kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۳۴۳
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲

65 درصد جمعیت روستایی خراسان جنوبی مهاجرت کردند

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری خراسان جنوبی از کاهش 65 درصد جمعیت روستایی استان خبر داد و گفت: در راستای جلوگیری از روند مهاجرت 17 طرح اشتغال‌زایی در روستاها تصویب شده و اجرا می‌شود.

محمد شفیعی با اشاره به بسته ویژه اقتصادی دولت در روستاها، اظهار کرد: دولت به منظور توانمندسازی روستاییان، جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه به شهرها و ایجاد اشتغال در روستاها طرح مشارکت مردم در راه‌اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته را در دستور کار خود قرار داده است.
وی با بیان اینکه در این راستا تاکنون 30 طرح به کمیته اجرایی پیشنهاد شده است، گفت: از این تعداد 17 طرح بعد از بررسی و بازدید میدانی به تصویب رسیده است.
شفیعی ادامه داد: دولت در مجموع برای این طرح‌ها بالغ بر 20میلیارد و 700 میلیون تومان تسهیلات از محل صندوق کارآفرینی امید پرداخت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه از این تعداد هفت طرح در شهرستان‌های مرزی اجرا می‌شود، عنوان کرد: شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه از جمله این شهرستان ها هستند.
شفیعی گفت: تسهیلات پرداختی دولت در شهرستان‌های مرزی با نرخ سود صفر درصد و در روستاها و مناطق کمتر توسعه‌یافته نیز با نرخ سه درصد خواهد بود.
وی با بیان اینکه این تسهیلات به 200 خانوار متحد شده برای تشکیل واحدهای اقتصادی و تولیدی در قالب تعاونی پرداخت می‌شود، بیان کرد: کارت یارانه اعضا نیز به عنوان وثیقه در نظر گرفته شده که در صورت عدم پرداخت اقساط مبلغ قسط از حساب اعضا برداشت خواهد شد.
شفیعی، راه‌اندازی واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی از جمله زرشک، زعفران و عناب را از جمله طرح‌های تصویب‌شده عنوان کرد و گفت: بیشتر طرح‌های تصویب‌شده در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی و دامی است.
وی از وجود سه هزار و 555 آبادی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: در حال حاضر 43 درصد از جمعیت استان را روستاییان تشکیل می‌دهند.