوم، اهل بيت(ع) عصمت و طهارات را براي احياي حق با خود برد هر چند مي‌دانست طعم شهادت و اسارت را خواهند چشيد.گاهي براي حفظ نهضت و مسائل کلان يک نهضت الهي بايد فرزندان و خانواده را به صحنه برد تا مبارزين راه حق و مجاهدين درآينده به رفتار امام (ع) تاسي جسته و هيچ هراسي به دل راه ندهند.نگاه کنيد به اينکه خاندان امام حسين(ع) در بالاترين مقام قرار داشتند، زينب (س) چه جايگاه والايي داشتند، اما اسارت را به جان خريدند. دشمن به اطفال امام(ع) تازيانه زد و گوشواره از گوششان کشيد،اما ايشان بايد در راه حق ايثار مي‌کردند.»
طبيب زاده با بغضي که از ماتم همراه با بصيرت حسيني بر مي‌خيزد ادامه مي‌دهد: «زنان بايد براي به ثمر رساندن پيام‌هاي عاشورايي ايثارگري داشته باشند و صبور و شجاع باشند.عاشورا در واقع براي همه اقشار و سنين زن و مرد،کوچک و بزرگ در دل خود الگوهاي  زنده و عيني بسياري دارد.»
  امر به معروف و ولايت مداري
 از اهم درس‌هاي عاشورايي
حريت و آزادگي در هر عصري و زير بار ظلم نرفتن درس هميشگي قيام اباعبدالله حسين(ع) است.ممکن است برخي افراد با بهانه‌هايي چون تقيه، مصلحت، منفعت و...از مسئوليت خود شانه خالي کنند، اما درس عاشورا اين است که ظلم‌ستيزي و زير بار ظلم نرفتن در همه دوران‌ها ضرورت دارد. تحقق حکومت اسلامي در همه ابعاد خود موضوعي است که همواره بايد مد نظر فرد مسلمان و شيعه ابا عبدالله الحسين(ع) باشد.
حبيب‌الله ترکاشوند مديرکل سياسي خبرگزاري فارس ضمن بيان مطالب بالا در گفت و گو با گزارشگر کيهان مي‌گويد:«نهضت عظيم عاشورا در کمتر از پنجاه سال از رحلت پيامبر اعظم (ص) اتفاق افتاد. بررسي اينکه فضاي جامعه اسلامي چگونه دچار انحراف شد که فرزند و پاره تن رهبر حکومت اسلامي آماج حملات قرار گرفت و مظلومانه به شهادت رسيد خيلي مهم است. از اين جهت اهميت دارد که از دل اين بررسي و جستجوگري عبرت‌هاي بزرگي براي مسلمين در تمامي دوران‌ها و عصرها استخراج مي‌گردد.در اين مهم نقش خواص در هدايت جامعه خيلي اهميت دارد.»
اين روزنامه نگار وصاحب نظر مسائل سياسي در ادامه مي‌گويد: «گرايش خواص به دنيا گرايي و انحراف از آرمان‌ها يکي از نکات اصلي است که ماهيت و شاکله معنوي نظام را تغيير داده و به اين ترتيب جامعه به سمت انحراف پيش مي‌رود.در جامعه‌اي که امر به معروف و نهي از منکر رخت بر بندد، خواص آن بيشتر از عوام دچار لغزش خواهند شد. کما اينکه فرزند شراب خوار معاويه  والي جامعه اسلامي مي‌شود و هيچ کس هم اعتراضي نمي‌کند. موضوع امر به معروف و نهي از منکر موضوع مهمي است که از مهم‌ترين درس‌هاي قيام عاشورا دانسته شده و براي تحقق حکومت اسلامي و زمامداري اسلامي از ملزومات به شمار مي‌آيد.»
مسئله مهم ديگري که ترکاشوند به آن اشاره دارد و از درس‌هاي مهم  نهضت حسيني(ع) تلقي مي‌کند، ولايت پذيري و ولايت مداري است.
 وي در تکميل صحبت هايش مي‌گويد: «افرادي در قتل حضرت سيدالشهدا(ع) دخالت دارند که اکثرا از قبل با ايشان حشر و نشر داشته و به خصوصيات معنوي ايشان کاملا واقف بوده‌اند. آنها مي‌دانستند که پيامبراعظم(ص) ايشان را  سيدشباب اهل الجنه مي‌خواندند و مقام امام حسين(ع) تا چه اندازه در نظر حضرت محمد(ص) بالا بوده است.پس چگونه شد که کمر به قتل ايشان بستند؟! پاسخ به اين سوال نياز به تامل و تدبر در امر ولايت پذيري و ولايت‌مداري دارد. هر جامعه‌اي نيازمند رهبر صالح است. اگر از ولايت پذيري و ولايت مداري فاصله بگيريم چه بسا کمر به قتل حق و پيوستن به صف باطل ببينديم.»
الگوگيري از قيام عاشورا
براي استکبار ستيزي
بصيرت، فداکاري در راه حق، تفکر در مسائل و مباحث ديني، امر به معروف و نهي از منکر، مقابله با باطل و... شالوده و اساس درس‌هايي است که از قيام عاشورا مي‌گيريم. اگر تا به امروز جامعه اسلامي ما پيشرفت‌هايي داشته بواسطه بکارگيري همين درس‌هاي عاشورايي توسط  ملت ما به‌ويژه جوانان و نخبگان بوده است.چنانچه اين درس‌ها، معيارها و شاخصه‌ها حذف گردند چه بسا تماميت حق، حسين بن علي(ع) به مسلخ شهادت برده شود.از اين رو جوانان ما با تاسي از پيام‌ها و درس‌هاي عاشورايي نبايد دست از آرمان خواهي و حق‌طلبي خود بکشند.
عليرضا عباسي مهر يک کارشناس مسائل سياسي در مورد پيام‌هاي عاشورايي بويژه  پيام‌هاي سياسي اين واقعه که مي‌تواند الگويي براي زمان حال ما باشد، به گزارشگر کيهان مي‌گويد:«مهم‌ترين پيام عاشورا نفي سلطه و استکبار‌ستيزي ست. امام (ع) در برابر حاکماني ايستاد که اصول دين را به کناري نهاده بودند و به‌طور صريح احکام  دين خدا را نفي مي‌کردند.پيام ديگر عاشورا امر به معروف و نهي از منکر است که دو جنبه دارد: يک جنبه آن خطاب به حاکمان و جنبه ديگر آن خطاب به مردم است.وقتي اين فريضه مهم احيا گردد مي‌توان اصلاح امور امت را در سايه اش ديد.از اين روست که امام (ع) مي‌فرمايد: «براي احياي امت جدم قيام کردم.»
وي به  تداوم آن جنبه ازامر به معروف و نهي از منکر که متوجه حاکمان و مسئولين است - و از درس‌هاي مهم منتج شده از قيام عاشوراست- تاکيد داشته و مي‌گويد: «اين جنبه از امر به معروف و نهي از منکر در صحنه بودن مردم را متذکر مي‌شود وتحت لواي آن بصيرت در بين مردم و مسئولين دو چندان خواهد شد.»
اين کارشناس اهل فن در ادامه مي‌گويد:«بحث فداکاري، بصيرت، تبعيت محض از امام و مقام ولايت همگي از درس‌هاي مهم عاشورايي‌اند که بايد براي فضاي سياسي امروز کشورمان الگو قرار گيرند. اگر امام حسين(ع) الگوي ماست و ما خود را تابع انديشه‌هاي حسيني مي‌دانيم، بايد به درس‌هاي عاشورايي همواره رجوع کرده و تاسي جوييم. همان‌طور که امام خميني(ره) براي به ثمر رساندن انقلاب اسلامي از قيام عاشورا الگو گرفتند، ما نيز براي تداوم انقلاب اسلامي بايد به درس‌ها و پيام‌هاي عاشورايي تکيه کنيم.اين مهم تداعي‌کننده همان جمله معروف امام(ره) در ذهن پيروان حسيني است که فرمودند: اين محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. اگر مصرانه و به دقت از درس‌هاي عاشورايي الگو بگيريم به روشني در خواهيم يافت که بايد در داخل و خارج کشور چطور رفتار سياسي در پيش بگيريم و چگونه در برابر ظالمان و مستکبرين ايستادگي داشته باشيم؟همان طور که مردم ما در به ثمر رساندن انقلاب اسلامي با الگو گيري از قيام عاشورا در بهمن 57 بزرگترين گردهمايي را در برابر استکبار شکل دادند، امروز نيز به تجمعات ضداستکباري خود تداوم خواهند بخشيد.»
عباسي مهر يکي ديگر از درس‌هاي سياسي عاشورا را به باور رسيدن در اين مي‌داند که دشمن آسيب پذير است. وي در تکميل صحبت‌هايش مي‌گويد: «چنانچه امام حسين(ع) به تنهايي در برابر دستگاه قدرتمند ظلم ايستاد و نهراسيد. محاسبات عقلي مي‌گفت نه تنها دشمن شکست ناپذير نيست بلکه پيروز ميدان خواهد بود. اما ما ديديم که خون بر شمشير و حق بر باطل پيروز شد و در همه دوران‌ها قيام حسيني(ع) زنده و برتري دارد.»
الگو براي رفتارهاي سياسي امروز
 از واقعه عاشورا
تاريخ عاشورا مانند آيات قران کريم ظاهر و باطني دارد.ظاهر اين تاريخ همان مباحث بيعت خواست يزيد، دعوت مردم کوفه و... است.اما باطن آن بررسي علل شکل گيري قيام حسيني(ع) و پرداختن به پيام‌ها و درس‌هاي عاشوراست.
حجت الاسلام عليرضا روحي مسئول نمايندگي ولي فقيه در ناحيه مقاومت مالک اشتر مهم‌ترين پيام عاشورايي که هم جنبه سياسي، هم جنبه معنوي و هم جنبه اجتماعي دارد، ايستادگي در برابر دشمن دانسته ومي گويد: «امام حسين (ع) به ما ياد داد که تحت هيچ شرايطي از دشمن ترس و واهمه‌اي نداشته باشم اگرچه دشمن به امکانات و نفرات قوي باشد.تنها راه سعادت دنيوي و اخروي ما در ايستادگي در برابر دشمنان است. راه اين نيست که چون دشمن قوي است عقب نشيني کنيم. انسان مومن و مجاهد در راه خدا هيچ دليلي براي ترس از دشمن ندارد،چون متکي به قدرتي است که آن قدرت مافوق همه قدرت‌هاي بشري است و آن يد الهي است.»
وي ادامه مي‌دهد: «اگر بخواهيم از دانشگاه امام حسين (ع) براي امروزمان درسي بگيريم همانا اين درس تسليم نشدن در برابر دشمنان است. فراموش نکنيم که اينگونه نيست اگر ما يک قدم عقب نشستيم، دشمن هم يک قدم عقب مي‌نشيند و با صلح و صفا زندگي خواهيم کرد؛چرا که اساسا کدورت‌هاي ما با دشمن جزئي نيست.دشمن با اصول ما مخالفت دارد.تعجب برانگيز است که عده‌اي خيال مي‌کنند مسائل برجام به زودي حل و فصل مي‌شود و مابقي مسائل هم در آينده حل شدني است.اگر هم مي‌بينيد دشمن در برخي مواضع خود عقب‌نشيني کرده اين به خاطر اين است که ايستادگي مردم ما را در صحنه‌هاي مختلف ديده و چاره‌اي جز عقب نشيني نداشته است.»