kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۳۷۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹

باران و سیل میلیاردها ریال به 3 استان خسارت وارد کرد

بارندگی در 3 استان کشور طی چند روز گذشته که از شدت بیشتری برخوردار بود سبب بروز خسارات زیادی به اماکن مسکونی و زیربنایی این استان‌ها از جمله گیلان، مازندران و سیستان و بلوچستان شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به بارش شدید باران طی چند روز گذشته گفت: میزان خسارت اولیه ناشی از بارش باران در استان افزون بر 600 میلیارد ریال برآورده شده است.
حجت شعبانپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا آبگرفتگی بیش از 150 واحد مسکونی و معابر در چند شهرستان، قطع برق و راه‌های ارتباطی در برخی از مناطق روستایی شهرستان‌‌های رودسر، فومن، املش و لنگرود، تخریب چهار دهنه پل را از جمله خسارت‌های ناشی از این بارش و بالا آمدن سطح رودخانه‌ها عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در این بحران تلفات جانی نداشتیم و  هم‌اکنون تمام راه‌ها باز شده و قطعی آب و برق نیز نداریم.
فرماندار تنکابن هم گفت: در جریان سیل شنبه گذشته 3 واحد مسکونی تخریب و 112 واحد مسکونی نیز دچار آسیب‌دیدگی شدید شده است.
سید امیر حسینی‌جو افزود: در بخش مرکزی، پل قدیم جانبازان تخریب و مقرر شد تا شهرداری نسبت به جمع‌آوری کامل این پل اقدام کند تا تردد وسایل نقلیه از پل کناری امکان‌پذیر شود.
وی به خسارت سیل در بخش نشتا اشاره کرد و اظهار داشت: در این بخش برخی از منازل مسکونی در روستاهای تیل پرده‌سر، بابولات، رودپشت، معلم‌کوه و پلسرا دچار آسیب‌دیدگی شدند و یک باب دامسرا نیز تخریب شد.
حسینی‌جو خاطرنشان کرد: در بخش خرم‌آباد 11 دهنه پل در محور سیاورز و تشکون خسارت دیده‌اند و محور قلعه گردن نیز با رانش و ریزش کوه مواجه شده که با تلاش ماموران راهداری این مسیر بازگشایی و تردد در آن جریان دارد.
فرماندار تنکابن با اشاره به آسیب‌دیدگی بخشی از محورهای مواصلاتی شهرستان، تصریح کرد: محور خشکه‌داران به طول سه کیلومتر، محور روستای چناربن به طول یک کیلومتر، محور قلعه گردن به توساکله به طول 7 کیلومتر و محور میانکوه محله نیز به طول 4 کیلومتر دچار آبگرفتگی شدید و آسیب‌دیدگی شدند.
وی گفت: تخریب دو آب‌نما در روستای صادق‌آباد سه هزار و آسیب‌دیدگی شدید محور فرعی دوهزار از دیگر خسارت‌های سیل بوده است.
معاون فرماندار تنکابن نیز گفت: 15 روستای این شهرستان در محاصره سیل قرار گرفت و یکصد واحد مسکونی این روستاها دچار آبگرفتگی شد.
در همین حال فرماندار رامسر گفت: بر اساس برآورد اولیه سیلاب شنبه 60 میلیارد ریال به واحدهای مسکونی، تجاری، تولیدی، ابنیه و زیرساخت‌های این شهرستان خسارت وارد کرد.
حسین سروری افزود: سیلاب علاوه بر خسارت وارد کردن به 170 واحدهای مسکونی، تجاری و دامداری، به 20 اصله تیر برق هم آسیب رساند.
وی گفت: در محورهای جواهرده و جنت رودبار نیز شاهد رانش کوه و سقوط سنگ به محدوده راه ارتباطی بودیم که با تلاش راهداران این محور پاکسازی و راه باز شد.
فرماندار رامسر بارش 254 میلیمتری در دوره زمانی 30 ساعتی در این شهرستان را بی‌سابقه خواند و گفت: در محدوده شهر کتالم و سادات‌شهر نیز شاهد آبگرفتگی معابر عمومی و طغیان رودخانه مشاکلایه بودیم که اکنون مشکلی وجود ندارد.
سروری از مسئولان به ویژه مدیریت بحران استان مازندران خواست اعتبارات لازم را برای رفع نقاط حادثه‌خیز در این شهرستان اختصاص دهند.
فرماندار نوشهر هم گفت: بارش شدید باران باعث آبگرفتگی روستاها و معابر شهری این شهرستان شد.
«محمدعلی قمی» افزود: این حجم بارندگی در زمان کم و عدم گنجایش خروجی آب موجب آبگرفتگی 6 روستای امین‌رود، خیررودکنار، ملکار، حوض کتی، مزگاه و سنگتو را در پی داشته است.
از سوی دیگر مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان به خبرنگار فارس گفت: بارندگی در این استان سبب جاری شدن سیل در برخی مناطق سیستان و بلوچستان شد. رسول راشکی با اشاره به آماده‌باش نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان تصریح کرد: دو روستا در شهرستان میرجاوه در مسیر سیل قرار گرفتند که ماموران این جمعیت اقدام به عملیات امدادرسانی کردند.
این مسئول با بیان اینکه 100 تخته چادر امدادی، اقلام خوراکی و امدادی نیز در میان سیل‌زدگان توزیع شده است ادامه داد: در زاهدان نیز 10 تخته چادر و اقلام امدادی و خوراکی به افراد سیل‌زده تحویل شده است.
همچنین شدت بارندگی شنبه گذشته در چمخاله سبب شد برخی مدارس این شهرستان در نوبت صبح و عصر تعطیل شوند و تعدادی از واحدهای مسکونی در چمخاله دچار آبگرفتگی شدند و جاده چمخاله نیز به زیر آب رفت.