kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۹۳۲
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴
برای تامین هزینه جنگ در یمن

آل سعود دارایی‌های خود در اروپا را به حراج گذاشت

منابع خبری فاش کردند عربستان «بخش اعظم سهام» خود در اروپا را به خاطر افزایش هزینه‌های جنگ در یمن و کاهش قیمت نفت، به حراج گذاشته است.


تبعات تجاوز به یمن عربستان را رفته رفته در آستانه بحران اقتصادی نیز قرار می‌دهد آن‌طور که خبرگزاری اسپوتنیک نوشته، عربستان در حال فروش بخش اعظم سهام‌های خود در بازار اروپا، به خاطر افزایش هزینه‌های تجاوز به یمن و پایین آمدن قیمت نفت است. بر پایه این گزارش، عربستان از اردیبهشت ماه تاکنون یک میلیارد و 200 میلیون دلار از مجموع 9 میلیارد و 200 میلیون دلار دارایی خودش را در اروپا فروخته است. خبرگزاری رویترز نیز اخیرا برآورد کرده بود عربستان ماهانه حدود 175 میلیون دلار به خاطر بمباران و 500 میلیون دلار به دلیل عملیات زمینی در جنگ یمن هزینه می‌کند. این بدان معنا است که عربستان تاکنون یک میلیارد و 200 میلیون دلار برای بمباران یمن هزینه کرده است و این آمار شامل هزینه عملیات زمینی نمی‌شود.
به گزارش اسپوتنیک، علت غافلگیری سعودی‌ها در یمن این بود که این کشور با شرایط پیش بینی نشده و ناخواسته‌ای  در یمن مواجه شده است و به این دلیل مجبور است از همپیمانانش(تروریست ها) حمایت کند. همچنین عربستان از ترس ایران، جنگ افزارهای زیادی را از آمریکا خریداری کرده است. امارات یکی دیگر از متجاوزین به یمن نیز 300 میلیون دلار را از مجموع 3میلیارد و 600 میلیون دلار سهام خود فروخته است.
گزارش بروکینگز از جنگ یمن
از سوی دیگر،  اندیشکده بروکینگز در گزارشی اعلام کرد: «ماجراجویی عربستان در یمن، جایگاه این کشور را متزلزل کرده و آن طور که پیداست این جنگ به راهی بن بست منتهی می‌شود. جنگ عربستان علیه یمن یک بحران انسانی برای 25 میلیون نفر از مردم این کشور به همراه داشته و زمینه را برای حضور گروه‌های تروریستی القاعده در این منطقه فراهم کرده و با ایجاد هرج و مرج در بیشتر مناطق این کشور به سیطره القاعده بر بخش‌های زیادی از این کشور از جمله در جنوب شرق انجامیده است.»
این اندیشکده که به اتاق فکر آمریکایی‌ها معروف است در باره نتایج و دستاوردهای زیاده طلبی‌های رژیم آل سعود در یمن نیز نوشت:» جنگ یمن به عنوان لکه سیاهی در تاریخ شاهی ملک «سلمان»، همه آرزوهای «محمد بن سلمان» ( جانشین ولیعهد) و «محمد بن نایف» ( ولیعهدعربستان) را بر باد خواهد داد و «محمد بن سلمان» به عنوان وزیر دفاع که در نظر افکار عمومی آغاز‌کننده جنگ علیه یمن بود نیز بیشترین ضرر را از عواقب این جنگ خواهد دید.
عفو بین‌الملل
خبر دیگر از یمن اینکه، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، ائتلاف سعودی در تجاوز به یمن مرتکب جنایت جنگی شده است. این در حالی است که سعودی‌ها دیروز نیز درحمله به استان مارب از سلاح‌های شیمیایی و میکروبی علیه مردم استفاده کردند!