kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۵۶۰
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۵
اعلان جنگ رسمی سرمایه‌داری علیه ایران

مک‌دونالد، کوکاکولا و هالیبرتون داوطلب ورود به ایران شدند

اسناد جدید نشان می‌دهد مک‌دونالد در 24 مرداد ماه 91 درخواست ثبت علامت تجاری در ایران کرده و در تاریخ 25دی 92 به ثبت رسیده است. علامت تجاری شرکت مک‌دونالد در ایران با نام‌های تجاری «مک‌فلری» که نام یکی از محصولات شرکت مک‌دونالد است، به ثبت رسیده است.

سرویس اجتماعی-

بعد از انتشار خبر جنجالی آگهی شرکت مک‌دونالد برای اعطای نمایندگی در تهران و افشاگری کیهان از نقش مک دونالد در پازل نفوذ فرهنگی با هدف فروپاشی آرمانی از درون، اسناد جدید حاکی از آن است که مک‌دونالد به عنوان مهم ترین نماد سبک زندگی سرمایه‌داری قبل از نهایی شدن برجام داوطلب حضور در بازار ایران شده و به ثبت هم رسیده است!
«زهرا معصومی‌پور» کارشناس ثبت شرکت‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار مشرق این‌گونه توضیح میدهد که «در بحث ثبت شرکت‌ها، گرفتن نمایندگی با گرفتن شعبه از یک شرکت تفاوت می‌کند. اگر یک شرکت خارجی در کشور نمایندگی داشته باشد با همان علامت تجاری خود فعالیت می‌کند ولی اگر بخواهد شعبه‌ای از آن شرکت باشد با علامت تجاری ثبت‌شده متفاوتی از آن شرکت فعالیت می‌کند.»
براساس آنچه در روزنامه رسمی در تاریخ 5 مرداد 93 ثبت شده شرکت مک‌دونالد به مدت 10 سال، علامت تجاری خود را در ایران به ثبت رسانده است!
مک‌دونالد که یکی از اصلی‌ترین نمادهای سبک زندگی آمریکایی به شمار می‌رود دارای بیش از 31 هزار شعبه و یک و نیم میلیون کارمند در سراسر دنیاست. این شرکت که به عنوان نماد سرمایه‌داری آمریکایی در جهان شناخته می‌شود با صرف هزینه‌های سنگین تبلیغاتی در صدد حفظ موقعیت خود به عنوان رتبه اول در حوزه مواد غذایی است. پس از توسعه مک‌دونالد در سطح جهانی، رفته رفته برخی مسائل و مشکلات اخلاقی و اختلالات زیست محیطی گسترده در چرخه تولید فرآورده های مشکوک، شهرت این شرکت را تحت تأثیر قرار داد و رفته‌رفته به تعداد معترضان ضد مک‌دونالد افزود. روز 16 اکتبر امسال (جمعه گذشته) هجدهمین سالگرد «روز ضد مک‌دونالد» بود.
سرخوردگی مردم یا غربگرایان؟!
شایعات حضور شرکت مک‌دونالد در ایران تحلیل جالب رسانه‌های زنجیره‌ای را به دنبال داشته است. یکی از همین  روزنامه‌ها در تحلیل خود می‌نویسد: آرزوی حضور مک‌دونالد در ایران بسیار بزرگ است و امکان دارد محقق نشده و باعث سرخوردگی مردم شود(!)
دویچه‌وله آلمان نیز به حضور احتمالی مک‌دونالد در ایران می‌پردازد و در گزارش خود تحت عنوان «آیا تهران هم صاحب مک‌دونالد می‌شود؟» حضور مک‌دونالد را نشانه‌ای از پایان انزوای ادعایی ایران دانسته و با مقایسه‌ای تحقیرآمیز میان جمهوری اسلامی و شوروی سابق می‌نویسد: در سال 1990 زمانی که کمپانی مک‌دونالد نخستین شعبه‌اش را در میدان پوشکین مسکو افتتاح کرد، بیش از 30 هزار نفر ساعت‌ها در برابر در ورودی آن برای خرید همبرگر و سیب‌زمینی سرخ ‌شده صف کشیدند. تا چند هفته پس از آن نیز مأموران پلیس هر روز باتوم به دست مسئول حفظ نظم صف چند کیلومتری مقابل این رستوران بودند.
کیهان پیش از این طی گزارشی درباره حضور شرکت مک‌دونالد در ایران متذکر شده بود: ذوق و شوق عجیب و غریب جریان داخلی و خارجی که پیوندی آشکار دارند در حالی است که روسیه پارسال چهار شعبه مک‌دونالد از جمله اولین شعبه آن در میدان پوشکین را تعطیل و اعلام کرد بستن این شعب آغاز یک عصر تاریخی است.
همچنین وطن امروز به نقل از رسانه‌های آمریکایی گزارش کرده بود دولت این کشور مجوز صادرات نوشابه‌های آرکی (ArKay) به ایران را صادر کرده است. غفاری از شرکت «سونا طب پارسیان» در تأیید این خبر گفت: مسئولان این شرکت هم‌اکنون در آمریکا به سر می‌برند و حضور آنها در آمریکا تا هفته دیگر به طول می‌انجامد. شرکت آرکی که دفتر اصلی آن در شهر ملبورن ایالت فلوریدا مستقر است، انواع نوشیدنی‌های غیرالکلی را تولید می‌کند.
صادرات نوشابه‌های آمریکایی به ایران از دهه 1990 میلادی تاکنون ممنوع بود، اما گویا همزمان با اوج‌گیری هشدارهای رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت جلوگیری از نفوذ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی آمریکا در ایران، ورود کالاهای ممنوع با برند آمریکایی نیز اوج گرفته است! پایگاه اینترنتی مجله تجارت جهانی خبر داد «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به نمایندگی از وزارت خارجه، با قراردادی که ماه سپتامبر میان شرکت‌های «نوشیدنی‌های آرکی» (ArKay Beverages) آمریکا و «سونا طب پارسیان» ایران منعقد شده، موافقت کرده است. طبق این قرارداد، که هفته گذشته اجرایی شد، شرکت آرکی مجاز شد نوشابه به ایران صادر کند.
پذیرشتان مبارک!
به این ترتیب انتظار می‌رود به دنبال تعلیق برخی از تحریم‌های ضد ایرانی،  بازار ایران تنها در اختیار نهادهای نظام سرمایه‌داری همچون مک‌دونالد و کوکاکولا و  شرکت‌های نظامی جنگ‌افروزی همچون هالیبرتون قرار گیرد که علاقه آنها به شراکت استراتژیک در بازار ایران خود از نقشه‌های هولناکی همچون در پیش بودن تقابل سخت در حوزه جنگ نرم و جنگ سخت به صورت همزمان خبر می‌دهد.
هالیبرتون بزرگ‌ترین شرکت نفت و گاز آمریکایی است که پیش از این در دوره کلینتون و بوش با مدیریت رسمی دولت آمریکا به شریک تجاری ایران در پروژه‌های پارس جنوبی با دخالت مستقیم برخی دیپلمات‌های بدسابقه همچون سیروس ناصری تبدیل شده بود.
هالیبرتون به اعتراف مدیران صهیونیست آمریکایی‌اش از جمله دیک چنی بزرگ‌ترین ارتش خصوصی جهان در خاورمیانه را در اختیار دارد و اخیرا برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده است!
داوطلب شدن بازوی ضدفرهنگی نظام سرمایه‌داری متشکل از شرکت‌هایی همچون مک‌دونالد و کوکاکولا در کنار ارتش نظامی نفتی آمریکا و اسرائیل برای حضور در ایران، اعلام جنگ رسمی پسا برجامی آمریکا به ایران محسوب می‌شود. در چنین شرایطی است که انتشار پیام آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا با عنوان «پذیرشتان مبارک» قابل تامل خواهد بود.