kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۳۳۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱

مین‌ها هنوز در اورامانات قربانی می‌گیرند

با وجود گذشت‌ سال‌ها از پایان جنگ، مین‌های کاشته شده در مناطق مختلف اورامانات به ویژه نوسود هنوز قربانی می‌گیرند.

نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی گفت: جای‌جای اورامانات طعمه مین شده است. و تاکنون عده زیادی در اثر انفجار مین شهید و جانباز شده‌اند.
نعمت‌الله منوچهری با اعلام مخالفت حضور شرکت‌های خصوصی در منطقه اورامانات برای امر پاک‌سازی گفت: مسئولیت این کار باید بر عهده سپاه پاسداران نهاده شود تا روند پاک‌سازی با شدت و حدت بیشتری پیش‌ رود.وی خواستار توجه مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به قربانیان انفجارهای مین در منطقه اورامانات شد و بیان کرد: این اتفاقات عواقب ناشی از جنگ است و همان گونه که در دفاع مقدس اگر کسی روی مین می‌رفت تحت حمایت بنیاد قرار می‌گرفت امروز نیز باید همان برخورد صورت گیرد.
فرمانده تخریب، انفجارات و پاک‌سازی سپاه نبی‌اکرم(ص) استان کرمانشاه نیز، اظهار داشت: و اکنون مختصات 200 هکتار از نقاط آلوده موردی و میدانی اورامانات شناسایی شده که این مختصات را به مرکز مین‌زدایی کشور اعلام کردیم.
سرهنگ محمد کاظمی افزود: هم‌اکنون مناطق‌ هانی گرمله، شمشیر و ... نیاز به کار بیشتری در امر پاکسازی دارد هر چند که قبلا منطقه‌ پاک‌سازی شده است.وی به خطر انفجار مین در منطقه هنگ مرزی نوسود اشاره کرد و گفت: تا به حال انفجار مین تلفات زیادی از مردم و احشام آنان در منطقه گرفته و این مشکل گریبان‌گیر مردم اورامانات شده است.
سرهنگ کاظمی اظهار کرد: خوشبختانه هیچ محدودیت و کمبودی در رابطه با تجهیزات خنثی‌سازی نداریم و از آمادگی کامل برای پاک‌سازی منطقه برخورداریم.
وی بیان کرد: چند سال گذشته جشن پاک‌سازی منطقه اورامانات را اعلام کردند، اما بنده به عنوان متولی این حوزه تا 5 سال دیگر نیز پاک‌سازی کامل منطقه را اعلام نخواهم کرد.