kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۳۹۸
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵
دانشجویان دانشگاه تهران خطاب به وزیر خارجه آلمان:

جنایات شیمیایی‌ آلمان در جنگ تحمیلی را فراموش نمی‌کنیم

جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران همزمان با حضور وزیر خارجه آلمان در این دانشگاه نسبت به همکاری آلمان با رژیم صدام در جنایات شیمیایی 8 سال جنگ تحمیلی اعتراض کردند.

فرانک اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان برای سخنرانی علمی با عنوان «نقش آموزش در ثبات و توسعه پایدار»  روز گذشته در سالن علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران حضور یافت.
در حاشیه این مراسم جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در حین سخنرانی وزیر امور خارجه آلمان قبل از ارائه پنل تخصصی، با در دست داشتن پلاکاردهایی به زبان انگلیسی و فارسی با مضمون «ما سردشت را فراموش نمی‌کنیم»، «هدیه آلمان به ایران 2 هزار شهید و جانباز شیمیایی در سردشت»،‌ « توسعه و صلح پایدار با سلاح شیمیایی نمی‌شود» نسبت به حمایت دولت وقت آلمان از حمله نظامی رژیم بعث عراق به ایران اعتراض کردند.
این دانشجویان همچنین با در دست داشتن عکس‌هایی از جانبازان و شهدای شیمیایی سردشت و ماسک‌های تنفسی رفتار اعتراضی خود را به این اقدام دولت آلمان اعلام کردند.
در ادامه اشتاین‌مایر وزیر امور خارجه آلمان،‌ طی سخنانی با اشاره به این ضرب‌المثل ایرانی که کوه به کوه نمی‌رسد اما آدم به آدم می‌رسد گفت: دانشجویان عزیز، تا مدتی پیش کوه‌ها و انسان‌ها که در ضرب‌المثل شما ایرانی‌ها از آنها یاد می‌شود خیلی از هم دور بودند. روابط گذشته ایران و‌ آلمان در دهه‌های گذشته آمیخته بود از سردی سیاسی  و ارتباطات علمی از این مسئله رنج می‌برد.
وی با اشاره به اینکه با این وجود هیچ‌گاه روابط آکادمی و علمی ایران و آلمان قطع نشد گفت: علت آن به دلیل وجود فارغ‌التحصیلانی بود که از ایران بورس گرفتند و در دانشگاه‌های آلمان به تحصیل پرداختند و پروژه‌های تحقیقاتی ایران و آلمان ادامه یافت.
در ادامه وزیر خارجه آلمان در اظهاراتی مداخله‌جویانه تصریح کرد: لازم است یک جامعه مدنی و قوی ایجاد کرد و رابطه بین فرهنگ و علم را تقویت کرد تا زمینه‌ای برای اعتماد سیاسی ایجاد کند.
وی با اشاره به تحصیل 6 هزار دانشجوی ایرانی در آلمان ابراز داشت: شاید شرایطی فراهم شود تا دانشجویان ایرانی با بورسیه‌های بیشتری در آلمان حضور یابند.
به گزارش تسنیم، اشتاین مایر در پایان تاکید کرد: خوشحالم که می‌توانیم دوباره فعالیت و همکاری با هم را شروع کنیم و اتصالات و پیوند بیشتری نسبت به قبل در این فعالیت‌ها و همکاری‌ها صورت دهیم.
روحانی در دیدار وزیر خارجه آلمان
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار «اشتاین مایر» وزیر امور خارجه آلمان با بیان اینکه ایران پیوسته نسبت به آلمان به عنوان کشور مهم اروپایی و دارای روابط دیرینه نظر مثبتی داشته است، گفت: روابط تهران - برلین همواره دوستانه بوده و در بسیاری از مقاطع نیز دو کشور توانسته‌اند در قالب همکاری مشترک در حل و فصل معضلات بین‌المللی مشارکت کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در طول دوران طولانی مذاکرات هسته‌ای، آلمان همواره نقش مؤثری داشته است، اظهار داشت: برجام دستاورد بسیار بزرگی برای همه طرف‌های مذاکره بود و به عنوان الگویی موفق، فضای بسیار خوبی را در عرصه بین‌المللی برای تعامل و گفت‌وگو در خصوص سایر موضوعات ایجاد کرد.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه اجرای دقیق برجام به نفع همه و اخلال در اجرای کامل آن به زیان همه است، تصریح کرد: تلاش طرف‌های مذاکرات هسته‌ای باید اجرای کامل تعهدات باشد تا همه 7 کشور احساس کنند که از این توافق منتفع شدند و این  انتفاع همگانی به همراه همکاری‌های اقتصادی از جمله میان ایران و آلمان نکته کلیدی است که می‌تواند پایه‌های این توافق را کاملا مستحکم کند.
همچنین  علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان دیدار و گفت‌وگو کرد.