kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۴۲۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶

مشاوران آدرس غلط می‌دهند روحانی را با واقعیت روبرو کنید!(خبر ویژه)

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی از دانشگاهیان و کارشناسان خواست رئیس‌جمهور را با واقعیت‌های اقتصادی آشنا کنند.

فرشاد مومنی در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: به اعتبار نکاتی که در مصاحبه اخیر رئیس‌جمهور مطرح شده است، قاطعانه می‌توان گفت تیم اقتصادی و مشاوره‌دهنده دولت از نقایص و کاستی‌هایی برخوردار هستند و بخش‌های بزرگی از واقعیت‌ها از چشم رئیس‌جمهور پنهان باقی مانده است و این مسئله می‌تواند برای آینده اقتصاد کشور بسیار پرهزینه و احیانا مشکل‌آفرین باشد.
وی افزود: متاسفانه طرز بیان نکاتی که در سخنان رئیس‌جمهور مطرح بود به وضوح نشان می‌داد که وی به اندازه کافی پشتیبانی فکری ندارد. از او که تخصصی در اقتصاد ندارد نباید انتظار داشت که مانند یک کارشناس خبره به مسائل نگاه کند اما از مشاوران و اطرافیان وی انتظار می‌رود که قدری با دید وسیع‌تر و جامع‌تر به مسائل بنگرند و دید تنگ و محدود طیف اندکی از اقتصاددان‌ها به عنوان واقعیت‌های اقتصادی در اختیار رئیس‌جمهور قرار نگیرد. برای مثال وی به کاهش نرخ تورم بسیار بالیده است و گذشته از این مسئله رئیس‌جمهور همچنین در سخنان اخیر خویش تصریح ساخت که در آینده، تورم، استاندارد پیدا خواهد کرد.
کیست که نداند آنچه به عنوان کاهش تورم در اقتصاد روی داده است ارتباط بسیار ناچیزی با سیاست‌های اقتصادی اتخاذ شده از سوی دولت دارد. حقیقت این است زمانی که وی به مردم در باب تنش‌زدایی تعهد داد، که به نظر می‌توانست یک سیاست اصولی و راهگشا برای کشور باشد، بخش اندکی از سهم آینده‌هراسی و تورم موجود بسته شد، که به هیچ روی این مسئله ارتباطی با سیاست اقتصادی نداشت و اتفاقا اشتباهات فاحش تیم اقتصادی دولت و به ویژه مسئول بانک مرکزی سبب شد که چشم‌اندازهای کاهش تورم و ترکیدن حباب آینده‌هراسی بسیار زود متوقف شود و اگر آنها مرتکب آن خطا نمی‌شدند بدون اینکه کوچک‌ترین نیازی به سیاست‌های اقتصادی باشد تورم کاهش چشمگیرتری پیدا می‌کرد اما رئیس بانک مرکزی و همفکران وی در دولت جلوی این کار را گرفتند. مسئله مهم دیگری که از سخنان رئیس‌جمهور برمی‌آید آن است که مشاوران دولت واقعیت‌ها را به رئیس‌جمهور نگفته یا به صورت ناقص می‌گویند که روند کاهش تورم یک وجهه بسیار فاجعه‌آمیز  دیگری نیز دارد و آن هم به گسترش بی‌سابقه فقر، فلاکت و فروپاشی طبقه متوسط مربوط می‌شود.
مومنی تأکید کرد: در حقیقت به وضوح روشن است که به شکل بایسته‌ای به رئیس‌جمهور اطلاعاتی داده نشده است. مومنی‌ ادامه می‌دهد: بیش از هرچیز اکنون نقش دانشگاهی‌ها بسیار پررنگ‌تر است. آنها باید به رئیس‌جمهور کمک کرده تا قدری بیشتر با واقعیت های اقتصادی روبه‌رو شوند و از تحلیل‌های کلیشه‌ای و به طرز غیرعادی و دور از واقعیت که تیم مشاوردهنده به رئیس‌جمهور ارائه می‌دهند اجتناب شود. رئیس‌ دولت باید از این تحلیل‌ها اندکی فاصله گرفته و آشنایی وی با واقعیت‌های اقتصادی قدری افزایش پیدا کند. مسئله بسیار مهم دیگر در اظهارات رئیس‌جمهور این است که وی به این مسئله حیاتی چندان توجه نکرد که راه اصولی مبارزه با تورم رونق‌بخشی به تولید و تحریک بنگاه‌های تولیدی جهت ایجاد تقاضای موثر برای مشاغل مولد است و دستکاری در متغیرهای پولی به هیچ‌وجه نمی‌تواند رونق در اقتصاد و اشتغال مولد پدید آورد.