kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۹۲۹
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴

آغاز مرحله دوم عملیات آزادسازی صلاح‌الدین با رمز لبیک یا رسول‌الله(ص)

مرحله دوم عملیات آزادسازی استان «صلاح‌الدین» عراق از کنترل تکفیری‌های داعش، به فرمان نخست‌وزیر این کشور و با رمز «لبیک یا رسول‌الله(ص)» آغاز شد.


در شرایطی که ایالات متحده مثل قبل نمی‌تواند در عراق اعمال نفوذ کند و جلوی عملیات علیه داعش را بگیرد، نیروهای مسلح عراق متشکل از ارتش، عشایر و داوطلبان، دوشنبه مرحله دوم عملیات آزادسازی استان صلاح‌الدین را به دستور «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق شروع کردند.
عبادی در این رابطه بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: «این عملیات و پیروزی آن گامی رو به جلو و مقدمه‌ای برای آزادسازی موصل از دست داعش است. داعشی که فروپاشی آن آغاز شده و عملا قدرتی روی زمین ندارد و نمی‌تواند از تروریست‌ها نیرو بگیرد. این یک موفقیت برای نیروهای قهرمان ما محسوب می‌شود.» به گزارش فارس، نخست‌وزیر عراق در این بیانیه همچنین، خواستار وحدت و تشریک مساعی یگان‌های مسلح اعم از ارتش، پلیس، سرویس ضد تروریسم و بسیج مردمی شده است.
مرحله نخست عملیات «لبیک یا رسول‌الله(ص)» اسفند سال گذشته آغاز و طی آن، 97 روستا در استان صلاح‌الدین آزاد شد. خرداد گذشته نیز مناطق باقی‌مانده در تکریت و جنوب غرب سامرا در استان صلاح‌الدین آزاد شدند.
پالایشگاه معروف «بیجی» در استان صلاح‌الدین قرار دارد.
حمله جنگنده‌های روسی علیه مواضع داعش در سوریه، باعث شده که تروریست‌های تکفیری فعال در عراق روحیه خود را از دست بدهند.
خبرهای تکمیلی از صلاح‌الدین حاکی است، جنگنده‌های ارتش عراق 70 تروریست داعش را در شمال تکریت از پای درآوردند. از استان «کرکوک» هم خبر می‌رسد، حدود 900 نیروی داوطلب به همراه ارتش عراق برای آزادسازی شهر «الحویجه» خود را آماده می‌کنند. در استان غربی «الانبار» نیز ارتش عراق 16 عضو داعش را با شلیک موشک به منطقه «عنه» از پای درآورد. تروریست‌ها نیز در واکنش به این حملات نیروهای دولتی، مردم بغداد را با انفجار بمب و شلیک گلوله‌های کاتیوشا هدف قرار دادند.
این حملات شهادت یک نفر و جراحت سه تن دیگر را در پی داشت.
هدف قرار دادن کاروان ابوبکر البغدادی از سوی جنگنده‌های عراقی، که به هلاکت 25 عضو داعش از جمله 8 سرکرده اصلی این گروه منجر شد، روحیه تکفیری‌ها در سوریه و عراق را به شدت متزلزل کرده است. منابع عراقی اعلام کرده‌اند، البغدادی در این عملیات از ناحیه سر  مجروح شده است.